…vervolg…

Bij Economie en Duits zijn wij nu begonnen met video’s van actuele TV-uitzendingen. Een enquête wees uit dat 100% van de studenten dit super vindt. Maar er zit natuurlijk weer een collega bij (en in het land zal ik ook wel weer vele mensen tegen de schenen schoppen) die video’s maar nieuwerwetse fratsen vindt: laat ze maar Duitse woordjes leren en laat ze maar studeren op het Heckscher-Ohlin theorema (ja sorry hoor: ik kan toevallig nog meer dan ICT), daar leren ze tenminste wat van.
Wat leren ze dan? Hoe zometeen hun bedrijf werkt??? Kom nou, HBO is geen Universiteit, waar je lekker kunt theoretiseren en er nog voor betaald wordt ook. HBO is BEROEPSONDERWIJS, terwijl wij er vaak een “uitgeklede universiteit” van willen maken voor (zoals die bedoelde collega wiskunde eens zei) “onze academische bevrediging”. Hoe durft hij dat uit zijn mond te krijgen….
Werken moet je op het HBO, zodanig dat je studenten leren wat ze in hun beroep kunnen gebruiken. Dat willen studenten best, maar durf dan ook je lesstof aan/in te passen in de belevingswereld van de hedendaagse student.
Ik weet het, ik ben akelig sarcastisch, maar ik heb in mijn 32 jaar voor de klas zoveel goede en slechte docenten gezien en daarvoor ook zelf gehad, dat ik meen een oordeel te kunnen vormen over wat wel en niet goed is. Zelf heb ik wel 10 methodes uitgeprobeerd en het ene werkt wel en het andere niet. Maar wat wel goed werkt, daar kun je toch verder mee! Doe dat dan ook en wil zo Beter Onderwijs in Nederland gestalte geven.
Ik word ook ziek van al die managers, die het altijd denken beter te weten, maar ik ben eigenwijs (dat vermoedde u al) en ontwikkel mijn eigen methode. Die blijkt nu na 5 jaar werken en constant verbeteren bij de studenten erg aan te slaan en zowaar: mijn managers zijn er heel blij mee, al weten ze natuurlijk niet (niet geïnteresseerd trouwens) wat ik nu precies doe, en hoe ik dat gezien de competenties die gehaald moeten worden aankleed…