Meer salaris voor managementfuncties

Vanmorgen in “De Limburger”:

Onderwijspersoneel, werkzaam als bijvoorbeeld leerlingcoordinator, komt sneller in aanmerking voor extra premies.
Deze managers bedenken achter de bureaus extra taken voor de leerkrachten. Voor heel veel administratieve handelingen zijn deze krachten immers al te duur. Het aantal handelingsplannen, die op verzoek van de coordinatoren gemaakt moeten worden,
stijgt meer en meer. De taakverzwaring ligt dus bij de man/vrouw voor de klas, maar de regering vindt blijkbaar dat extraatjes
naar de managers moeten gaan.
Wat vinden wij hiervan?

14 Reacties

  1. Een “extraatje” voor goede docenten? Volgens mij geen goed idee.
    Wat de regering precies wil, dat weet ik niet, bovendien heeft deze regering niet zo lang meer te gaan. Maar wat ik zo her en der lees over beloningsplannen, stelt me niet gerust. En ik krijg er hetzelfde gevoel bij als bij plannen voor het introduceren van marktwerking in het onderwijs (scholen alleen beoordelen en financieren op basis van examenresultaten).

    Docenten werken in het onderwijs omdat ze lesgeven leuk vinden. Ze zijn grotendeels intrinsiek gemotiveerd, zozeer zelfs, dat ze vaak genoegen nemen met een wat lager salaris en slechtere werkomstandigheden. Voor mij gaat dat ook op. Zo’n systeem van bonussen, dat lijkt op het eerste gezicht allemaal heel rechtvaardig, maar het gaat natuurlijk heibel geven. Mensen zullen zich juist onrechtvaardig behandeld voelen, omdat zij vinden dat zij zelf, al of niet terecht, óók recht hebben op die bonus, of die ander juist niet.

    Ik wil gewoon m’n werk zo goed mogelijk doen omdat ik daar plezier in heb; niet omdat ik door een hoepel van het management zou willen springen. Ik ga echt niet nóg harder m’n best doen als ik weet dat ik een bonus kan krijgen. Ik ga wel nog harder bálen als ik ga merken dat de toekenning onrechtvaardig verloopt. Zo’n onterechte toekenning zou mijn werklust zeker niet bevorderen. Het zou er, samen met de bemoeienis van schoolleidingen met hoe ik lesgeef, alleen maar voor zorgen dat ik een school eerder de rug zou toekeren. Je motiveert mensen met het geven van vertrouwen (vrijheid) en met het geven van de middelen om hun werk goed te kunnen doen (werkruimte, werkende apparatuur, tijd, passende scholing). En met een welgemeend compliment op z’n tijd.

    Maar ik vrees dat een aantal politici weer eens druk bezig is met over onze hoofden heen dingen te beslissen, en in hun haast en gebrek aan kennis van zaken hard op weg is een verkéérde beslissing te nemen. Ze zéggen af en toe wel dat ze docenten belangrijk vinden, maar wat mérken wij daar van?

    • beloning goede docenten?
      De overheid moet eerst maar eens zorgen dat er straks nog docenten zijn. Wie moet er dan beoordeeld worden en door wie? De managers en wat dies meer zij? Laat me niet lachen, er is straks geen hond die dit werk wil doen. Dus zorg maar eerst dat het vak aantrekkelijk wordt. Betaal dan maar eens een marktconform salaris. Werk aan de status van het beroep. Zorg eerst ook dat er goede docenten op scholen komen. Dan zien we wel verder. Het voorstel is als een jong stel dat poetsmateriaal voor hun keuken gaat uitzoeken terwijl het niet eens een huis heeft en zelfs niet het geld wil uitgeven voor zo’n huis.
      Sommigen weten echt niet hoe de vork in de steel zit.

      • Eens
        Hoe is het mogelijk dat onze volksvertegenwoordigers zo vreselijk dom zijn dat men dergelijke balonnetjes oplaat? Er is niet vastgesteld aan welk type docent behoefte is, er is niet vastgesteld aan welk type onderwijs Nederland behoefte heeft én er is niet vastgesteld welk type economische activiteit Nederland in de vaart der volkeren mee moet laten spelen (of is dát nou die kenniseconomie?). Maar we kunnen wel zeggen welke docent zo goed is dat hij beter beloond moet worden. Ik denk dat ik wel weet hoe dat gaat lopen.

    • scholen beoordelen op examenresultaten
      “scholen alleen beoordelen en financieren op basis van examenresultaten” zou helemaal niet onaantrekkelijk zijn als de leraren in samenwerking met elkaar en de directie mogen bepalen hoe de leerlingen op de overheidsexamens worden voorbereid en het gemakkelijk gemaakt wordt om zelfs met een klein aantal leerlingen een school te beginnen.

      • Beoordelen
        Collegae,,
        Ik moet jullie allen zeer teleurstellen. Ik ben namelijk een sterk voorstander van een systeem waarin de betere docent beter betaald wordt.
        Ik ben namelijk de beste, ja ja en dat weet ik nog zeker ook. Het bewijs hiervoor staat overigens in mijn zelfreflectie.
        Tevens weet ik dit vooral zo zeker omdat ik straks ook de enigste zal zijn zoals collega Presley heel terecht opmerkt.
        Corgi

        • “Enigste”
          @ Corgi – Ehm…. een typische docenten-opmerking: het is ‘enige’ i.p.v. ‘enigste’. Dat gaat niet lukken met die extra beloning….. 🙂

          • Beste Rein…
            …maar hoe kun jij nu, vooraf, weten dat Corgi zometeen niet de enigste docent zal zijn? 🙂

          • “Enig”
            “Enig” is al alleen. Kan het nog “alleniger”dan? 🙂
            Tenzij we natuurlijk hier te maken hebben met een stel enige docenten, waarvan Corgi de allerleukste is. Laten we het daar nou maar op houden, want docenten zijn per definitie nu eenmaal aardige, joviale en blije types….

          • Lief hé?
            En enigste betekent ook: de leukste of liefste. Misschien is corgi wel een hele lieve docent.

            Historia vitae magistra

          • Van Dale
            Als ik mij niet vergis, staat Van Dale tegenwoordig toe beide betekenissen te gebruiken als je bedoelt dat je ‘uniek’ bent. Als maar lang genoeg een grote groep mensen volhoudt dat 1+1=3 geldt, dan passen we gewoon de regels aan en rekenen we dat ook goed. Controleert iemand mijn ‘uit-het-hoofd-Van-Dale’-citaat?

          • enige of enigste
            Beste Rein,
            Zo zie je maar weer dat ik mijn tijd ver vooruit ben en dus daarom ook de enige beste.
            Corgi

    • Herrinnert dan niemand zich
      Herrinnert dan niemand zich de ellende en het gekissebis wat voortkwam uit Bewust belonen onder overheidspersoneel.
      De hoge heren schoven elkaar en de hielenlikkers die extraatjes toe. Je kweekt hiermee loyaliteit aan de manager mee i.p.v.
      professionele loyaliteit.
      Laten we gaan voor visie, kwaliteit en objectiviteit.

    • Je denkt toch niet dat die
      Je denkt toch niet dat die man dit heeft uitgewerkt.
      Het is het overbekende proefballonnetje dat de boel moet op schudden.
      Zou hij er stemmen mee winnen?

Reacties zijn gesloten.