*Leergang Authentiek en Verbindend Leiderschap*.
De APS-leergang ‘Authentiek en verbindend leiderschap’ voor schoolleiders richt zich op het ontwikkelen van collectieve intelligentie en op leiding geven aan coherent samenwerken in school. Met thema’s als drijfveren, inspiratie, paradoxale feedback, unity in diversity, creatie, verbeeldingskracht en nu-bewustzijn. We laten ons ook inspireren door de Theory U en Presence.
Thema’s: persoonlijk profiel, zelfbeeld, authenticiteit, ‘schrijver, hoofdrolspeler en regisseur zijn van je eigen verhaal’, inleiding theory U, beperkende overtuigingen en verruimende paradigma’s, de kwaliteit waarmee je relaties in je werk vormgeeft, in en uit contact, optimaal afstemmen op de signalen die van binnen en buiten op ons afkomen, diep luisteren, stiltetaal spreken, authentiek spreken, leren inspireren, verbindend feedback geven, onderhandelen vanuit overvloed, collectieve intelligentie, verbinding creëren vanuit authenticiteit, samen werken en leren vanuit de toekomst zoals die zich ontvouwt en co-creatie.
Kosten: € 4.495,– p.p. inclusief materiaal, catering en overnachtingen.
Deze leergang wordt gegeven door Yvon van Noort en John de Haas.
*Yvon van Noort* heeft een Bambu Coachopleiding gevolgd. Meer weten? Kijk dan op het *Bambu centrum voor gewaarzijn*
Balans, evenwicht, kracht, lenigheid
Als U deze cursus met goed gevolg afsluit komt U in aanmerking voor een “power balance armband”. Deze nieuwe technologie maakt gebruik van hologrammen. Elke armband heeft twee hologrammen. Deze hologrammen zijn voorgeprogrammeerd met frequenties die positief werken op het lichaam. Wanneer we de power balance armband dragen, treedt het energieveld van ons lichaam in contact met de opgeslagen frequenties in het hologram van de armband. Het energieveld van ons lichaam optimaliseert hierdoor dusdanig dat we positiever in ons vel komen te zitten en beter in staat zijn om coherente resultaten neer te zetten. De resultaten van ons nationale voetbalelftal tonen de competente effectiviteit voor Uw leiderschap en authenticiteit
Test, test
Wie op deze cursus intekent is ver heen. En raakt er vervolgens nog verder mee van huis. Dat is ook wel het geinige van dit soort dingen: hoe kan de leider die het aan leiderschap ontbreekt, zichzelf een goede cursus kiezen? Dat kan dus niet. Wie zich inschrijft op deze cursus, diskwalificeert zich als schoolleider. Maar dat is ongetwijfeld door het APS voorzien: niets mooier dan een cursus beginnen met een groepje dwaallichten. Zij zullen alles prachtig vinden, en het licht ook op ons pad verder verspreiden. Vooral die collectieve intelligentie zal velen aanspreken: volg de leider.
Ik wist niet dat het nog steeds alarmfase rood is, wat het APS betreft.
Dit is geen uitzondering, het is usance
Wie denkt dat dit de gekte ten top is heeft het fout. Al bij de invoering van het studiehuis werd de leiding gegeven aan Clan Visser ’t Hooft die haar beslissingen baseerde op chakra’s. Een paar jaar geleden had de deeltijdopleiding van een pabo het motto: “wij bieden u het beste: u wordt uzelf”. En dan laat ik het hart-brein leren nog maar even achterwege. Het onderwijs laat zich piepelen door idioten, het is niet anders.
Spotgoedkope authenticiteit
Waar krijg je zo veel voor zo weinig geld?
goed voorbeeld
Als het APS eerst zelf eens gaat doen wat ze zegt dat ze doet en vervolgens naar haar eigen cursus gaat dan is er al een heleboel opgelost.
Ze kunnen natuurlijk ook collecteren om hun tekort(en) aan te vullen.
Dromer die doet
En John de Haas is afkomstig van Inspiration Company.
Veel
@Philippens:
U zult bedoelen: Waar krijg je zo weinig voor zoveel geld!
ultieme gekte
Dit is de ultieme gekte, maar velen laten zich hierdoor verleiden, op kosten van…?
Maar minder gek kan ook. Als onze schoolleider zich plotseling anders begon te gedragen, knipoogden we naar elkaar: ‘Hij heeft vast en zeker weer een cursus gevolgd’. De leider begon allerlei zinloze dingen te doen, en b.v. ‘spiegelend’ gedrag te vertonen tijdens een functioneringsgesprek, wat eerder niet was vertoond. Gevolg: de man was meer bezig met zijn eigen houding, dan dat hij werkelijk als mede-leerkracht naar je problemen luisterde.
De opbrengst van dit soort heropvoeding is altijd nul komma nul. Kost wel wat natuurlijk: gebakken lucht, daar hangen enorme prijskaartjes aan. De overheid betaalt echter wel. Die belastingbetaler, die valt best nog een beetje meer uit te knijpen.
Deed ik dan mijn ultieme test: heb ik, of mijn klas, enig voordeel gekregen (van de cursus, in dit geval) van deze kosten? Was het antwoord: NUL, NADA, NIETS.
Volledig weggegooid belastinggeld dus.
Tjakka
Als je op internet zoekt naar managementboeken en management guru’s is de holpraat onbeschrijfelijk.
het nieuwe werken
Sharon: het nieuwe werken heeft betrekking op het gegeven, dat managers geen toegevoegde waarde hebben voor wat voor onderneming dan ook. Want ze produceren niet, of verlenen geen diensten. Ze leveren niets op voor een onderneming.
Hetzelfde geldt voor de school: wat is nou de toegevoegde waarde van een manager voor een school? Je kunt beter kiezen voor mensen met een logistieke opleiding voor het regelen van de operationele taken zoals het repareren van een lekkend dak of een niet functionerende verwarming of het lesrooster en zorgen voor veilige vaklokalen (en ja dat schiet er tegenwoordig ook bij in op een roc) , en de inhoud van het onderwijs overlaten aan docententeams.
Dan heb je die hollebollefratsencursussen van het APS ook niet meer nodig ook al begrijpen wij, dat de marktwerking hier ook invloed op heeft, je moet toch ergens geld vandaan halen. Ook al heeft het weghalen van geld natuurlijk ook weer gevolgen voor het primaire proces. Dan kunnen collega’s weer eens achter de kopieermachine plaatsnemen omdat het management heeft bepaald dat het aanschaffen van boeken een te dure zaak is, zodat de manager naar een dure cursus van het APS kan gaan. Als therapie om zich te bezinnen op zijn taak, of hij misschien niet erg overbodig is in de onderwijsorganisatie.