Een interessant artikel in Trouw: Therapeut: de school uit!
Citaat:
Langzaam maar zeker drong in de zorgsector het marktdenken door. Vanaf de geboorte staat het ’witte leger’ klaar, op jacht naar de ouders van de huilbaby, de scheve, de slome en de drukke baby. Op scholen kwamen op last van de politiek leerlingvolgsystemen: met herhaald testen en meten kon je problemen blootleggen, de markt was er om ze op te lossen.
De scholen veranderden langzaam van onderwijs- in pseudozorginstellingen. Het vroege opsporen van ontwikkelings-, leer- en gedragsstoornissen kreeg de boventoon. Er waren natuurlijk managers nodig om de enorme papier- en rapportagemachine die dit veroorzaakte draaiende te houden. Zo slokte de bureaucratie de tijd op die de school voordien aan het kind en diens leerproces had besteed.
Een duidelijk pleidooi tegen de hype van het moment: brede scholen!
SeoL
Op de school voor voortgezet speciaal onderwijs van mijn zoon (cluster 3, leerlingen met motorische problemen of langdurige ziekte) hebben ze dit jaar, naar eigen zeggen op aanwijzing van de onderwijsinspectie, SeoL ingevoerd. Van de site van SeoL: “Kinderen ontwikkelen in hun eigen tempo hun sociaal-emotionele vaardigheden. Met het SeoL leerlingvolgsysteem van Leefstijl krijgt u als leerkracht of docent een duidelijk beeld van de ontwikkeling van deze vaardigheden. U kunt in het leerlingvolgsysteem SeoL invoeren welke sociaal-emotionele vaardigheden nog versterkt moeten worden op basis van de normering en/of uw eigen oordeel. Vervolgens kunt u een handelingsplan opstellen. Het leerlingvolgsysteem SeoL helpt u bij de keuze van passende acties om de vaardigheden te versterken.” Nu moeten alle leerlingen, ouders en mentoren vragenlijsten gaan beantwoorden, of er nu problemen op dit terrein zijn gesignaleerd of niet. Ik vermoed dat de keuze en implementatie van dit systeem de staf heel veel tijd heeft gekost, tijd die onder andere ten koste is gegaan van de aandacht voor het onderwijsproces. Ik wil gewoon dat mijn zoon, ook al zit hij in het speciaal onderwijs, goed onderwijs krijgt. Dat is echter beslist niet steeds het geval. De aanpak van sociaal-emotionele problemen horen primair thuis in het eigen gezin van de leerling, en men moet zeker niet actief naar dergelijke problemen op zoek gaan op school.
Bied de school waar uw zoon
Biedt de school waar uw zoon naar toegaat, of een andere school voor speciaal onderwijs binnen de regio, alle niveaus van onderwijs aan (VMBO-laag t/m VWO) en biedt de school binnen al die niveaus ook alle normale examenvakken aan?
Zelfs dit is niet vanzelfsprekend, in ieder geval niet als je in de periferie van Nederland woont. Ik zal maar helemaal niet vragen ofdat de school Latijn en Grieks aanbiedt aan de slimste leerlingen. Je zit niet per se op het speciaal onderwijs omdat je minder slim bent, ook genieën kunnen om wat voor reden dan ook op het speciaal onderwijs terechtkomen.
beteronderwijsnederland.net/node/7357