
Het Nederlandse onderwijs gaat onderuit op de Europese lijstjes. Beter Onderwijs Nederland wil meer terug naar het onderwijs dat vroeger werd gegeven.
Beter Onderwijs Nederland -opgericht in 2006- om het rampzalige niveau van onderwijs in Nederland op te krikken, kreeg destijds dan ook te horen: ‘oude bemoeiallen die terug willen naar vroeger’. En inmiddels bungelt het Nederlandse onderwijs onderaan op alle Europese lijstjes. Leerlingen zijn slecht in schrijven, rekenen en vooral lezen. Een op de drie leerlingen gaat van school zonder goed te kunnen lezen. De roep om gedegen onderwijs wordt alsmaar luider.
In het Dagblad van het Noorden van 24 augustus reageert bestuurslid Gerard Verhoef op met een viertal manieren, die de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs volgens Beter Onderwijs Nederland verbeteren.
Leraren moeten zorgen voor rust in de klaslokalen
„Door hierop in te zetten, leren kinderen informatie te lezen, begrijpen en op waarde te schatten. Leerlingen moeten dat aanleren door middel van expliciete directe instructie. Oftewel: de docent doet voor, de leerling doet na en de docent test of kinderen de stof begrijpen. Die methode geeft wetenschappelijk bewezen betere resultaten. Ook moeten leerlingen leesmeters maken, we moeten weer zorgen voor klassen zonder al te veel rumoer.”
Schoolleiders moeten inzetten op kwaliteit van afgeleverde leerlingen
„Scholen krijgen gefinancierd naar leerlingaantal, de zogeheten ‘lumpsum’. Dat stimuleert tot kwantiteit: leerlingen er zo snel mogelijk doorheen loodsen. Durven we een leerling nog te laten zitten als het niet meekomt? Leerlingen hebben in acht jaar basisschooltijd weinig effectieve leertijd. Dat komt door de ‘vernieuwende’ onderwijsmethoden die op pabo’s worden onderwezen. Maar ook door wensenlijstjes die vanuit lobbyclubs, inspectie en overheid komen met vage vaardigheden of zaken die kinderen thuis gewoon aangeleerd moeten krijgen.”
Ouders moeten wat minder vaak op de achterste poten staan: op school ligt de verantwoordelijkheid van het kind bij de docent
„Ouders zijn steeds mondiger, soms ronduit agressief. Er is sprake van gezagscrisis. Ouders kunnen soms moeilijk accepteren dat de verantwoordelijkheid van hun kind tijdens schooluren bij de docent ligt, en die óók het beste wil voor hun kind. Schoolleiders en -besturen moeten achter hun personeel staan. Ik ken verhalen van kundige schoolleiders die door het college van bestuur werden gesommeerd om te vertrekken, vanwege een conflict met een ouder.”
Leerlingen moeten accepteren dat niet alles ‘leuk’ kan zijn.
„Door het ‘leukheid-virus’ moeten kinderen in veel methoden zelf ontdekken hoe iets zit. Vingers in de lucht: ‘wat denk jij dat het antwoord is?’ Het gevolg is soms een wirwar van onbegrijpelijke antwoorden en dat moet niet de primaire onderwijsmethode zijn. Leerlingen moeten accepteren dat ze soms hun mond moeten houden en moeten luisteren. Ze zullen erachter komen dat het juist leuk kan zijn om moeilijke dingen te leren wanneer die heel gestructureerd uitgelegd worden.”
Meer lezen (alleen mogelijk met abonnement): Moeten ouders zich minder met de school bemoeien? Vier manieren om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.
Bron: Dagblad van het Noorden, Wouter Hoving , 24 augustus 2025
Fotobijschrift: bestuurslid Gerard Verhoef
Beeldmateriaal: webredactie/Beter Onderwijs Nederland
Laat een reactie achter
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.