DE meest gestelde vragen over onderhandelingsakkoord en het antwoord erop

zie bijlage.

Inmiddels twee, ik kreeg het niet op 1 blad.

commentaar welkom

De derde bijlage is in WORD, de getallen zijn weggehaald zodat je zelf kunt schuiven met de inhoud en het staat nu op 1 vel.

Op LIA is een versie te vinden in de LIA stijl.  Neem de vorm die bij jou past.

2 Reacties

  1. Ik weet niet goed het zit met

    Ik weet niet goed het zit met dat entreerecht, dus corrigeer me als ik wartaal uitsla, maar het kan zijn dat het als volgt zit. In een goedgeleide school, een zeldzaamheid, willen schoolleiders dat hun docenten zoveel mogelijk verdienen. Maar wat men bijvoorbeeld op de categoriale gymnasia níet wil, is dat één bepaalde groep docenten alleen maar in de bovenbouw lesgeeft en LD krijgt, en de rest geen toegang heeft tot de bovenbouw, omdat die dan ook LD kan opeisen. Een aantal gymnasia heeft daarom afgesproken (met elkaar en met hun personeel) dat ze die LD-inschaling niet afhankelijk maken van percentages bovenbouwuren, maar van normale, andere beoordelingscriteria, en bijvoorbeeld hoe hoog je al op de loonladder staat en wie er al het langst in de bovenste periodiek van LC zit. Dat voorkomt enorm veel gedoe, en zo komt de zaak niet al te veel op slot te zitten.

    Misschien zit dat achter het om zeep helpen (kortstondig invoeren) van het entreerecht: docenten wél de kans geven om even die LD binnen te halen, maar de boel op langere termijn niet op slot zetten. Ik heb dat CAO-voorstel niet gelezen, maar ik geloof dat er een peildatum in zit. En als die peildatum in de toekomst ligt, dan kunnen foute schoolleiders (veelvoorkomend) de boel tijdelijk even zo schikken dat bepaalde percentages bovenbouwuren voor bepaalde docenten net niet gehaald worden en zo bepaalde mensen geen LD krijgen. Zou het zo kunnen zitten?

    Ik heb verder vernomen dat je als docent bij 1 fte 50 uur per jaar werkdrukvermindering krijgt. Die 50 uur (klokuren) mag je dus minder lesgeven (zonder dat dat nadelig uitwerkt voor je salaris, maar het zal minder dan één lesuur per week zijn bij fulltime), of ik dacht ook tot een bepaald aantal uren opsparen, voor iets grotere werkdrukverlaging in de toekomst, of eventueel voor verlof (dacht ik).

    Verstandige schoolleiders zorgen goed voor hun docenten; kortzichtige, egoïstische, incompetente schoolleiders gaan vast wel iets verzinnen om met de ene hand te geven en de andere hand weer af te nemen, en om natuurlijk meer af te nemen dan te geven.

  2. Denise, ik ben er nu pas aan

    Denise, ik ben er nu pas aan toegekomen om het door te nemen. Dank voor de moeite die je hebt genomen dit op te stellen; ik kan dit zeker gebruiken!

     

    Nog één vraag.

     

    Er staat:

    "Nee, er komt 1,2 % van onze pensioenopbouw naar ons loon. Er wordt geen geld bijgegeven, we betalen het zelf. Dat lukt doordat we vijf jaar langer gaan werken en daardoor langer sparen voor ons pensioen."

     

    Die vijf jaar langer werken, waar is dat op gebaseerd? Ik neem toch aan dat de pensioenleeftijd niet van 65 naar 70 wordt verhoogd; ik dacht dat dat voorlopig niet hoger ging dan naar 67. Waar komt die overige drie jaar vandaan? Moet ik het lezen als vijf arbeidsjaren, deels door verhoging van de pensioenleeftijd en deels door versobering van de BAPO? Maar betreft dat laatste bij elkaar drie jaar?? Graag even een toelichting.

Reacties zijn gesloten.