Ervaringen van mijn zoon.

Door een samenloop van omstandigheden is mijn zoon (2 HAVO) terecht gekomen op een school waar men nu langzaamaan het onderwijs gaat vernieuwen. Zaterdagmorgen voor het voetballen vraag ik hem naar hoe het is op school. Hij verhaalt over de domeinen die hun intrede hebben gedaan. Ik begrijp niet precies wat hij bedoelt en vraag door. Bedoelt hij dat wiskunde nu samen met biologie en natuurkunde wordt gegeven? Dat blijkt een misvatting.

Maar wat dan wel?
Nou, ‘smorgens gaat hij naar een domein en dan komt een lerares wiskunde geven… en een uurtje later komt een docent die aardrijkskunde geeft. Ha.. dat herken ik en stelt me gerust. Maar bedoelt hij met een domein dan misschien toch gewoon een leslokaal? “Vernieuwd onderwijs nu met gratis domein in plaats van ouderwets leslokaal!!” Dus toch die verschillende ruimten waar leerlingen samenkomen, als bij het slash21 verhaal.

Werken leerlingen dan samen aan een project of zo waarbij je biologie en wiskunde samen moet doen? Nee hoor, ook niet. Na een te langdurige periode van spraakverwarring begrijp ik het. De tussenmuren van de oude leslokelen zijn verwijderd (ik blij dat de bouwvakkers die dat gedaan hebben ouderwets onderwijs over dragende delen hebben gehad) en nu is er één open ruimte. Als een soort kantoor in Amerika, zegt hij. Maar je zit wel steeds met je klas op dezelfde plek, en de leraren komen dan naar je toe.

Ik vraag Erik wat de leraren daarvan vinden, waarom ze dat doen. Nou zegt hij: sommige leraren vinden dat wel goed, want dan leer je voor later, want daar zijn ook zulke ruimtes waar je zo moet werken en dan is het goed dat we er alvast mee oefenen.
Het blijkt wel dat soms docenten van een ander vak de orde moeten handhaven bij een collega in het domein die het wat te veel is. Vind je dat niet lullig voor die leraar, dat iemand anders dan aan zijn/haar groep moet vragen of het stiller kan zijn? Hij beaamt dat. En die leraar vindt dat dan eigenlijk ook niet leuk zegt hij.

Ik breng hem terug naar zijn moeder en blijf met de opmerking zitten dat het wel goed is voor later. Een training voor de kantoortuin. Was die al niet 20 jaar geleden afgeschaft hier?

1 Reactie

  1. Ervaringen met mijn dochter
    In de vijfde klas van het VWO kondigde de school van mijn dochter breeduit aan om met Het Nieuwe Leren te beginnen. Ouderavonden, lange brieven en artikelen, dat soort werk. Ik stuurde een brief om te melden dat ik deze school had gekozen vanwege hun onderwijsaanbod en dat ik nu daarvoor in de plaats zaken kreeg die ik persé niet wilde. In mijn achterhoofd dacht ik: ach wat, vijfde klas, volgend jaar examen, het zal wel loslopen. En het liép los hoor! Twee keer in het jaar werd er een week gehouden (zoiets zou vroeger een projectweek genoemd zijn) waar alle vakken losgelaten werden. Het waren leuke weken, mijn dochter vond het gezellig en interessant. Voor de rest kreeg ze nog gewoon les. Inmiddels zit ze op de universiteit. Of ze daar veilig is durf ik nog niet te zeggen.
    De ervaringen van 1933 zien er bedreigender uit. Ik zou, als (mede-)verantwoordelijke ouder dan ook beslist een brief naar het schoolbestuur sturen, of met andere ouders een actiegroepje gaan vormen. Het gaat wel om de toekomst van je kind hoor! Als de gemeente niet al te groot is wil een open brief in de lokale krant de gemoederen ook nog wel eens in beweging zetten. Er is toch ook wel een oudergeleding op school?

Reacties zijn gesloten.