Volgens Trimbos vonden leerlingen het materiaal leuk en staken ze er veel van op

Zo’n zin blijft hangen. “Volgens Trimbos vonden leerlingen het materiaal leuk en staken ze er veel van op”.
Hier is dus onderzoek gepleegd naar het nut van het digitale lespakket over de risico’s van drank en drugs. Hoe zou dat onderzocht zijn? Een vragenlijstje, schat ik.
Hoe leuk was de les? Invullen op een 5 punts schaal en de 3,5 die er uit rolt wordt dan als “leuk” geïnterpreteerd.

En dan wat ze er van hebben opgestoken. Die vraag zal de leerlingen tegenwoordig geen enkele moeite meer kosten. Bij elk project en bij elke presentatie wordt verwacht dat ze formuleren wat ze er van geleerd hebben. Afhankelijk van de leeftijd en het schooltype gespecificeerd en verwoord in de juiste competentieformules.

“Ik ben nu in staat om in een relatief eenvoudige en veilige situatie zoals de school, mijn drank- en drug gebruikt tenminste een dag onder controle te houden” Scoren op een vijfpuntsschaal.

Laten we toch stoppen met die pakketten onzin. Waarom denk ik nou dat geen enkele, echt geen enkele leerling door welk pakket dan ook wordt weerhouden van slechtigheid. Opvoeden gaat niet door lespakketten. En weer zoveel lessen naar de kloten waar ook gewoon taal, rekenen of timmeren had kunnen worden gedaan. Zonder vragenlijstjes aan het eind.
Opvoeden gaat door duidelijke structuur en regels, door voorbeeldgedrag en door veel liefde. Je zou bijna denken dat dat een taak van ouders is.

Tenslotte een boosaardige opmerking aan het einde. Ik kan ‘m niet onderbouwen, maar soms denk ik dat die pakketten voor een aantal leraren wel een gemakkelijke manier zijn om, flitsend in full color en MTV stijl, de dag door te komen.

Oh ja.. dit was allemaal naar aanleiding van het bericht over een nieuw lespakket door het Trimbos instituut