Stop Persoolijk Ontwikkelingsplan (POP)

Stop Persoonlijk Ontwikkelingsplan

In het kader van de Wet BIO word ik als leerkracht verplicht om voortdurend aan mijn professionaliteit te werken. Dat dit wettelijk is vastgelegd vind ik al beledigend, maar dat dit wordt vormgegeven door middel van een Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) slaat werkelijk alles.

2 ochtenden heb ik al de kinderen moeten missen om te leren hoe ik POP in de praktijk moet gebruiken.
Via een computerprogramma gaat dat bij mij op school als volgt:

1 uit 105 competenties kiezen ik en mijn collega’s de belangrijkste competenties voor onze school, hieruit ontstaat een competentieprofiel.
2 de gekozen competenties moet ik voor mezelf beoordelen. (inschatten)
3 vervolgens worden deze competenties ook door een gekozen collega beoordeeld. (360 graden feedback)
4 hierna worden de ontwikkelpunten bepaald. (dat zijn de competenties die nog verbeterd kunnen worden)
5 uit de ontwikkelpunten moet ik 3 ontwikkeldoelen kiezen.
6 hieruit ontstaat een persoonlijk ontwikkelplan
7 de doelen die ik in het persoonlijk ontwikkelplan heb moeten formuleren moeten in stap 7 bewezen kunnen worden door middel van een STAR beschrijving. (Situatie-Taak-Actie-Resultaat)

Waarom geen POP?:

Een POP is een bureaucratische oplossing van de overheid om het onderwijs zogenaamd te professionaliseren. Leerkrachten kunnen dat blijkbaar niet en moeten dat dus opgelegd krijgen via een POP. POP heeft in deze visie dus een controlerende functie.
Dit is zeer beledigend voor leerkrachten die hun werk serieus nemen en een kritische houding hebben ten opzichte van hun eigen functioneren.

Daarnaast is het invoeren van POP iets waar maar zeer weinig mensen binnen het onderwijs op zitten te wachten. Er zijn problemen genoeg die veel aandacht nodig hebben en die zeker niet worden opgelost door middel van POP. Voor POP binnen het onderwijs is dus weinig draagvlak.
Dat iedereen braaf meedoet wil niet zeggen dat mensen het er mee eens zijn. Leerkrachten vullen verplicht hun POP in, omdat dit gekoppeld wordt aan functioneringsgesprekken.

Samenvattend is POP een verplichte, zinloze taak die niet ten goede komt van de school, de leerkracht, de leerling en uiteindelijk de overheid.
2 hele ochtenden hebben deze onzin mij al gekost. Hoeveel kostbare tijd gaat er nog verloren aan POP?

Ik ben benieuwd naar reacties.

Maurits Lewkowitz

Om POP een halt toe te roepen heb ik uit frustratie maar een website opgericht:

www.stoppop.nl

9 Reacties

  1. welkom bij BON Maurits
    De beste manier om dergelijke zaken te stoppen is om het geluid van BON uit te dragen. Nu staat er nergens in de uitgangapunten dat BON tegen POPpen zou zijn, maar BON vindt vakgericht onderwijs door vakbekwame docenten wel zeer belangrijk. De nadruk van de laatste jaren op de softe kant van het onderwijs, waar ik de pop ook maar even onder reken. Dat maakt dat goed onderwijs juist moeilijker.
    Ook is de wet BIO, die alle opleidingseisen aan de kant schoof voor iedere BONner een onding.

    Dit gezegd hebbende vind ik POP de ultieme stok om welke hond dan ook te slaan. Het verplichte naar jezelf kijken en het verplichte vinden van verbeterpunten *want je bent toch zeker niet perfect”, en “als leraar wil je toch zeker zelf ook leren (of erger nog: “groeien”) “. En dan nog maar niet gesproken over de vreselijke teach as you preach onzin: je leerlingen een pop, dan jij ook. Gosh… ik kan er woedend om worden.

    Het doet mij denken aan de oude biecht, maar dan zonder de Lieve Heer die wel begreep dat je tijdens de biecht ook maar wat verzon. En in paats daarvan je manager, die bereid is elk verzinsel aan te grijpen om je geheel en al smart gelegitimeerd het mes op de keel te zetten.

    Catch 22 is er niks bij: heb je geen verbeterpunten, dan ben je niet kritisch op jezelf en niet leerbaar. Heb je ze wel dan moet dat verbeterd worden op straffe van ……

    Ik zag op je website dat je uit het basisonderwijs komt. De problemen van het onderwijs die BON agendeert zijn problemen die in het gehele onderwijs overal op bijna gelijke manier spelen. Toch lijkt het basisonderwijs op het forum van BON ondervertegenwoordigd. Ik, en velen met mij, vind dat uitermate jammer. Als het mis gaat met het basisonderwijs, dan gaat het mis met het gehele onderwijs en met geheel Nederland. We hebben de steun van ouders en leerkrachten uit het basisonderwijs heel erg had nodig. Goed dat je er bent dus!

  2. Succes 🙂
    Heel veel succes gewenst met je actie.
    Ik ben zelf net aan deze ongein ontkomen (te oud ;-), hoewel ik wel collega’s gezien heb, jaren geleden, die zich hier vrijwillig aan onderwierpen (HBO).
    Deze mode zal ook wel uit het bedrijfsleven overgewaaid zijn (tegelijk met het competentiegedoe) en is waarschijnlijk het onderwijs ‘ingeslopen’ zoals zovele ‘innovaties’ 🙁
    Hoe lang is dit nu aan de gang?
    Is er al onderzocht wat het oplevert?
    Er zijn hier vast wel deskundigen op dit terrein.

  3. Beste Maurits
    Niét doen dus. Collectief niet doen!
    Plenaire vergadering beleggen en goed uitleggen dat je tégen deze buraucratisering van het onderwijs bent.
    Kunnen ze je niets maken.

  4. POP is geen wet
    Er is geen enkele overheid die een pop op welke school dan ook verplicht. In de wet BIO staat dat ook niet aangegeven. Een pop maakt dus deel uit van het zelf bedachte beleid van een school.

  5. StopPop.nl
    Succes met je actie, Maurits. Ik denk dat het goed is dat je met zo’n site de onvrede probeert te kanaliseren; waarschijnlijk is het voor veel van je collega’s een wat herkenbaarder vorm dan hoe we op de BON website bezig zijn. Misschien moeten we op de BON-site eens een lijstje gaan maken van dit soort initiatieven; kleineklassen.blogspot.com/ kwam hier ook pas langs; ken je die Maurits?

    Let je er trouwens wel op dat je privé-gegevens via www.sidn.nl gemakkelijk te achterhalen zijn? Dus Ook voor jouw schoolleiding/-bestuur? En dat dat je op de nodige intimidatie en een verstoorde arbeidsrelatie kan komen te staan? En wat dáár dan weer het gevolg van is?

    Sterkte en succes!
    Een docent uit het voortgezet onderwijs

  6. Een uitgeklede pop
    Er zijn ook handige manieren om met die poppelepop om te gaan.
    – Een school die ik erg goed ken, heeft het allemaal sterk bijgesteld en er meteen een minder kinderachtige naam aan gegeven.
    – Op mijn eigen school heb ik in een subgroep van de PR de wet bio zo bijgesteld dat alleen zinvolle zaken zijn overgebleven. Ook hebben we als PR bedongen dat gegevens bij de leraar zelf blijven en op geen enkele manier naar buiten komen.
    De zg competenties zijn door een groep van voornamelijk leraren samengesteld (dat is ook het argument om ze maar te accepteren) en kunnen naar believen worden bijgesneden. Uit onze PR hebben twee kritische leden besloten in het werkgroepje te gaan zitten dat daaraan ging schaven.

  7. Stoppop
    Op zeer kinderachtige wijze is bij mij op school het POP geintroduceerd. Op een studiedag met als thema “van POP tot vlinder”. Met als eye-catcher een heus toneelstukje, jippiiee!!! We mochten toen kennismaken met collega’s waar je al tientallen jaren mee samenwerkte. Want ja, het POP, dat betekent toch ook bij elkaar in de leer gaan. Bij elkaar in de klassen gluren, compleet met kijklijsten. En intervisie enzo.
    Kortom, het POP, dat is toch echt de sleutel voor beter onderwijs mensen!
    Oja, de POP-map (weer een nieuw woord geboren, hoezee!), staat inmiddels een paar jaar in m’n kast. Tussen al dat andere nutteloze papier, waar wel veel tijd en energie in heeft gezeten om het te produceren, dat dan weer wel…

    PS. Een website (stoppop.nl) in de lucht, terwijl het nog geen inhoud heeft. Niet een erg sterke zet…

  8. Een POP is krankjorum
    En daarmee is alles eigenlijk gezegd. Het voegt naar mijn mening niets toe en doodt elke behoefte die je zelf zou kunnen hebben aan verdere ontwikkeling. Het denken in competenties is sowieso een doodlopende weg omdat ze zo vaag geformuleerd zijn.
    Hoewel ik het supereens ben met de actiegroep stoppop heb ik niet veel zin om me eerst te laten registreren enzovoorts.

  9. verplichte POP
    Geloof me, er zijn scholen, met daarboven de feitelijke werkgevers, waar POP-bijeenkomsten verplicht zijn. (Ik werkte tot vorig jaar op zo’n school, en werd er ontslagen).
    Immers, als de werkgever stelt dat de bijeenkomsten onder schooltijd geschieden, en de kinderen dus thuis zitten(….), is deelname verplicht. En als je je verzet, ben je de enige,dus…… je kop er af.

    Erg leuk, POP, het is reeds geschetst. Vul je zaken ter verbetering in, dan kun je daar op afgerekend worden (functioneringsgesprekken). Vul je in dat er niets te verbeteren valt, dan zoekt de leiding wel wat, zodat je “valsheid in geschrifte” hebt gepleegd(geen zelfreflectie).
    Ook zit er nog zoiets in van: “Wat wil je later worden?” Nou, schoolmeesters en -juffen willen nantuurlijk alleen maar het beroep blijven uitoefenen dat ze al doen. En dat mag dus niet.

    Ik krijg van kinderen op scholen waar ik inval vaak “vriendenboekjes” ter invulling. Bij de vraag: “wat wil je later worden?”, vul ik altijd in: “klein”.

Reacties zijn gesloten.