rekenregels blijven taboe bij de realistische rekenkerk

Ik heb Henk van der Kooij onlangs weer gewezen op wat we hem vorig jaar al uitlegden. Het gevangen blijven zitten in de manier waarop je iets voor het eerst bedenkt of leert is structureel bij de realisten. Een recente FI-module van Martin Kindt en Truus Dekker over het rekenen met breuken laat zien dat in de filosofie van de realisten rekenregels nog steeds uit den boze zijn, en dat het vanaf pagina 1 fundamenteel mis in de realistische uitleg. Kijk zelf:

www.fisme.science.uu.nl/publicaties/literatuur/7244.pdf

Wie de laatste Wiskunde E-brief gelezen heeft of op Leraar24 het filmpje over de vraag of 1/4 + 1/5 minder is dan de helft, weet dat de realistische rekenkerk via de pedagogische centra nog steeds de touwtjes strak in handen heeft, en dat leraren en leerlingen daarbij collectief het slachtoffer zijn. Het filmpje vindt U hier:

www.leraar24.nl/video/3957

Laat het maar staan zou ik zeggen. Om te zien hoe het niet moet. Zowel de leraar als de leerlingen zijn hier de dupe. Tennisballen in de rekenles. Wie breekt nu eindelijk eens een keer de service van de pedagogische centra?

Overigens las ik vorig jaar ergens over en van Henk:

Eind 2005 waren de slechte rekenaars opeens een issue in de politiek. “Wij waren daar al veel langer mee bezig, maar eigenlijk was niemand geïnteresseerd. De pabo’s zelf wisten ook allang dat vooral door de instroom van mbo-onderwijsassistenten er studenten met een te laag niveau binnenkwamen. Wij werkten toen ook al volop aan een raamwerk rekenen/wiskunde voor het mbo.” Maar de politiek was in dat soort fijnmazigheid niet geïnteresseerd. Het is een terugkerende ergernis in het verhaal van Van der Kooij. De politiek neemt besluiten zonder te luisteren naar de adviezen van deskundigen.

Ja, het FI is er al 50 jaar mee bezig. Deskundigheid kent geen tijd.

1 Reactie

  1. Vandaag hadden we thuis een

    Vandaag hadden we thuis een jongetje van 9 jaar op bezoek. Tussen de 
    boterhammen met pindakaas vertelde hij mij hoe je breuken optelt. Had 'ie van
    zijn moeder geleerd: eerst gelijknamig maken en dan de tellers optellen. Hij
    gaf meteen maar wat voorbeelden.

     

    Had ik dat nou maar gefilmd.

     

    wiskundejuf

     

Reacties zijn gesloten.