
Naar aanleiding van het onlangs door Hannah Bijlsma van de Radboud Universiteit, in samenwerking met de Onderwijsinspectie, gehouden onderzoek naar de curricula van 47 voltijdopleidingen voor leraar primair onderwijs werd dan wel geen uitspraak gedaan over kwaliteit ervan maar kwamen veel tekortkomingen boven drijven.
Slechts vier van de 47 opleidingen hebben álle bekwaamheidseisen opgenomen in de curricula. Vrijwel elke leerroute ‘dekt’ ten minste één categorie uit de bekwaamheidseisen niet in de leerdoelen. Gemiddeld 31 procent van de vakinhoudelijke, 11 procent van de vakdidactische en 29 procent van de pedagogische bekwaamheidseisen zijn ‘ongedekt’.
‘Zorgelijk’, meent inspecteur-generaal Alida Oppers in het voorwoord en schreef dan ook; ‘De verschillen in wat leraren tijdens hun opleiding meekrijgen, hebben directe gevolgen voor scholen voor en de kwaliteit van het onderwijs. Dit vraagt om reparatie van het stelsel’.
Bronnen en meer lezen >>
Inspectie van het Onderwijs:
Onderzoeksrapport Inventarisatie Curricula Voltijdroutes naar het Leraarschap Primair Onderwijs
Onderwijsraad:
Advies bekwaamheid beter borgen
Aleid Truijens in de Volkskrant, 22092025:
‘Wat leert iemand nou echt op de pabo? Een inventarisatie daarvan stemt niet vrolijk’.
Beeldmateriaal: Toon Rekkers (web-redactie BON)
Laat een reactie achter
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.