De PO-raad heeft een rekenpilot site. Baas is Gert Gelderblom, voorheen van het CPS. In een pdf-file staan de ‘rekenexperts’ die deze pilot begeleiden. Natuurlijk is het Freudenthal Instituut vertegenwoordigd, maar ook SLO, CPS, CED, Edux, OBW onderwijsdiensten,…. Maar ik heb geen wiskundige of onderwijzer kunnen vinden….
Reacties zijn gesloten.
Kerstboom
Je kon er op wachten. De PO-raad met aan het hoofd Kate Kervezee tuigt de kerstboom op. Het moet gezegd, de VO-,MBO-, en HBO raad zijn het grote voorbeeld. Binnen een jaartje of twee voert de PO-raad tientallen projecten uit, bieden onderdak aan honderden werknemers, vreten miljoenen al dan niet tientallen miljoenen uit verschillende subsidiepotten en hebben een machtig netwerk. Gefeliciteerd heren en dames bestuurderen en ook gefeliciteerd aan de staatssecretaresse het nieuwe onderwijs heeft weer een bureaucrtisch monster gebaard.
PO-raad: het rekenonderwijs is onder de maat
Dan ga je wat zoeken op genoemde site en dan tref je toch opeens dit aan: “Wij als professionals moeten ons het aantrekken dat het rekenonderwijs op dit moment onder de maat is.”. Weliswaar een uitlating van één van de inleiders van de nog te komen Rekendag in Lunteren, maar het staat er toch maar. Voor € 150 per persoon *per dag* mag je drie dagen meeconfereren.
Wil je eerder een rekenconferentie (download PDF)bijwonen, ben je voor € 125 een middag onder de pannen. Het mag wat kosten ……
Laat je je inspireren door titels als “Iedereen kan rekenen” (download PDF) dan tref je daarin ook weer prachtige stukken aan zoals dit:
“Gerichte aandacht voor het ontwikkelen en expliciet aanleren van vermenigvuldigstrategieën In de realistische didactiek start het leren van de tafels van vermenigvuldiging met een fase van begripsmatige verkenning. Aan de hand van contexten wordt eraan gewerkt dat kinderen ontdekken dat vermenigvuldigen herhaald optellen is. Uiteindelijk moeten alle kinderen de tafels van vermenigvuldiging geautomatiseerd beheersen. Daarvoor is het essentieel dat kinderen zich de verschillende vermenigvuldigstrategieën hebben eigen gemaakt.
Mits er voldoende tijd en aandacht aan wordt besteed kunnen nagenoeg alle kinderen de
tafels van vermenigvuldiging uiteindelijk geautomatiseerd beheersen. Een aantal kinderen
heeft wat meer tijd nodig om uiteindelijk ook de tafel van zes, zeven en acht onder de knie te krijgen. Voor deze leerlingen is het extra belangrijk dat zij de vermenigvuldigstrategieën ‘verdubbelen’, ‘halveren’, ‘een keer meer’ en ‘een keer minder’ kunnen toepassen. Wanneer zij wel de tafels van twee, tien en vijf (en hun omkeringen!) kennen, kunnen ze met behulp van de vermenigvuldigstrategieën de nog onbekende producten afleiden.”
Simpele ziel als ik ben denk ik dan: “Ze kunnen toch ook gewoon die tafels uit hun hoofd leren?”. Op een inspannende én ontspannende manier, dat wel natuurlijk. Maar dat is met jonge kinderen toch niet echt moeilijk, lijkt mij.
Het toegeven dat rekenonderwijs onder de maat is… is kassa!
Stel je voor: Ford geeft toe dat de auto’s die het heeft gemaakt inderdaad onder de maat zijn (er vallen zelfs ‘dooien’). Maar dat toegeven zorgt er alleen maar voor dat ze extra geld krijgen om meer van diezelfde auto’s te maken, nu in nieuwe kekke kleurtjes. Het heeft iets kafka-esks
Daar stááán ze
voor!
auto
de beroemde quipp, toegeschreven (?) aan Henry Ford :
Any customer can have a car painted any colour that he wants so long as it is black (elke klant kan een auto krijgen in de kleur die hij wil, zolang het maar zwart is).
Ford had bedacht dat zwart sneller droogt, en dat was een interessante eigenschap voor de lopende band.
“You can paint it any color, so long as it’s black”
www.hfmgv.org/exhibits/showroom/1908/model.t.html
maarten
Cynisme
Je doelt op de ongelukken met de Ford Explorer. Pakweg twintig jaar eerder maakte Ford de Pinto. Daarvan was bekend dat hij snel in de brand vloog bij een relatief lichte aanrijding van achteren. Het zou $11/auto kosten om dit te verhelpen, maar Ford’s rekenmeesters berekenden dat het blijven bouwen van een ongewijzigd model minder zou kosten dan dat ze ooit aan schadeclaims hiervoor zouden krijgen. Hoe cynisch kun je zijn? En dan te bedenken dat hun rekenmethode niet deugde, zie HIER.
pinto
De Ford Pinto is geen succes geworden, omdat ‘pinto’ (Zuid-Amerikaans) Spaans is voor ‘piemeltje’. Er is natuurlijk geen macho die in een Ford Piemeltje rond gaat rijden, of deze nu wel of niet in de fik vliegt. Of is dit wel heel erg off topic?
Ach, wat heet off topic?
Inderdaad verkocht de Pinto in Brazilië slecht omdat de naam de door Baz benoemde betekenis had in Braziliaans slang. Chevrolet had ooit eens de Nova die in Spaans sprekende landen van Zuid-Amerika niet te verkopen was. “No va” betekent immers zoveel als “gaat niet” …… En wat te denken van de Mitsubishi Pajero? Bleek ‘Pajero’ in het Spaans ‘rukker’ te betekenen; hebben ze er maar ‘Montero’ (‘bergjager’) van gemaakt.
En off topic? Zolang het over de betekenis van namen in diverse talen gaat kun je zoiets prima on-topic noemen. Goed talenonderwijs voorkomt zulke naamproblemen 🙂
Van de site van het FI
Van de site van het Freudenthal Instituut:
11-feb Rekenverbetertrajecten
In het voorjaar van 2009 wordt duidelijk welke basisscholen en scholen s(b)o starten met een rekenverbetertraject (zie www.rekenpilots.nl). Veel trajecten starten na de zomer van 2009, maar nog niet alle scholen hebben de juiste ondersteuning gevonden. Informeer bij uw eigen schoolbestuur of uw school ook participeert in een dergelijk traject. Rekenverbetertrajecten hebben een looptijd van drie jaar.
Het Freudenthal instituut is betrokken bij een aantal van deze rekenverbetertrajecten en heeft nog ruimte vanaf het seizoen 2009-2010 om de begeleiding van individuele scholen of groepen van scholen te verzorgen. De begeleiding wordt verzorgd door een groep van ervaren begeleiders.
En daarnaast heeft het Freudenthal Instituut nog een ander nieuw project:
12-feb
Feestelijke start zOEFi: Nationale OefenImpuls
Op 21 januari j.l. heeft staatssecretaris Sharon Dijksma tijdens de Panama-conferentie in Noordwijkerhout de aftrap gegeven van de Nationale OefenImpuls, oftewel zOEFi, een project van het FI voor leerlingen van 4 tot 14 jaar, mogelijk gemaakt door OC&W.
Doel van zOEFi is het dagelijks oefenen van basale rekenkennis. Dit gebeurt in de klas met oefenactiviteiten van 10 minuten op het digibord, al kunnen ook scholen zonder digibord deelnemen. Bovendien komt er een zOEFi-website waarop kinderen thuis of op school, al dan niet samen met hun ouders of vrienden, verder kunnen oefenen.
Kenmerken van de zOEFi-oefeningen zijn:
* het verstevigen van de basis, d.w.z. rekenkennis en -vaardigheden die al wat langer geleden verworven zijn;
* passend bij elke rekenmethode;
* goed en snel;
* met begrip en inzicht;
* gevarieerd en speels.
Deelname aan zOEFi is gratis, maar niet vrijblijvend. De vorderingen van de leerlingen worden met digitale toetsen geregistreerd. De projectgroep hoopt binnenkort met een eerste try-out te kunnen beginnen in groep 8. Scholen die op de hoogte gehouden willen worden kunnen mailen naar zoefi@fi.uu.nl. Vermeld hierbij adres en telefoonnummer van de school, en de naam van een contactpersoon.
En een dure nascholingscursus:
13-feb Nascholingscursus Rekenen in het VO
In de cursus Rekenproblemen herkennen, analyseren en oplossen wordt u geïnformeerd over rekenonderwijs en kenmerkende problemen. Ook zult u tijdens de cursus enkele didaktische vaardigheden ontwikkelen om rekenproblemen in uw eigen onderwijspraktijk beter te kunnen herkennen en oplossen.
De cursus bestaat uit drie bijeenkomsten. De eerste bijeenkomst is eind maart. Zie ook de flyer. Meer informatie over het programma en aanmelden kan via de site www.fi.uu.nl/nl/professionalisering/seizoen2008/2009.
Het is inderdaad Kassa! voor de onderwijsvernieuwlers.
Voedertroggen
De kreet ‘voedertroggen’ is hier al veel vaker gepasseerd. Het FI weet ze weer feilloos te vinden. Het is toch verdorie wel een gotspe: eerst linksom en rechtsom beweren dat er niets mis is het met rekenonderwijs en dan opeens aankomen met “rekenverbetertrajecten”. Hoe durven ze!