Robert-Jan Simons (IVLOS): Het NL onderwijs is fantastisch!

In het Nederlands Dagblad van vandaag een betoog van de directeur van de lerarenopleiding van de universiteit van Utrecht: Prof. dr. Robert-Jan Simons.

We doen het namelijk hartstikke goed in NL. En als dat niet zo is, dan ligt het niet aan de vernieuwing, want met de vernieuwingen lopen we namelijk voorop! Dan ligt het aan de grote klassen en de lange dagen.

Ik kan dan ook niet nalaten te proberen na te denken over de reden van publicatie in het ND. Nu heb ik absoluut niets tegen het ND, maar het zal toch niet de eerste keuze zijn geweest van Simons? Afgewezen bij NRC… Volkskrant … Trouw …. AD ….

15 Reacties

  1. Ook bij Wegener
    Dit knutselstukje van Simons staat vandaag ook in De Gelderlander en dus mogelijk ook in andere Wegener-kranten.

  2. Inz. Simons: zuiver argumenteren
    Foei, foei, 1e Kerstdag, u weet heus wel dat u zo niet mag argumenteren. Al publiceert Simons in de Donald Duck, het gaat erom wat hij zegt en niet waar hij het zegt.
    Gelukkig is wat hij zegt de al jarenlang bekende vernieuwlerspraat. Wat zeggen die mensen eigenlijk? Volgens mij zeggen ze al erg lang in heel erg veel woorden helemaal niets, net als echte reclamemensen.

    • waar Simons publiceert kan wel relevant zijn
      Inderdaad: in een ideale wereld is de plaats van publicatie irrelevant. Ook zijn er in het verleden hoogleraren geweest die bewust in de Libelle en de Margriet publiceerden omdat zij daar hun doelgroep bereikten. Toch kan een medium wel degelijk een aanwijzing zijn van de relevatie van het verhaal.

      Maar ik heb niet willen zeggen dat Simons verhaal fout is omdat hij in het ND publiceert. Ik heb willen aangeven dat er op dit moment kennelijk bij de grotere kranten geen interesse was voor zijn verhaal.

      Dat past binnen je eigen constatering: men zegt al erg lang in heel veel woorden helemaal niets.

    • Deze heer is wetenschapper
      Deze heer is wetenschapper en in de wetenschap wordt je niet alleen afgerekend op wat je publiceert maar ook waar je het publiceert.
      Engelstalige toptijdschriften bepalen daar je plaats op de ladder en de centjes die je krijgt.

      • Inzake TOP-tijdschriften
        Topwetenschappers van topuniversiteiten die topartikelen in toptijdschriften publiceren. Toch heb ik het gevoel dat hier en daar wat ouderwetse patronage ook wel helpt, net zoals de taktiek om niet al te excentrieke dingen in die topartikelen te beweren.
        Het sprookje van de nieuwe kleren van de keizer staat van oudsher te lezen in een sprookjesboek: geen toptijdschrift, dat inderdaad niet.

      • …in de wetenschap wordt je niet alleen afgerekend…
        in de wetenschap wordt je niet alleen afgerekend
        Waarom wordt hier toch altijd *gezeurd* over het slechte taalgebruik van jonge mensen ?

  3. “Ik vind het altijd wel leuk
    “Ik vind het altijd wel leuk te ontdekken dat andere proffen ook niet van die erudiete stukkies schrijven. Geruststellend ook. (Burb.)

    Prof. dr. mr. dr. drs. ir. ing. (Hab.) Ten Akker, PhD(2) MA(2) MSc MEd.”

    “De naam wordt genoemd…”

  4. Natuurkunde zonder formules en berekeningen
    Wie is ut meuglik.
    Dat alles dankzij zware subsidies en medewerking van instanties als het Freudenthal Instituut en het Platform Beta Techniek.

    De VO-raad schalt de loftrompet: Project *SOUL*: Samenwerken, Onderzoeken, Uitleggen en Leren.

    “Het Soul-project Natuurkunde van het Bonifatiuscollege behandelt natuurkunde op een manier die leerlingen aanspreekt.
    Ingewikkelde stof wordt begrijpelijker. De leerlingen zoeken verklaringen voor verschijnselen zonder gebruik te maken van formules en berekeningen. Daarbij wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van herkenbare contexten. De leerlingen werken in groepen. Leerlingen leggen elkaar hun overwegingen uit, en dat blijkt voor alle groepsleden een zeer effectieve manier van leren te zijn. Dat het SOUL-project effectief is, blijkt wel uit de cijfers: ruim 20% meer leerlingen hebben gekozen voor een N-profiel, waarvan evenveel jongens als meisjes.”

    Het Nederlands onderwijs is echt fantastisch. Academische fysici zijn er niet meer nodig, integendeel.
    Een kind kan de was doen.

    • Maar een leerling op het Bonifacius…
      …is toch nog een kind ?!
      Als reactie op Een kind kan de was doen.

    • Arrejakkes
      “Meneer, moet ik de Volt nou bij de I of bij de U invullen?”
      Als je deze vraag als “typische leerlingvraag” karakteriseert en daar een oplossing voor meent te vinden door het formulegebruik te omzeilen met praatjes voor de vaak kom je inderdaad uit bij DBK-achtige methoden. Uit de DBK-methode herinner ik me het onvergetelijke “bruine bonen prakticum”.
      Wijs twee leerlingen aan als beheerders van een zak met bruine bonen. (de spanningsbron; de U).
      Wijs een aantal paren leerlingen aan als ontvangers van bruine bonen. (de energieverbuikers; de R).
      Laat de overige leerlingen rondlopen; ze moeten bruine bonen ophalen bij de beheerders en die stuk voor stuk afleveren bij de ontvangers. (de energietransporteurs; de I).
      Dit gedoe levert een onvergetelijk lesuur op! Nog jaren later vind je in alle uithoeken van je lokaal de bruine bonen terug en de leerlingen praten ook nog jarenlang met stralende ogen over dat leuke prakticum wat je vroeger met ze hebt gedaan. Maar de wet van Ohm en de bijbehorende natuurkundebegrippen bleven dezelfde bruine bonen soep als daarvoor.
      Kleuteroplossingen voor kleuterproblemen. En de VO-raad beloont dit met een prijs!!!

    • kind kan de was doen- geen vakkennis, geen hersens, of juist wel
      kind doet de was > http://www.youtube.com/watch?v=HLRCd6yUmCI&feature=related

      voor de CGL-scholier > http://www.kieskeurig.nl/productvergelijk/wasm.htm

      voor bollebozen, die voor zilver gaan (VMBO), de zilveren wastechniek > http://www.silver-nano.nl/

      business plan voor wie zijn gal wil uitspugen > http://www.siderius.nl/ossengal/Site%20Folder/ossengalwasmachi.html

      de anti-taliban wasmachine > http://www.break.com/index/gernadewash.html

      alles wat u altijd al wilde weten (maar u was bang om te vragen) > http://youtube.com/watch?v=DalP9c5HcHg

      mobiele telefoon mag er ook in > http://www.devwebsphere.com/devwebsphere/2005/06/washing_machine.html

      voor VMBO geslaagden > http://www.aboutus.org/OnlineOnderdelenShop.nl

      voor natuurkundigen (meer uitrekenen = minder energie) > http://www.energieetiket.nl/wasmach.html

      alleen voor nobelprijswinnar kandidaten, beter dan A label > http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Wasmachine

      schuld sanering voor studenten > http://www.wasautomatenverhuur.nl/

      docenten in armelijke omstandigheden krijgen financiele hulp > http://www.numismatischekringgroningen.nl/StadGroningen/BetaalReclPenn/betaalpenningwasmachinegroningervolkshuisvestinggroningen.html

      VO leerlingen stoppen ronald in de wasmachine > www.youtube.com/watch?v=R-aEgnyCa6c

      maarten

  5. Uitputtingsslag
    Het trieste van krantenartikelen zoals dat wat door Simons geschreven is is dat zolang ze verschijnen de noodzaak van de omgekeerde bewijslast gehandhaafd wordt. Hij en zijn cornuiten konden zonder veel tegenwerking de oude onderwijsmethoden als achterhaald bij het grof leervuil zetten en vernieuwlingen doorvoeren. Omdat de politici dit toegestaan en gestimuleerd hebben kunnen ze niet gemakkelijk verklaren dat dat ze zich vergist hebben en nieuwe mensen benoemen om de goede gang van zaken in het onderwijs te herstellen. Alleen als BON met voor hun kiezers overtuigende bewijzen komt zullen ze volledig gezichtsverlies aanvaarden. De onderwijsvernieuwlers zullen daarom met volle kracht propagandamateriaal blijven produceren in de hoop hun tegenstanders uit te putten en moedeloos te maken.
    Seger Weehuizen

    • Blijven tamboeren
      Als BON hebben we een enorm voordeel bij de wedstrijd in de media: onze boodschap is van een ongekende eenvoud. Vergelijk het spellen van uw kinderen met uw eigen spelling. Het resultaat van zo’n vergelijking is bijzonder zichtbaar. Wij kunnen aantonen dat al dat nieuwe leren niet werkt. De vernieuwlers kunnen zich alleen in allerlei bochten kronkelen om óf aan te tonen dat het wel degelijk werkt, tegen alle evidente bewijzen in, óf beweren dat er zo veel andere en belangrijkere zaken tegenover staan: “kijk eens hoe volwassen uw kinderen zicht nu gedragen, hoe verstandig hun keuzes zijn, hoe goed ze kunnen samenwerken”

      Voor onze boodschap kunnen mensen vertrouwen op hun eigen ervaringen, voor die van Sjoerd, moeten ze zijn kronkels volgen.

      Neemt niet weg dat we tegen een overmacht strijden die miljoenen ter beschikking heeft, die in elk haarvat van de macht is geïnfiltreerd en die veel persoonlijke macht en geld te verliezen heeft.

      • Kwakvernieuwlers
        Zo werkt dat ook bij kwakzalvers die medische therapieën aanprijzen.
        Het normale onderwijs (medicatie) werkt niet bij alle leerlingen (patienten) op een goede manier.
        Maar zie hier mijn unieke therapie; ze heeft fantastische resultaten opgeleverd bij een aantal van mijn patienten; dus ze moet wel goed, verantwoord en aanbevelenswaardig zijn voor U allen.
        Alle boeren weten dat één zwaluw nog geen zomer maakt; maar de onderwijsvernieuwlers verkopen hun handel met de suggestieve bewijskracht van de gunstige uitzonderingen. Voor een (béta-) wetenschapper is dat een doodzonde tegen alle normen van goed onderzoek.

Reacties zijn gesloten.