KAPPEN, NU!
Ik heb de onhebbelijke gewoonte om bij cao’s, convenanten, overeenkomsten en alle andere soorten van schriftelijke afspraken eerst te kijken wie de ondertekenaars zijn. Dus ook bij het onderwijsakkoord scrolde ik onmiddellijk naar de laatste pagina. Dat de handtekening van Walter Drescher van de Algemene Onderwijs Bond er niet bij stond verbaasde mij niet. Die hadden al laten weten dat ze de onderhandelingstafel hadden verlaten en verder niet wilden meewerken aan deze onzin. Ook de Leraren In Actie Bond was wegens ‘te klein’ geen gesprekspartner van minister, staatsecretaris en onderwijswerkgevers. De werknemers mochten zich gesterkt voelen in het feit dat het CNV, de vakbond van ‘leraren doen het niet voor het geld’, als een Judas wel aan de onderhandelingstafel bleven zitten. Ik vroeg me af waarom de handtekening van de onderwijscoöperatie er niet onder stond.
De onderwijscoöperatie vóór en dóór leraren mocht van Jet ook niet aan tafel wegens ‘te weinig meegaand’ met de plannetjes van Jet en die zijn niet, ik herhaal, niet van het slag Beter Onderwijs voor Nederland. Dat is duidelijk te lezen in dat hele onderwijsakkoord. Het ademt tussen de regels door een zure walm van poen schuiven naar bestuurders, adviseurs en snelle adviserende graaiertjes.
Wie goed leest weet nu al dat de aanpassingen die de onderwijscoöperatie had bedacht omtrent de wet BIO, je weet wel van de competenties, en dat al een jaartje of zo onderaan in de la van Jet ligt, daar ook netjes blijft liggen wat dan weer de weg vrij maakt om in 2017 alleen nog ‘bevoegde’ docenten voor de klas te hebben. Immers het lerarenregister zoals bedacht door de onderwijscoöperatie is ook van de baan en de VO raad met zijn CBE Group ( spreek uit als kroep) halen hun plannetjes lachend boven tafel. Hún lerarenregister is er eentje van verplichten, wetjes, regeltjes die als gevolg hebben dat elke lulhannes zich kan inschrijven in het register, een paar cursusjes volgt bedacht door de CBE Group, na een tijdje een afvinklijstje ‘verworven competenties’ bezit en op basis van dit alles zich, omdat er een enorm lerarentekort aan zit te komen volgens de VO raad, een ‘bevoegd docent’ mag noemen.
De urennorm wordt 1000 uur maar als ik het goed begrepen heb van onze staatsecretaris is dat geen harde eis. Scholen die een ‘goed’ inspectierapport hebben worden niet gecontroleerd op die urennorm. Daarvan gelooft de staatsecretaris op de blauwe ogen van de bestuurder dat het wel snor zit met die uren. Scholen met een ‘slecht’ inspectierapport daarentegen zullen dan nog meer gevisiteerd worden en dan wordt er vooral gekeken naar het volbrengen van het aantal uren. Gekker kan het niet worden in dit onderwijsland. De regeling voor oudere docenten verdwijnt en dat moet dan weer genoeg geld opbrengen om de jongere docenten een loonsverhoging te geven. Dit moet in de volgende CAO allemaal worden vastgelegd en dan wel vóór 1 juni want anders gaat de loonsverhoging niet door heeft Jet gedreigd.
Ook wordt er het een en ander aan de bekostigingssystematiek verandert. Zo zullen alle ‘oormerken’ verdwijnen zodat de bestuurder niet meer gehinderd wordt door sommige budgetten die verplicht besteed moeten worden aan het doel waarvoor het bestemd is. Nog even en de bestuurder heeft een loon op de ‘Balkenendenorm’, jaarlijks een bonus en heeft buiten de auto met chauffeur ook de beschikking over het privé vliegtuig van de school om op gezette tijden de internationale Europese connecties met een bezoekje te vereren.
We hebben in het onderwijs te maken met een machtsgeile minister. Eentje die zich bemoeit met wat er in de CAO’s komt te staan en wanneer die CAO’s klaar moeten zijn. Die in haar eentje beslist wie er aan de onderhandelingstafel mag zitten, wetsvoorstellen in de la laat liggen omdat haar vriendjes bestuurders liever met competenties werken dan met vakkennis, bevriende oud onderwijsambtenaren een lucratief lerarenregister cadeau geeft en bestuurders financieel bevoordeelt. Dit alles ten koste van goed onderwijs en de mensen voor deklas.
En de onderwijscoöperatie kan niet anders dan zwijgen en ja knikken. Er werd hun niets gevraagd, ze vertegenwoordigen immers de leraar en die mag geen toontje meezingen in de prelude van Jet. De onderwijscoöperatie zo fier ten doop gehouden een jaartje of twee geleden is de grote schlemiel in dit alles, de ‘biggest loser’, de pineut en de spreekwoordelijke geslagen hond.
Zo een onderwijscoöperatie stelt niets voor, daarom, KAPPEN, NU! Direct mee ophouden, weg van dat geouwehoer op niks af, BON moet nu uit die slangenkuil stappen, niet morgen, niet overmorgen maar NU, direct, stante pede. Daarna even uithuilen bij Walter en dan weer aan de slag. Jet kreeg het voor elkaar om in dat ene jaartje pluche zeven jaar BON ongedaan te maken. Wat niet wegneemt dat de vereniging er staat, fier overeind en sterker dan ooit. Kom op, uithuilen en opnieuw beginnen. NU!
J.Jeronimoon
Diverse standpunten
Diverse standpunten
*Standpunten van de partij van de minister*. Huh?
*Standpunten van de partij van de staatssecretaris* Huh?
*Standpunten van de politieke partij* waarvan de voorgedragen voorzitter van de VO-Raad jaren voorzitter is geweest, terwijl hij gaat aantonen zowel politiek neutraal te zijn als een voorliefde voor de zwakkeren in het onderwijs (dwz leraren; ouders; kinderen) te hebben? GroenLinks gelooft in Leven Lang Leren ('Het Nieuwe Leren') en EU.
*Standpunt van de VO-Raad tav lerarenregister*
Voormalig *staatssecretaris Zijlstra over lerarenregister*
Wat is er mis gegaan in Nederland? OCW? Een autoritaire minister? Kwalijke adviseurs? Partijlijntjes?
*Geef 'm van jetje!*
Die moed om opnieuw te
Die moed om opnieuw te beginnen is natuurlijk prachtig. maar je moet dan wel besluiten om het anders te doen zodat je je niet twee keer aan dezelfde steen stoot.
OCW Nederland beschouwt zich
OCW Nederland beschouwt zich als een dependance van Brussel, ook als het nationaal onderwijs door Nederlandse leraren betreft. Hiermee geeft OCW mede vorm aan de sluipende macht van het centralistisch bestuurde wereldrijk met 500 miljoen mensen (reken het aantal scholieren uit). Wat is er mis met ons voorheen uitstekende onderwijs – minstens 30 à 40 jaar geleden – dat volgens OCW alles volgens Brussel moet?
Anti-technocraten aller landen verenigt u tegen het competentiemodel, en reik het brevet van onvermogen aan hen die vernielen uit. Reeds uitgereikt *'European manifesto for education and culture'*, 2006: tegen Lissabonstrategie, dwz geen competenties en 'onderwijsdienstverlening' in de zin van Europese dienstenrichtlijn. Dan maar een baccalaureate. *Internationale bedrijfsleven* heeft *te veel te zeggen* in het ***onderwijs*** via de sluiplobby in *Brussel*, en in OESO. Schrap het woord 'kenniseconomie', en alles zal beter worden. Eerst individuele kennis, dan internationale economie.
*'Alle Menschen werden Brüder '* (deze keer André Rieu).
*School education: equipping a new generation*, European Commission [geen gez*, iedereen gelijk; 'diversiteit' ;]
European Commission, ´Supporting the Teaching Professions for Better Learning Outcomes – Rethinking Eduation: Investing in skills for better socio-economic outcomes´, 20 november 2012, p. 10
"In a large number of countries (e.g. …, Netherlands, …) competence requirements are outlined at national level, but are adapted or further defined at a lower level by teacher education institutions."
"Those countries where the decision is taken at national level tend to have more explicit and detailed descriptions of the competences that teachers are required to possess. In those countries where teacher education institutions have the autonomy to decide, the definitions of competences of teachers tend to be more diverse." [diversiteit ;]
'*ERT Priorities for Labour Market & Education Reforms'*, *via*, annex C, mei 2013 (gericht aan Van Rompuy)
Een relatief klein aantal mensen werkt internationaal. Het onderwijssysteem van alle EU-landen voor alle beroepsgroepen moet met gelijkluidende normen utilitair competentiegericht worden. Voor 'expats', werknemers in het locale MKB, ZZP'ers, ambtenaren, kunstenaars, wetenschappers. Leraren. Omdat een klein aantal mensen internationaal werkt, moet het gehele onderwijssysteem op de schop. Dat is toch absurd megalomaan. De kosten-batenanalyse valt negatief uit.
Ontsnapping aan competenties
Ontsnapping aan competenties (via het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens omdat in Nederland geen toetsing van formele wetten aan de Grondwet is toegestaan; oh, ironie):
Vrijheid van onderwijs
De vrijheid van onderwijs wordt naast *artikel 23 Grondwet* in ruimere zin behandeld in het *EVRM*. Het EVRM heeft directe werking in Nederland. Daar je in Nederland wetten in formele zin niet aan de Grondwet kunt toetsen, kun je je bij de rechter richten op het EVRM. Er is overigens wel een verschil tussen klassieke en sociale grondrechten. Onderwijs valt onder de tweede categorie, en staat als artikel 2 in het *aanvullend protocol* (p. 19) bij het EVRM genoemd.
Vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst
In combinatie hiermee zou je het klassieke grondrecht *artikel 9 EVRM* (p. 8) kunnen aanhalen waarin de vrijheid van gedachte, geweten en godsdienst wordt genoemd. Na de nationale rechter kun je terechtkomen bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg. Dan ben je inmiddels vele euro’s lichter. Idee om dit ook op Europees niveau – ik bedoel niet de EU – aan te pakken in een internationale onderwijsbeweging tegen de EU ‘aanbevelingen’ en de uitvoering ervan door de Nederlandse staat en raden?
Tegen de totalitaire controlestaat! (*zie*) Bovenstaande verdragsartikelen (grondrechten) zouden door ouders als direct belanghebbenden bij het onderwijs en de opvoeding van hun kinderen moeten worden aangevoerd. Zou dit de staatspedagogiek ingevolge het communistisch kapitalistische EU-model (*'corporatisme'*?) kunnen opheffen?
*Wet- en regelgeving, CAO’s, verdragen, EU en OESO beleid*, G. grondrechten
@Sympathisant
@Sympathisant
"Omdat een klein aantal mensen internationaal werkt, moet het gehele onderwijssysteem op de schop."
Erger.
Omdat een klein aantal mensen in de toekomst met Aziaten gaat samenwerken, moeten we allemaal Chinees en Koreaans leren, zie Sjoerd Slagter in zijn weeklog, www.vo-raad.nl/over-de-vo-raad/weeklog-voorzitter/weeklog-de-eeuw-van-azi
"De wereldwijde organisatie voor schoolleiders ICP hield een conferentie over schoolleiderschap in de 21e eeuw, met als thema ‘The Asian Century’. De boodschap: investeer in Azië. Verdiep je in de cultuur van China, India en Korea, leer hun taal, bestudeer hun geschiedenis en krijg zo begrip voor hun drijfveren, waarden en heilige huisjes. Investeer in multiculturele vaardigheden, zorg dat docenten hun leerlingen voorbereiden op een wereld die door en door geglobaliseerd is. Leerlingen verdienen straks hun brood in teams die wereldwijd verbonden zijn en waarin ze collega’s uit alle delen van de wereld tegenkomen. Het is naast een persoonlijk belang, ook het belang van onze economie dat wij achtergrond en cultuur van die collega’s kennen."
En alle kinderen moeten zo opgeleid worden dat ze alle wereldproblemen op kunnen lossen (zelf heb ik nog nooit de kans gehad om ook maar één wereldprobleem op te lossen. Een gevolg van verkeerde natuurkunde-college's gericht op de linkerhersenhelft met als gevolg onvoldoende creatief vermogen. En met teveel wiskunde, Rob Martens is heel duidelijk over de schadelijke werking van wiskunde op het competentie-gevoel).
En ieder kind moet zo opgeleid worden dat het innovaties kan bedenken, om zo de economie te redden.
waarom moet ik nou ineens
waarom moet ik nou ineens denken aan Icarus? Sjoerd met zijn wassen vleugels komt nu wel heel dicht bij de zon. Gelukkig neemt Hopman Paultje straks het roer over. Ben benieuwd hoe groot Paultje is. Zou hij met zijn voetjes op de grond kunnen blijven en tegelijkertijd ook met zijn hoofd in de wolken vertoeven, zoals ome Sjoerd?
Als we met een bijl het bos
Als we met een bijl het bos inlopen, moeten we eerst goed om ons heen kijken. Voor je het weet heeft een wolf je te pakken.
Het idee dat de leerlingen
Het idee dat de leerlingen precies dat moeten leren wat de bestuurders en managers voor zichzelf handig vinden is breder. Niet alleen moeten ze datgene leren dat Sjoerd zelf gebruikt (alhoewel, spreekt hij Chinees?), maar het moet ook nog op de manier waarvan ze vermoeden dat ze het zelf het plezierigst zouden vinden. Niet "schools" maar vanuit de (lees hun) praktijk. Het is de ultiema arrogantie: in de toekomst zijn er alleen ons soort mensen nodig (want de wereld verandert etc etc)
Het gaat gepaard met een minachting voor werkelijk leren. Of het nu theoretische natuurkunde is (we googelen dat wel of halen blikken 3e rangs chinezen binnen) of lassen en betonstorten (laten we aan de Polen en Roemenen over).
Als je daar weerwoord tegen hebt, dan behoor je duidelijk niet tot ons soort mensen, maar bijvoorbeeld bij een club conservatieve oude mannen als BON
Belangrijke prijs voor
Belangrijke prijs voor onderwijsprofeet
Bill Gates, Steve Jobs, Tex Gunning, Herman Wijffels etc.: mensen met een buitengewone carrière, die precies weten wat er schort aan het onderwijs. En hun onderwijs-ideeën worden meteen met jubel onthaald door onderwijsbestuurders want ze vormen het recept hoe leerlingen even succesvol kunnen worden.
Herman Wijffels werd onlangs genomineerd voor een belangrijke prijs: de 'Meerster Kackadoris-prijs' van de 'Vereniging tegen de Kwakzalverij'.
Bron: www.telegraaf.nl/binnenland/21904250/___Wijffels_krijgt_kwakzalversprijs___.html .
Niet onderschatten: creatief
Niet onderschatten: creatief cijferen is een zeer belangrijke competentie van onderwijsmanagers. Het ideaal ligt altijd nèt iets verder dan de werkelijkheid. Zeer elitair, en ver verheven boven de mensen met de 'gewone beroepen' (die overigens alle zullen verdwijnen dankzij de IT-revolutie ;).
We zullen in de toekomst in met nanotechnologie gebouwde huizen wonen, en onze behoefte in 'cyberspace' doen zodat we onze Japanse Prius (die voorheen op elektriciteit uit een combinatie van Franse kernenergie en het overschot uit de door GroenLinks verlangde Nederlandse steenkolencentrales reed) naar de VO-Raad in Utrecht kunnen rijden. Astronautenvoedsel is ons lievelingsprakje. UV-straling een weldaad. Met de 3D-printer fabriceren we knalgele plastic badeenden voor de altijd enthousiaste klas van intern gemotiveerde innovators. Het afval bieden we gescheiden aan de Bulgaarse zigeuners aan. Stoor de schoolkinderen niet, want dan kan het IT-contract met onze 'partner in education' in gevaar komen. De kinderen drukken met vlijt op de virtuele knoppen, knipogen naar het beeldscherm, en schudden met hun hoofd om hun uniforme, en in *6.800* talen vertaalde programma over een wiskundige vergelijking met een dol drietal peuters te kunnen bedienen. McDonald's is één van de mondiale hoofdsponsoren (hoe verdelen we de hamburger in drieën).
Wat een prachtige nieuwe wereld van nieuwe mensen wacht op ons. De verlossing is nabij. Tijd om een nieuwe energiezuinige reis naar Azië te boeken waar we onze favoriete Chinezen kunnen opzoeken. Wat is het leven mooi. Het onbegrip over negatievelingen groeit. Wat zijn we toch authentieke en integere mensen, die betrokken de hedendaagse maatschappij à raison van € 9.000 ex BTW proberen te duiden. Het is de emotie. Onze emotie. Daar kun je geen ratio tegenover stellen. Hippy 3.0. Het is beter dan een sigaretje en een pil. China is een prachtig land met duurzame fabrieken. Daar kunnen we veel van leren. De omgang met de natuurlijke grondstoffen in Afrika: een idee. De centralistische staat die zich tot Tibet heeft uitgebreid: waarom wij niet?
Waarom vergeten zij dat wij op de schouders van zeer groten staan? De moderne pedagogiek heeft het evangelie van het onmetelijke ik voortgebracht, en eindeloze arrogantie. Dit kan niet goed gaan. De huizen, wegen, ziekenhuizen, onderwijslokalen, winkels, bussen, theaters, distributiecentra vragen menskracht.
M.b.t standpunt van de partij
M.b.t standpunt van de partij van de minister van Onderwijs:
Over het streefpunt “De PvdA wil dat goed opgeleide leraren weer volop professionele ruimte krijgen om de verantwoordelijkheid van hun werk zelf te dragen. Zij verantwoorden zich achteraf over bereikte resultaten” hoeft niet negatief te worden gedaan. Ze moeten zich achteraf verantwoorden over bereikte resultaten. Wanner het hier om meetbare resultaten gaat, die betrekking hebben over de door de leerlingen verworven kennis, inzicht of vaardigheid voor de verschillend leervakkent en niet over het slagen van de leraar voor het zich goed houden aan belemmerende of zinloze voorschriften vertegenwoordigt dat punt een enorme stap voorwaarts.
Er is een zin in ´` Manifeste
Er is een zin in ´` Manifeste européen en défense de l’instruction et de la culture`die mij opvalt: “Garantir, tout au long de l’Enseignement Secondaire, une formation en sciences et lettres favorisant la connaissance européenne traditionnelle et partagée, et assurant la formation critique dans l’esprit des Lumières,contrairement aux préconisations de la "stratégie de Lisbonne" qui réduit l’école à un "service" et le savoir à un ensemble de "compétences" morcelées” Werken aan competenties wordt dus gezien als het in stukjes hakken. Maar eerder was er een tendens onder de vernieuwlers die juist daar een einde aan wilden maken. Dat ging dan wel om grote stukken kennis, namelijk leervakken. Die moesten en zouden geïntegreerd worden omdat de leerlingen geen eigen vermogen werd toegeschreven om kennis uit het ene vak toe te passen in het andere. Binnen de competenties zitten de leervakken waarschijnlijk verwerkt als hutspot. De onderscheidbare competenties zijn blijkbaar een doosje bonbons assorti
Euphemie
Euphemie
Wat zou de VVD toch bedoelen met “Of die nu op het gebied liggen van studie of vakmanschap: beiden zijn even belangrijk” Dat de beide gefotografeerde klappers even dik zijn?
“dat diploma’s halen betekent dat je als leerling hard moet werken om aan stevige eisen te voldoen”. Dan zul je wel moeten zorgen dat aan elke leerling eisen stelt die hij net aan kan. Dat zou ideaal zijn maar het lijkt me moeilijk uitvoerbaar. De VVV zou eens kunnen beginnen met het invoeren van een opleiding die wat betreft het vereiste denk- en abstraheer-vermogen boven de huidige VWOopleidingen staat.
“Schooluitval bestrijden heeft dan ook absolute prioriteit”. Is dat geen contradictio in terminis? “Prioriteit” betekent immers dat er een rangorde is. Absolute prioriteit bestaan dus niet. De hoogste prioriteit zou wel kunnen. Bij de absolute temperatuur is de inwendige energie voor elke vrijheidsgraat nul maar ik kan deze voorstelling niet doortrekken naar het begrip “absolute prioriteit”. Tegen “de hoogste prioriteit” is logisch niets in te brengen maar waaraan ik bij onderwijs zou moeten denken weet ik niet. Handhaving van het verbod om leerlingen die het voor de andere leerlingen verzieken van school te sturen heeft voor het tegenovergestelde bij mij een zeer hoge prioriteit. Onmisbaar immers voor beter onderwijs!
Meestal denkt men bij de uitdrukking “passend onderwijs” aan inhomogene klassen met veel probleemkinderen waarin leerlingen als maar bezig zijn met het uitvoeren van taken. Deze individalisering zou het mogelijk moeten maken om meer probleemkinderen op te nemen. Die probleemkinderen zouden daardoor niet benadeeld worden en de “gewone” kinderen ook niet. De VVD vindt “passend onderwijs” voor probleemkinderen passender onderwijs en gaat er blijkbaar van uit dat de zelfwerkzaamheid er toe leidt dat het onderwijs voor overige kinderen ook passender wordt. Het verschil met wat meestal onder “passend onderwijs” verstaan wordt is dat de VVD het vroegere buitengewoon onderwijs ook als een passende (maar verouderde) vorm van onderwijs zag.