HBO Onderzoek Kurzweil 3000

Geachte Heer / Mevrouw,

Mijn naam is Kim Dijkhuizen en ik studeer de Pabo aan Stenden Hogeschool te Emmen.
Op dit moment ben ik bezig met een onderzoek over Kurzweil 3000.

Het onderzoek is gekoppeld aan een basisschool waar ik aankomend 
schooljaar mijn eindstage ga verrichten. De hoofdvraag van mijn onderzoek 
luidt als volgt : 

Op welke manier kan het programma Kurzweil 3000 door leerkrachten ingezet worden tijdens taal, rekenen en de zaakvakken om aan te sluiten bij de specifieke lees-ondersteuningsbehoeften van de dyslectische leerlingen uit groep 6,7 en 8 van de ……school?

De bedoeling is dat ik aan de hand literatuurstudie en praktijkervaringen een handreiking ga 
schrijven voor de school over het inzetten van Kurzweil 3000. 
Voor mij is het daarom van belang om informatie te verwerven over het gebruik van Kurzwel 3000 
en de ervaringen van mensen die werkzaam zijn in het basisonderwijs. 

 Ik heb hiervoor een vragenlijst ontworpen en ik wil u vragen deze in te vullen. De lijst bevat 6 vragen en kost slechts 5 minuten tijd. De vragenlijst kunt u vinden door op de onderstaande link te klikken.

Ik wil u zeer bedanken voor het beantwoorden van de vragen, op deze manier heeft u
bijgedragen aan de voortgang van mijn studie!

www.survio.com/survey/d/A0Y2E8V9A5G4N4J8S

 

7 Reacties

  1. Beste Kim,

    Beste Kim,

     

    Welkom op dit forum. Ik ben graag bereid om een student te helpen met zijn/haar onderzoek. Dat geldt vast voor meerdere mensen die deze website bezoeken. Als hbo-docent ken ik de aard van het hbo-onderzoek van nabij en ik permitteer me daarom een paar opmerkingen. Zie het als feedback.

    1. Je geeft in je inleiding hierboven niet echt aan voor wie de enquete bedoeld is, al zou je dat kunnen lezen uit je vraagstelling. Maar hanteerbaarheid voor een docent op een montessorischool is heel iets anders dan hanteerbaarheid voor een vrije school of organisatorische hanteerbaarheid voor het schoolbestuur. Verschillende mensen kunnen de vragen vanuit hun eigen functie en omgeving dus geheel anders interpreteren en beantwoorden. In je enquete gooi je dat op één hoop,. zonder er iets van te kunnen isoleren.
    2. In de vragen die je stelt zie ik eigenlijk niet hoe die je kunnen helpen bij je probleemstelling. Je vraagt naar hoe vaak het programma gebruikt wordt en hoe hanteerbaar het is, maar je vraagstelling is veel dieper. Nu kan het zijn dat je dat in een later stadium bij panelgesprekken probeert te achterhalen, maar dan zie ik nog niet in waar je de antwoorden op de enquetevragen voor zou kunnen gebruiken.
    3. De vraag naar hanteerbaarheid is onduidelijk als je dat begrip niet uitlegt, als je niet vertelt wat jij daar in deze situatie precies mee bedoelt.
    4. Je gaat voorbij aan de vraag of het programma uberhaupt nuttig is en vraagt dat ook nergens. In welke situaties is het wel en in welke situaties is het niet nuttig. En wat versta je dan onder nuttig? Hoe je het zou kunnen gebruiken is alleen zinvol als je het nut van dat programma eerder hebt vastgesteld.

    Onderzoek doen is moeilijk en eerlijk gezegd vind ik dat studenten op het hbo meestal onvoldoende zijn toegerust om goed onderzoek te doen. Onerzoek, ook praktijkonderzoek, zou eigenlijk in een meer wetenschappelijke context moeten gebeuren. Daar kun jij niets aan doen en ik waardeer de keuze voor je onderwerp en je inspanningen, maar het is eigenlijk alleen zinvol als de beoordeling van het onderzoek heel streng geschiedt. Anders krijg je de foute illusie dat onderzoek doen weinig meer is dan wat deskresearch en het stellen van vragen door middel van enquetes en panelgesprekken.

    Hoe voorkom je eigenlijk dat mensen van Kurzweil zelf die enquete gaan invullen om op die manier promotie te maken voor hun product?  Het is een serieus risico dat je loopt. Ook kun je onzininvullers niet tegenhouden, of mensen die meerdere keren dezelfde enquete invullen. Kortom: panelgrsprekken met geselecteerde gebruikers en anderen lijkten me meer geschikt in dit geval.

    Succes met je studie en later met je beroep. Basisschoolleerkracht is het allerbelangrijkste beroep dat er bestaat!

     

    Gerard Verhoef

  2. Mooie reactie Gerard. 

    Mooie reactie Gerard. 

    Weet jij hoe het gaat met de academisch gevormde basisschool leerkrachten?

  3. De moderne leraar als

    De moderne leraar als onderwijsexpert

    Als ambitieuze leraar ben je nooit uitgeleerd. Je moet je kennis van de vakinhouden – zoals Nederlands, rekenen, aardrijkskunde – op peil houden en reflecteren op de onderwijspraktijk. Ook onderzoek je onderwijskundige vraagstukken. Je wordt opgeleid tot een expert die een voortrekkersrol binnen een school op zich neemt door voortdurend praktijk en theorie te verbinden en met een kritische en onderzoekende attitude in het werk te staan.

    Deze prachtige omschrijving van leraarschap kwam ik tegen bij de academische pabo UU. Wat is hier eigenlijk 'modern' aan? Wat is het verschil met de 'ouderwetse leraar'?

     

  4. Kim, ik heb je enquete

    Kim, ik heb je enquete ingevuld om te kunnen kijken wat je wilt weten.

    Je kunt mijn antwoorden in de prullebak gooien.

  5. @Hendrikush, je hebt volkomen

    @Hendrikush, je hebt volkomen gelijk met je opmerking van 3 over 9.
    Maar ik kan je reactie van 7 minuten later niet beoordelen. Ik ben geen basisschoolleraar, dus ik kan de enquete niet betrouwbaar invullen. Wat is er mis?

     

  6. @Philippens, ik kon de vragen

    @Philippens, ik kon de vragen inderdaad niet allemaal betrouwbaar invullen maar "doen alsof" lukte me als de beste.

    Zonder gewetenswroeging heb daarom ook aan Kim gevraagd om mijn antwoorden in de prullebak te gooien.

    Uit de wel betrouwbare antwoorden kan ze ongetwijfeld opmaken dat ik niet competent ben voor de toets.

    Mijn commentaar op de toets zelf heb ik achterwege gelaten want het zou niets toevoegen aan de pedagogisch verantwoorde opmerking van Gerard.

Reacties zijn gesloten.