Wie wil meedenken met het herontwerp van de BON-site?

[img_assist|fid=8|thumb=1|alt=logo BON – klein]De BON-site heeft nu zes maanden gedraaid, en het is tijd om na te denken over de volgende stap. Velen hebben ook geklaagd over de onoverzichtelijkheid. Ik ben op zoek naar mensen die (1) willen meedenken over de nog te maken nieuwe BON-site (en er later medeverantwoordelijkheid voor willen nemen) en (2) die ervaring hebben met het opzetten van site met een dergelijk CMS (de BON site draait op drupal, en er valt veel voor te zeggen om op drupal te blijven). Wie wil?

12 Reacties

  1. meewerken en bestrijden
    Beste Mark
    Ik wil graag aan BON meewerken, hand- en spandiensten verlenen, maar heb geen ervaring in het beheren van een site. Als pre-pensionado heb ik uiteraard steeds minder tijd maar die maak ik graag vrij voor het goede doel. Ik wacht je voorstellen af. M’n voorkeur gaat uit naar wilde stakingen, zinvol geweld en andere voor nog werkende docenten te gevaarlijke acties. Naar Voren! en zie niet om.
    willem smit

  2. mooi
    Alles is natuurlijk voor verbetering vatbaar, maar ik vind het eigenlijk wel een mooie en goed funtionerende site waar duidelijk de nodige tijd en moeite ingestoken is.

    • Mee eens
      Ben ik het mee eens: site hoeft van mij eigenlijk niet te veranderen. Ik vind hem practisch en functioneel. Dat onoverzichtelijke zie ik niet zo (waaruit niet volgt dat hij dus overzichtelijk is, natuurlijk). Het forum neemt een centrale plaats in, en dat vind ik een goede vondst: ’t is een levend forum, een echt plein voor kritische docenten. Bevalt mij goed. Ik zou het wel aardig vinden overigens om de cartoons van Jansen te plaatsen: we hebben officieel toestemming voor twee (manager op de rug, en Hbo student onderaan de trap die twijfelt of hij zal gaan sjoemelen- Is een aardige man, hij gaf direct toestemming!)
      *Ik begrijp natuurlijk wel de noodzaak voor een grootscheepse verandering, de tijden zijn immers veranderd en dus moet alles zo af en toe op de schop, eerst het kantoor van de minister, dan het onderwijs zelf, dan het salaris van de bestuurder, dan het salaris van de leraar… en uiteindelijk de site? :-)*

      • site
        Ik vind de site ook prima zo.
        Alleen begrijp ik nog steeds niet hoe ik bestanden kan opnemen.

        • Bestanden opnemen
          Wat info zodat rekam ook bestanden op kan nemen in zijn/haar bijdragen.

          Het opnemen van bestanden lijkt alleen te kunnen als je de schrijver bent van een pagina. In een commentaar kan het lijkt het niet. Dit is een eigenaardigheid van het gebruikte systeem.

          Via ‘inhoud aanmaken’ klik je op ‘pagina’. Nu kun je een bericht tikken (feitelijk is dit hetzelfde als wanneer je een commentaar tikt). Helemaal onderaan zie je een blok ‘bijlagen’. Je geeft een titel op (dat is de tekst waarop mensen kunnen klikken om de bijlage te openen). Het vak ‘beschrijving’ kun je leeg laten. Bij ‘File’ geef je het pad (op jouw computer) van de file die je wilt opnemen aan (er is ook een handige browse button). Niet vergeten op de button ‘Add’ te klikken! Vervolgens zijn er ‘voorbeeldweergave’ en ‘verstuur’ net als bij een commentaar.

        • Inhoudelijk over verandering site
          Ik, als 1 van de klagers, zal maar even reageren. Ik ben inmiddels overigens ook 1 van de oplossers.

          Over het forum is iedereen denk ik redelijk tevreden. Dit willen we dan ook grotendeels laten zoals het is. Gebruikers van het forum zullen van de veranderingen vrijwel niets merken.

          Het gaat meer om nieuwelingen. Omdat het forum zo een prominente plaats inneemt komen ze waarschijnlijk daar terecht en worden overladen met dingen als ‘schaal LC’, o.o.p., roosterproblemen en meer van dat soort dingen. Ze moeten terecht komen bij het 10 puntenplan, het manifest en dergelijke. Naar het forum gaan hoort een bewuste keuze te zijn. En het moet overduidelijk zijn dat dit een forum is en dat wat daar zoal gedebiteerd wordt niet noodzakelijkwijs de mening van BON is.

          Dit is de insteek van de geplande veranderingen.

  3. Herontwerp BON-site
    Vaak bemerk ik dat er commentaar gegeven wordt op een wijze waaruit blijkt dat de schrijver bepaalde eerdere commentaren gemist heeft.
    Dit heeft alles te maken met het volume wat het Forum begint te krijgen. Mijn voorstel zou zijn dat de indiener van een artikel op een gegeven moment zijn artikel afsluit in zijn of haar blog. Deze afsluiting bevat dan een korte samenvatting van alle commentaren op zijn of haar artikel. Bij zoekopdrachten dienen deze samenvattingen er dan voor dat je snel weet of een bepaalde discussie voor jou bedoeld is en interessant is.
    Misschien moeten we hier een soort standaard voor bedenken?
    Corgi

    • Kan al
      Jouw voorstel -samenvatten van commentaren op jouw bericht- is technisch gezien natuurlijk al mogelijk. Alweer, net als ik opmerk over trefwoorden bij mijn reactie op Hinke hieronder, mensen doen het niet.

      Een probleem met samenvatten is dat dit mensen uitlokt om weer te reageren (‘je begrijpt me verkeerd’ etc.). Het is waarschijnlijk beter om gewoon de hele discussie te laten staan.

      Ik denk dat het artikel waarmee de discussie start duidelijk genoeg moet zijn voor de nieuwkomer om te bepalen of hij deze discussie wil volgen. Een artikel is ook aan te passen (ik zou zeggen doe dit ook, maar met mate zodat de commentaren zinvol blijven).

      Dat andere deelnemers de indiener wijzen op een eerdere discussie lijkt mij alleen maar goed. Je hoeft niet alles te doorzoeken voordat je een ‘nieuwe’ discussie start. Gebruik het collectieve geheugen!

      Dingen die off-topic zijn (‘soms neigen discussies naar een heel andere richting af te zwenken dan de oorspronkelijke startrichting’ in Hinke’s woorden) moeten voor de overzichtelijkheid vermeden worden. Nieuw onderwerp=nieuwe pagina. De indiener van de pagina zou de moderator kunnen vragen dingen te verplaatsen die hem niet zinnen. Het geven van dit verplaats-recht aan individuele deelnemers voor hun pagina (als het al technisch mogelijk is) is waarschijnlijk niet zo een goed idee (in verband met ’trollen’ die hen onwelvallige meningen verwijderen). Dit betekent mogelijk wel veel meer werk voor de moderatoren (waardoor we er meerdere moeten hebben en we technisch op moeten lossen hoe die via 1 plek te bereiken zijn). Ook moeten we natuurlijk genoeg mensen vinden die het ondankbare werk van moderator op zich willen nemen als we zoiets arbeidsintensiefs willen doen als discussies in 1 richting houden.

  4. BON-forum
    Toch zou ik het prettig vinden dat er een onderscheid kwam tussen het forum en de Blog’s. Ik had een aantal plannen voor mijn blog, maar zo’n bijdrage komt dan direct voorop de startpagina. Dat hoeft van mij niet altijd. Er zijn zaken waarop ik graag reactie wil (Forum) en zaken waar men wel op mag reageren, maar die niet zo actueel zijn of die ik meer voor mezelf wil noteren. Nu loopt dit helemaal door elkaar. Misschien moet elke indiener trefwoorden aan zijn forumbijdrage gaan toekennen. Dan hoef je niet te zoeken als je iets terug wilt zoeken. Soms neigen discussies naar een heel andere richting af te zwenken dan de oorspronkelijke startrichting.

    • Niet op voorpagina
      Beste Hinke,

      Eerst over de dingen die jij wilt met je blog en niet voor elkaar krijgt.

      Dat jouw blogbijdrage niet op de voorpagina genoemd wordt kan al. Ga via ‘inhoud aanmaken’ naar ‘blog-item’ of via ‘mijn blog’ naar ‘een nieuw blog invoeren’ (1 van beide zul je vast al een aantal keer gedaan hebben). Rechtsboven staat nu een lijst opties (de bovenste: ‘gepubliceerd’ en de onderste ‘Nieuw revisie aanmaken). Bij ‘aangeraden op de voorpagina’ (de middelste) staat standaard een vinkje. Als je deze weghaald door erop te klikken komt het niet op de voorpagina tevoorschijn. Wel wordt het in ‘recente berichten’ genoemd, daar lijkt niets aan te doen te zijn.

      Linksonder het blokje ‘opties’ staat het blokje ‘gebruikerscommentaren’. Standaard staat hier ‘lezen/schrijven’ aangevinkt. Als je ‘alleen lezen’ aanvinkt dan mogen andere gebruikers geen commentaar geven op dit blogitem (er komt geen link ‘reageren’ onder je blogitem te staan).

      Trefwoorden aan de bijdrage toekennen gaat al: je kunt een ‘kring’, een ‘soort onderwijs’ en een ‘vak’ selecteren (voor een discussie die je zelf start door een nieuwe pagina op 1 of andere manier aan te maken). Mensen doen dit niet lijkt het.

      • Mogelijkheden
        Beste Mark,
        Dank je wel voor zoveel uitleg. Het meeste wist ik inderdaad niet. Ik ben vol bewondering over de enorme mogelijkheden van de site en moet deze kennelijk alleen nog uitbuiten.
        Over het thema denk ik toch dat er misschien meer mogelijkheden zouden moeten komen (zaken als: toetsing en beoordeling, schooluitvallers, enz. staan volgens mij niet bij de mogelijkheden. Die zouden we zelf kunnen aanvullen mits we niet teveel details aanbrengen.

Reacties zijn gesloten.