NRC-Next

Afgelopen maandag een column van oud volkskrant icoon Jan Blokker met 100% BON standpunt (ik begrijp nu waarom die man daar weg is) en vandaag een stukje van een docente Italiaans aan de UvA. In de NRC-Next (bijlage).
Niet enkel de inhoud van deze stukjes is opmerkelijk, maar ook dat ze in de NRC-Next staan. Toch een krant die zich richt op een jonger publiek en korter, sneller nieuws wil geven dat de grote landelijke dagbladen.
Ze plaatsen dus stukjes die die ouwe zeuren van BON (ref Volkskrant ALV verslag) gelijk geven en dan nemen ze ook nog een erkend oude man als Blokker in dienst.

Nog even en ik mag pleiten voor echt terug naar onderwijs van vroeger, dan zal een dergelijk pleidooi BON niet meer schaden, maar juist goed doen. Let vooral op de laatste zin van bijgevoegd artikel.

4 Reacties

  1. Al jaren turft zij de fouten van haar studenten
    -het is dus wel mogelijk! En nu kun je dus vergelijken! -Is dit niet het werk dat de empirische onderwijswetenschappers hadden moeten doen? -Nee, die houden zich liever bezig met het onderzoeken van ideologieen. Waardeloze wetenschappers dus!

    • politiek incorrect
      Maar ik doe het toch. Met vooropgesteld dat ik het niet over individuele personen heb, maar over gemiddelden.

      Inderdaad: waardeloze wetenschappers. Geen wetenschappers, kun je gerust zeggen.
      Ik zou wel eens een onderzoek willen zien naar de eindexamencijfers van die mensen die later onderwijskundigen worden. Wedden dat die veel lager liggen dan de eindexamencijfers van de mensen die een taal gaan studeren, medicijnen of een exacte wetenschap? Wellicht scoren zelfs de toekomstig juristen nog hoger.
      Opvallend ook Greetje van der Werf op de ALV. Het eerste wat ze zei was dat ze geen onderwijskundige was, maar ik meen psycholoog.
      En tegelijkertijd de eerste onderwijskundige die haar beweringen wel degelijk met harde gegevens staaft. Een sterke dame, die het knap lastig moet hebben in het onderwijskunde wereldje.

      • Cijfers van onderwijskunde studenten
        Beste 1945,

        Ik geloof dat de keuzegids hoger onderwijs informatie bevatte over de gemiddelde eindexamencijfers van studenten in verschillende studierichtingen. Mijn exemplaren hebben mijn reis naar de andere kant van de oceaan niet meegemaakt, maar universiteits- en hogeschoolbibliotheken zullen vast exemplaren hebben.

        Wat ik me herinner: betastudenten hadden op alle vakken de hoogste eindcijfers en inderdaad onderwijskundigen stonden helemaal onderaan de ladder.

  2. gedachteloze gewetenloosheid
    De taal heerst over drie domeinen: praten, denken en schrijven (waaronder literatuur & wetenschap). In deze domeinen hoeft de lat niet even hoog te liggen maar het zal toch wel duidelijk zijn dat de verschillen niet te groot kunnen worden. Wanneer dat wel het geval is zijn de gevolgen ernstig: mensen die het woord niet durven nemen in gezelschap, geen brief meer durven schrijven; studenten die onbegrijpelijke zinnen schrijven als in het voorbeeld van mevrouw Jitta.
    Al die jongelui komen in een segment van de samenleving terecht die niet hun keuze is. Dáár gaat het om; niet om een d of een t. Het gaat niet om hoge of lage cultuur, het gaat om het bij elkaar houden van beide.
    Docenten die hier geen aandacht voor hebben zijn gedachteloos gewetenloos.

    Willem Smit

Reacties zijn gesloten.