Een zwaluw ??

Je zou het bijna niet voor mogelijk houden. Maar het is zo.

Ik ben het roerend eens met Sander Dekker: de rekentoets mag niet langer uitgesteld worden.

Kort en simpel: het was een duidelijke opdracht, die de sector onderwijs heeft opgekregen. Ze hebben tijd gekregen, meer tijd en geld.

Als de boel nu nog niet klaar is, is dat een helder bewijs van falend bestuur. En ik heb er helemaal geen moeite mee dat openbaar te laten worden.

Hoezo heb je nog meer tijd nodig voor iets dergelijks. Dan heb je er kort gezegd een ongelooflijke puinhoop van gemaakt. Als al dat geld, wat ervoor ingepompt is, niet genoeg is geweest, dien je een andere baan te gaan zoeken als bestuurder.

Op hoeveel scholen is er eerst bij Wiskunde uren weg getrokken , waardoor de planning onder hoge druk komt te staan? Die uren werden er later als apart betaald rekenonderwijs weer bij gestopt. Het was een kwestie van één dag, om de planning rekenen en wiskunde naadloos op elkaar aan te laten sluiten op papier. Het geheim: Laat iemand die de tijd ervoor krijgt en er verstand van heeft het werk doen.

Dat werkt honderd keer beter dan het bij iemand zonder overleg op het bord te schuiven als taak, naast een overvol beladen jaartaak. Of een apart en duur bedrijfje in te huren, waardoor het één niet goed aansluit op het ander.

Dat de inhoud van de rekentoets nog steeds onder vuur ligt valt onder dezelfde noemer. Waarom is dat niet uitgewerkt? In plaats van oeverloos te emmeren over de inhoud, had die allang gefatsoeneerd kunnen zijn.

Blijkbaar gingen de bestuurders ervan uit, dat er toch wel weer tijd en geld komt. De personen, die er een zaak van maken, de docenten met ladingen verantwoordelijkheden op te zadelen, worden hier zelf afgerekend op hun prestaties. Dat mag luid, duidelijk en zichtbaar verkondigd worden.

Het is niet zo dat één zwaluw een zomer maakt, maar ik vind dit een positief teken. Door alle gebekvecht over de docenten CAO etc, zou je bijna vergeten dat besturen en schoolleiders een eigen taakomschrijving hebben.

Niks pappen en nathouden en weer tijd geven. Laat het maar een keer flink vast lopen. Dan komt er misschien een onderzoek?????

Ik heb geen idee hoe het op andere scholen zit, maar bij SCOL kregen de docenten wiskunde, op het moment dat ik daar rondliep, geen extra tijd voor dit soort dingen( wel voor het geven van de les rekenen, maar niet voor de dingen die met de rekentoets samen hingen). Het moest naast het gewone werk. “het zat al in je opslagfactor”.  ( Net als de elektronische leeromgeving en de RTTI)

Laat dat soort dingen maar helder worden. Een bestuur en de schoolleiding zijn namelijk aangesteld om de docent in staat te stellen het werk te doen. Niet om ze met een wurgkoord een molensteen om hun nek te hangen en vervolgens te klagen dat ze hun werk niet goed genoeg doen.

Kappen met het automatisch uitstellen. Een duidelijke opdracht mag een duidelijke deadline. Welkom in de echte wereld.

3 Reacties

  1. Als die toets dan inderdaad

    Als die toets dan inderdaad het rekenen zou toetsen….. maar dat doet de toets niet.

  2. Een levendig en helder

    Een levendig en helder verhaal Denise! En met een terechte strekking want het gaat hier niet om bellettrie. De opmerking van De Groot is eveneens relevant. Het ontbreken van enigheid over wat en hoe bij de rekentoets getoetst moet worden  slaat het onderwijs bij het uitvoeren van de opdracht van de staatssecretaris met lamheid. Andere reken-eisen en -toetsen  invoeren houdt ook in dat in de muur van onderwijsvernieuwingen een bres (brèche) geslagen wordt en daarop staan de machthebbers in het onderwijs beslist niet te wachten . den……..

    Wat mij gelukkig maakt in dit geschrift is de oproep tot verzet. “Laat het maar een keer flink vast lopen!” schrijft ze. Al eerder deed ze uitspraken in deze geest. Te veel leraren ontvluchten actie door te zeggen dat ze de leerlingen niet willen schaden. Maar daar geloof ik niet in. Het is eerder vreesachtigheid bij de leraren en het besef dat elke maand de hypotheek van hun huis moet worden opgehoest. Want ik ben er van overtuigd dat het onderwijs het beste snel gezond gemaakt kan worden door het eerst in elkaar te laten storten. Ook al omdat er elk jaar meer leraren in het onderwijs bij komen die onvoldoende in hun leervak opgeleid zijn om na een restauratie van het onderwijs dezelfde zelfstandige rol te kunnen vervullen als de leraren van vóór de Mammouthwet.

    Hulde voor onze Kenau Simons Hasselaar in de strijd tegen de ploutokraten in Onderwijsland. Moge zij onze Maagd van Orléans worden die aan het hoofd van een schare opstandige leraren en ouders die ploutokraten en hun baatzuchtige vrienden en vriendinnen in het parlement uit Onderwijsland verjaagt. Moge Denise van Leyden in Onderwijsland dezelfde eer te beurt vallen als Kenau van Alkmaar in onze Vaderlandse Geschiedenis.

Reacties zijn gesloten.