Beginnende mbo’ers vaak onder niveau basisonderwijs

Zie Trouw

citaat:
Aankomende mbo-studenten halen bij de start van hun opleiding vaak niet eens het niveau dat ze aan het eind van de basisschool bereikt moeten hebben. Vooral met rekenen hebben ze veel moeite.


Deze gegevens zijn afkomstig uit toetsen die de afgelopen maanden zijn gemaakt door 60.000 net begonnen studenten aan vijftien mbo-instellingen. De toetsen, opgesteld door Bureau ICE, haken aan bij de zogeheten referentieniveaus die sinds het begin van dit schooljaar in de wet vastliggen. Daarin is per schoolsoort bepaald wat een leerling aan de eindstreep moet kunnen op het gebied van rekenen en taal

Het artikel geeft weinig duidelijkheid: gaat het om een te laag niveau in relatie tot de referentieniveaus of is het niveau lager dan dezelfde leerling bereikt heeft op de basisschool? Dat leerlingen die naar het mbo gaan de reerentieniveaus van het basisonderwijs zouden halen lijkt me namelijk een illusie. Ook zijn de huidige aankomend mbostudenten op de basisschool natuurlijk niet blootgesteld aan die referentieniveaus.

Opmerkelijk is ook dat je vaak hoort dat pisa en andere vergelijkbare onderzoeken juist zouden aantonen dan Nederland het erg goed zou doen bij de zwakkere leerling. Dat lijkt hier dan weer tegengesproken te worden.

Onderwijsonderzoek schijnt nogal moeilijk te zijn, maar dat er iets mis is met het onderwijs werd zojuist bevestigd toen ik van een (hbo) collega hoorde dat er nu eenmaal studenten zijn die gschreven instructies lastig vonden omdat hun leerstijl niet geschikt was voor lezen. Misschien moesten we daar rekening mee houden?

Het goede nieuws: de werkelijkheid schijnt zo langzamerhand bij iedereen door te dringen. De minister ziet het probleem in ieder geval wel en probeert er manmoedig iets aan te doen. Wat mij betreft verdient ze hiervoor alle steun

8 Reacties

  1. Reactie van Malmaison
    Ik heb de post van Seger als reactie hier geplaatst om dubbele discussies te voorkomen, de moderator

    Bron: TROUW
    Voor de rekentoetsen voor het MBO, gebaseerd op pas opgestelde referentieniveaux, blijken de VMBO-leerlingen zeer slechte resultaten te halen. Daardoor is het ook onwaarschijnlijk dat de meeste VMBO-leerlingen van niveau 4 voor het eindexamenonderdeel rekenen waarvoor dezelfde eisen gesteld worden als op het eindexamen HAVO en dat vanaf 2014 afgenomen wordt een voldoende zullen halen.
    De reactie van minister van Bijsterveldt is als volgt:
    Ik houd vast aan die wettelijke eisen, maar ik beloof ’zorgvuldige’ invoering’. „Er is nog veel werk aan de winkel”.
    Dat ze vast wil houden aan de eisen is begrijpelijk maar waaraan moeten we denken bij ‘zorgvuldige invoering’?
    “zorgvuldig” heeft een waslijst van betekenissen betekent vooral “met aandacht, consciëntieus”. Invoeren is iets anders dan proberen in te voeren maar het is duidelijk dat nauwgezetheid en “veel werk in de winkel” niet toerijkend zullen zijn. Daarom lijkt het er op dat zij met zorgvuldige invoering bedoelt dat het proces en detail gemonitord zal worden. Fijn, dat daardoor bij mislukking niemand iets te verwijten valt. Na evaluatie kan er een onderzoekcommissie worden ingesteld die verbeteringen zal voorstellen waartoe ook verlaging van het nagestreefde niveau kan horen. Het lijkt er op dat de minister het probleem voor zich uit wil schuiven. Waarom heeft ze niet gezegd “ linksom of rechtsom of met een frontale botsing, maar het MBO zal aan de wet voldoen”. Dat is vertrouwenwekkende taal, mits zij natuurlijk erbij vertelt welke wegen ze wil bewandelen omhaar wil door te zetten.
    Seger Weehuizen

    • Zou het?
      Ik had mijn bijdrage “bizar” genoemd omdat ik een discrepantie voelde tussen de ernst van het rekenprobleem en de lauwe reactie van de minister erop. Dat laatste ziet 1-1-2010 blijkbaar anders.
      Wij voelen ons er ongemakkelijk bij dat internationaal vergelijken steevast als uitkomst geeft dat wij het goed doen terwijl we met eigen ogen zien dat overal het niveau van onderwijs achteruit gaat.
      Om te beginnen zou ik graag willen weten wat in de tijd van vóór de Mammouthwet het rekenniveau geweest is van de slechtst presterende p procent waarbij p het complement is van het percentage q van leerlingen die NU naar de HAVO of hoger gaan (p+q=100). Wij weten dat Gymnasium- HBS- en MULO-leerlingen veel beter konden rekenen dan de huidige VWO- en HAVO-leerlingen maar over die p procent heb ik op deze website nog niet veel gelezen. Ik verwacht dat ook leerlingen die de laagstgequalificeerde scholen voor secundair onderwijs volgen vroeger veel beter in rekenen waren dan ze nu zijn. Als mijn verwachting uitkomt weten wij welk rekenniveau bereikbaar is, vooropgesteld dat de leerlingen gemiddeld niet dommer zijn geworden. Vanuit dat weten zouden wij mogen verwachten dat de minister een crisisberaad houdt met een aantal betrouwbare rekendeskundigen, dus niet met aanhangers van rekentheorieën wier implementatie het rekenen verslechterd heeft, om een saneringsplan rekenen op te stellen. Want zorgvuldig meten of de leerlingen beter gaan rekenen kan alleen maar tot beter rekenen leiden als je gebrek aan inzet bij leerlingen of leraren wil bestrijden. Als de kwaliteit van leraren en leerboeken onvoldoende is zal hare excellentie veel verderstrekkende maatregelen moeten nemen.
      Seger Weehuizen

  2. Reactie MBO-Raad
    Vanmorgen hoorde ik de reactie van van Zijl van de MBO-Raad.
    Uit zijn stortvloed van woorden maakte ik op dat de schuld bij de politiek lag. Hij preciseerde: de politiek van de afgelopen twintig jaar, niet deze minister. Hij wilde niet de beschuldigende vinger naar het voortgezet uitsteken, zei hij desgevraagd.
    En daar was niet zo snel iets aan te doen, daar waren jaren voor nodig.
    Helaas werd er door de journalisten niet doorgevraagd hoe en wanneer en waar die achterstanden ontstaan.
    Toen ik het Trouw-artikel er nog eens op na las, begreep ik dat de eerste examens er in 2015 aankomen.
    Waarschijnlijk zal zijn reactie op de uitkomsten dan zijn dat hij al in 2011 waarschuwde dat er zo snel geen verbetering zou zijn.

    • Consequenties
      Blijft nog een grote vraag over: stel dat leerlingen op het MBO de examens niet halen, wat gebeurt er dan?
      – worden de referentieniveaus aangepast? (dat valt te vrezen)
      – worden de nakijkmodellen aangepast aan het gemiddelde? (nu al staande praktijk)
      – kunnen leerlingen sowieso zakken op de algemene vakken?

      • Stick and carrot
        Misschien zou men op de volgende wijze het percentage VMBO/ en MBO/leerlingen dat aan de rekeneisen vodoet kunnen vergroten±
        1. Leerlingen die met een onvoldoende voor rekenen overgaan krijgen extra lessen.
        2. leerlingen die in de loop van een schooljaar voldoende kennis van rekenen hebben opgedaan om de afsluitende exterene toets rekenen met goed gevolg te kunnen afsluiten hoeven vanaf dat moment geen rekenlessen meer te volgen.
        Rekenen wordt dan een beetje een afvinkleervak en als leerlingen zich flink voor dat vak inspannen zijn zij er ook snel vanaf.
        De minister moet sowieso af van dat ziekelijk letten op het aantal lesuren dat een leerling per jaar krijgt. Het gaat er niet om hoeveel uur per jaar een leerlingen op school verblijven maar om hoeveel leerstof die zij in een schooljaar opsteken.
        Seger Weehuizen

  3. Zou het ook anders kunnen zijn?
    Op dit moment worden alle zeilen bijgezet om te ‘bewijzen’ dat het niveau na het basisonderwijs wél goed genoeg is, maar dat het op het VO mis gaat. Dat is naar mijn idee nonsens. Als je iets echt goed geleerd hebt, leer je het echt niet meer af!

    Mijn beide ouders hebben alleen lager onderwijs en moeten op hun 12e resp. 15e jaar gaan werken. Ze hebben echt NIETS afgeleerd van wat hen in het voorgaande onderwijs is bijgebracht.

    Zou het kunnen zijn dat de basisvaardigheden gewoonweg niet ‘geramd’ genoeg zitten? Is er vooral sprake geweest van inprenten in het korte termijn geheugen? Voor mij is dat laatste het geval en niet het gebrek aan ‘bijhouden van de vaardigheden’ in het VO.

  4. reacties op het forum van Trouw 1
    www.trouw.nl/onderwijs/nieuws/article3393583.ece/Beginnende_mbo_rsquo_ers_vaak_onder_niveau_basisschool_.html
    De telegramstijl is te wijten aan het sterk gelimiteerde aantal karakters wat je daar mag gebruiken.

    Heb de afgelopen vijftien jaar gedoceerd aan een HBO-opleiding van Fontys en de laatse tien jaar tegelijkertijd aan de Uni te Diepenbeek/Hasselt.
    Zag gedurende die periode in Nederland het niveau van de docenten maar vooral het ingangsniveau van studenten schrikbarend dalen.
    In Vlaanderen daarentegen heb ik, afgezien van het hogere niveau van VWO-abituriënten daar in vergelijking met hier, niet veel verandering in het niveau waargenomen alhoewel de problemen in ons onderwijs hoogstwaarschijnlijk nog meerdere oorzaken hebben zou ik toch in bijzonder willen wijzen op verschillen tussen Vlaanderen en NL als de bemoeienis van Haagse ambtenaren en de toenemende invloed van pedagogen t.o.v. van vakdocenten in ons HBO. Over de desastreuse invloed van stoelendansende managers en de daaraan verbonden vernieuwingen om de vernieuwing, reorganisaties en vergadermanie hoef ik jullie hier verder wel niets te vertellen.

    Heb de afgelopen twee jaar twee keer per week (gratis) bijles gegeven aan een achterneefje die van MBO Wtb naar HTS TB ging.
    Ik heb me daarbij geconcentreerd op wiskunde en kansrekening…..
    Heb hem in zo’n half jaar van totaal niet met breuken kunnen omgaan opgevijzeld naar eenvoudige differentiaal- en integraalrekening. Maar 6×7 moet hij nog steeds met ’t rekenapparaat doen.
    Kortom zijn startniveau lag nog onder dat wat de meesten van mijn generatie (1946) – met steeds meer dan 40 jongens in de klas – al in zowat het vijfde jaar LO hadden.

  5. reacties op het forum van Trouw 2
    www.trouw.nl/onderwijs/nieuws/article3393583.ece/Beginnende_mbo_rsquo_ers_vaak_onder_niveau_basisschool_.html

    Zo eens nagevraagd wat nieuwe bedrijven in NL zouden willen doen:
    -geen fabricage tenzij niet anders mogelijk;
    -alleen wat niet te verplaatsen is naar lagere lonen landen(dus mn verkoop en marketing);
    -alleen kleinschalig en plaatsgebonden R&D anders veel te duur;.
    -hoofdkantoorfuncties alleen voor Europa en soms voor specifieke sectoren.

    Opleidingen:
    Nooit minder dan MBO met aanwijsbare praktische ervaring tenzij het niet anders kan.
    HBO alleen voor lokale functies
    Universiteit muv ’toppers’ alleen voor lokale functies muv van mn technische studies.

    Vul dan zelf voor de toekomst het plaatje maar in.

Reacties zijn gesloten.