Goed onderwijs vraagt om goede docenten. Deze stelling is leeg zonder nadere definitie van “goed”.
Politici en managers hebben in een kakofonie van deskundigheid de ruimte gekregen om “goed” te vervangen door “goedkoop”. Docenten zijn gedegradeerd tot kinderoppas en moeten via een website uitleg vragen over het uitwerkingenboek bij het opgavenboek bij het theorieboek.
Dat is niet goed! Niet goed voor de mensen die zo moeten werken; niet goed voor de leerlingen die zo worden opgeleid; niet goed voor iedereen.
Een uitspraak van een collega was “het moet eerst erger worden voor het beter wordt”
Ik hoop dat het niet erger wordt en dat docenten, zoals die drie meisjes in Oostenrijk, eindelijk weer een plaatsje in het daglicht krijgen.
Reacties zijn gesloten.
niet goed – beter, maar ziek – beter
Laat ik Beter in onze context nu altijd hebben opgevat als tegenstelling van “ziek” en niet als vergrotende trap van “goed”
Het onderwijs is ziek, wij maken het weer beter.
ziekmakende docenten
nee hoor; die arrogante, eigenwijze, kinderkwetsende docenten waren ziekmakend.
dat ze meenden met een eigen diktaat en met alleen een opgavenboek hun vak te kunnen onderwijzen; dat ze te veel oog hadden voor goede examen-resultaten; dat ze leerlingen kwetsten door ze hun vak af te raden; dat ze de sfeer in de klas verziekten door stilte en oplettendheid te eisen; dat ze nota bene huiswerk durfden op te dragen en te controleren.
maar goed dat pedagogen die mensen het onderwijs uit hebben gejaagd.
want “Stevens is optimistisch over de toekomst van het nieuwe leren en een restauratie van het onderwijs, zoals BON wil, zal niet doorgaan. Die vereniging vindt vooral weerklank bij angstige en conservatieve mensen.”
Quote Stevens
Waar komt die quote van Stevens vandaan hendrikush?
NRC-Next
Ha MArk,
Er staat een nogal dun overzichtsartikel in de NRCNext van vandaag. Daarin is de quote van Stevens opgenomen.
Ale je wilt kan ik het artikel wel inscannen
Dank Lente
Ik heb hem op de site gevonden. Door het tijdsverschil krijg ik ’s ochtends tientallen BON-berichten voor mijn kiezen. Die lees ik dan niet altijd in de volgorde waarin ze ingediend zijn, maar per draadje.
voor of tegen
Uit het NRC-Next verhaal “Je bent voor of je bent tegen”
Zie www.beteronderwijsnederland.nl/?q=node/1426
Ik zie dat ik de zoveelste met het goede antwoord ben.
Dat krijg je als je niet eerst alle vragen leest en zomaar vooraan begint.
Tegenwoordig leren kinderen
Tegenwoordig leren kinderen een link actief te maken. Dat gaat als volgt:
Stel in de volgende zin wil ik het woord FIETS laten linken naar de site fiets.nl. Dan doe gaat dat als volgt:
Gisteren heb ik mijn [a href=”http://www.fiets.nl”]FIETS[/a] eindelijk weer eens schoongemaakt.
Alleen moet je op de plaats van een [ een “kleiner teken” zetten en op de plaats van een ] een “groter teken”. Dan lees je het zo:
Gisteren heb ik mijn FIETS eindelijk weer eens schoongemaakt.
truuk
Dat noem ik het aanleren van een truuk. Ik heb het altijd verafschuwd. 🙁
Je leert óf de beginselen van html óf je laat mensen het adres (inactief) plaatsen. Zonder commentaar.
Het is dwaas iemands studie serieuzer te nemen dan hij/zij zelf doet.
Zie Meer informatie over
Zie Meer informatie over formaatmogelijkheden. Hier had ik ook naar kunnen verwijzen, maar dan had ik niet verwacht dat de persoon er iets mee zou doen. Het leren van trucjes kan best handig zijn.
trucs
Niet voor iemand die gewend is zelf na te denken. maar met de tips heb ik weer wat geleerd. En leren is leuk.
Bijles
Dank voor de bijles; ik stam nog uit het boekentijdperk.
Ik ga nu FIETSEN