Om het voor lezers gemakkelijker te maken na te gaan in hoe verre de onderwijsplannen van de verschillend fracties van de politieke partijen in overeenstemming zin met de 10 geboden van BON heb ik de fracties gevraagd de 10 geboden te bekommentariëren. Dat maakt het voor lezers van de het BONFORUM gemakkelijker om vast te stellen in welke mate de verschillende politieke partijen sporen met BON,
Alleen D66 heeft tot nog toe aan mijn verzoek gedaan en wel bij schrijven van Hanneke van der Werf.
Ik heb haar antwoorden soms voorzien van comments. Zij heeft die comments nog niet onder ogen gehad. Op die manier kunnen de lezers van BON goed zien waar knelpunten in de 10 geboden liggen. Eventuele reactie van haar op mijn comments of verduidelijkingen in haar reacties moeten en zullen nog verwerkt worden.
Er zijn (nog) geen andere partijen die aan mijn verzoek hebben voldaan. Seger Weehuizen————————————————————-
De 10 Geboden van BON
De vereniging Beter Onderwijs Nederland is in begin 2006 opgericht met als doelstelling:
het zo goed mogelijk tot bloei laten komen van de potenties van leerlingen en studenten door
gedegen vakinhoudelijke en algemene vorming.
1. Bestuur, beheer en inrichting van onderwijsinstellingen moeten in het teken staan van
gedegen onderwijs door gekwalificeerde en inspirerende docenten. Het beschikbare
budget van niet-universitaire onderwijsinstellingen moet primair besteed worden aan
onderwijs en aan alles wat daartoe aantoonbaar bijdraagt.
Hier zijn wij het mee eens. D66 vindt dat slechts een klein deel van het budget aan overhead
mag worden besteed; de rest van het budget moet naar het primaire proces. D66 wil vooral
investeren in de professionele ontwikkeling van leraren en docenten en beloning koppelen aan
opleidingsniveau en kwaliteit.
COMMENT: “professionals” is een naam waarmee schooldirecties voor de buitenwereld hun leraren graagaanduiden Wie zou moeten bepalen welke bijscholing voor welker leraar wenselijk en eventueel verplicht is? Vaak wordt aan leraren die vinden dat ze voldoende kennis van de leervakken die zij onderwijzen bezitten en die met de door hun gevolgde lesmethode goede rersultaten boeken door directies gedwongen om kennis te nemen van lesmethoden waar ze niet aan willen. Ik zie daarin geen goede besteding van het budget. Hetzelfde geldt voor beloning van de docent op grond van zijn voortreffelijkheid. D^^ gebruikt hiet het woord kwaliteit dat oorspronkelijk “hoedanigheid” betekende. En daarin bevindt zich precies de crux. Wanneer noem je een docent GOED? Zowel bijscholing als voortreffelijkheidbeoordelingen vergroten de macht van de directie en het schoolbestuur en zijn een bedreiging voor de professionele autonomie (zie 2) van de leraar. :TNEMMOC
2. Directie- en beheersfuncties mogen niet exuberant beloond worden en moeten primair
worden vervuld door mensen met onderwijservaring, die bij voorkeur naast hun
bestuurs- of beheerswerkzaamheden zelf onderwijs verzorgen. Zeggenschap over de
inrichting van het onderwijs binnen de instituten moet liggen bij leraren en docenten.
Ook mee eens. De directeur of manager hoeft niet per definitie meer te verdienen dan de
leraar of docent. Directie- en beheersfuncties zouden door mensen met onderwijservaring
moeten worden vervuld die het liefste zelf les geven. Alleen zo weet een directeur of manager
wat er speelt in de klas of in de collegezaal.
COMMENT: “definitie betekent oorspronkelijk “afgrenzing”. Hier is “per definitie waarschijnlijk in de oneigenlijke betekenis van “in alle gevallen; altijd” gebruikt. :TNEMMOC
3. De onderwijsinstelling biedt primair vakinhoudelijke en algemene vorming aan
leerlingen en studenten en heeft alleen binnen die context ook een opvoedende taak. In
het geval van nevenactiviteiten van de opleiding (brede school) is het onderwijsdeel
daarvan strikt gescheiden.
Mee eens. Het vak van leraar of docent is uniek en staat los van opvoedkundige taken. Daar
zijn weer andere professionals voor. Wij willen daarom ook de nevenactiviteiten van docenten
en leraren verminderen.
4. Leerlingen van verschillende intelligentieniveaus, met verschillende vaardigheden en
interesses, moeten na de basisschool in onderscheiden schooltypen lessen volgen met
op hun capaciteiten toegesneden vormen van onderwijs.
Ook mee eens.
5. Het verschil tussen (overwegend) theoretische en (overwegend) praktische opleidingen
moet worden gehandhaafd, dan wel hersteld.
Mee eens. Te veel leerlingen komen op een theoretische opleiding terecht die geschikter zijn
voor een praktische opleiding. Daarbij is aan vakmensen juist een groeiende behoefte.
6. Directe instructie en oefening onder leiding van een vakkundig docent, in
overzichtelijke groepen met een royaal aantal contacturen per vak, is in beginsel de
meest effectieve vorm van onderwijs, mits goed uitgevoerd door de docent en binnen
de opleiding ondersteund.
Mee eens.
7. Omdat gestreefd wordt naar het onderbrengen van leerlingen met ongeveer gelijke
potenties in groepen of klassen, kan het onderwijs grotendeels klassikaal zijn; aan
allen worden op hetzelfde moment, op dezelfde manier dezelfde eisen gesteld.
Aandacht voor de individuele leerling is er, waar nodig of wenselijk, binnen de
structuur van een gemeenschappelijk programma.
Mee eens. Wel vinden wij dat aan leerlingen met bijvoorbeeld dyslexie of dyscalculie extra
aandacht moet worden besteed en hulpmiddelen ter beschikking moeten worden gesteld. Voor
een diploma moeten dezelfde eisen worden gesteld.
COMMENT: D66 schrijft hier niet in hoe verre die extra zorg wel of niet buiten de gewone les om gegeven moet/mag worden. mij lijkt in elk geval dat die extra zorg het tempo in de klas niet al te zeer mag vertragen. die zorg zou het tempo in de klas kunnen vertragen en het idee van een klas van leerlingen met gelijke potenties is dat er niet veel leerlingen in de klas zitten voor wie het tempo te hoog of te laag is. “Voor het diploma moeten dezelfde eisen geseld worden”. Dus op het examen niet meer lees- of reken-tijd of extra hulpmiddelen voor schrijven en rekenen? :TNEMMOC
8. Ernstige probleemleerlingen moeten worden verwezen naar op hun problematiek
toegesneden vormen van speciaal onderwijs. Er moet niet minder maar juist
meer onderscheid gemaakt worden tussen typen onderwijs, om kinderen in hun
verscheidenheid tot hun recht te laten komen.
Ook mee eens. Dit is ook de reden geweest dat D66 tegen de bezuinigingen op speciaal
onderwijs heeft gestemd wilde terugdraaien.
9. Bij het afnemen van eindexamens/afstuderen moet de overheid onafhankelijk en bij
elke gelegenheid controle uitoefenen, om de kwaliteit van diploma’s te waarborgen.
Mee eens.
10. De salariëring van leraren en docenten moet over de gehele linie worden verhoogd en
gedifferentieerd naar gelang het schooltype waaraan ze les geven en hun niveau van
opleiding. Vakinhoudelijke bijscholing moet worden gefaciliteerd en beloond.
Zie ons antwoord bij 1.
COMMENT: In 10 staat “Vakinhoudelijke bijscholing moet worden gefaciliteerd en beloond” Dat wijst er op dat BON het initiatief voor (les)VAKinhoudelijke scholing vooral bij de docent ziet liggen en de directie welwillend moet zijn. Dat is bij D66 niet duidelijk. een ander verschil is dat BON honorering wil naar opleiding van de docent en het schooltype waarop hij les geeft. D66 wil (ook) naar de “kwaliteit”van de leraar kijken. TNEMMOC
Europa of geen Europa…
Europa of geen Europa is nu even belangrijker en of we hier de economie in stand weten te houden.
Ga zo door
Goed initiatief, Slechthuis. Ik ga het zorgvuldig volgen.
Jammer dat het niet mooi overzichtelijk op de site komt.
Bijvoorbeeld een kolom met het punt, een kolom met het antwoord van de partij en een derde kolom ernaast met jouw commentaar. Maar ik begrijp dat het voor onze sitebeheerder ook een hell of a job is om het allemaal mooi voor elkaar te krijgen.
Alinea's worden aan elkaar geplakt, bepaalde tekens worden niet overgenomen.
Misschien om deze bijdrage over de partijen in kolommen alsnog als een word-document aan je commentaar tooe te voegen, zodat we met doorklikken een leesbare versie krijgen?
@ Philippens & MaudIk hoop
@ Philippens & Maud
Ik hoop dat nog meer fracties aan mijn verzoek zullen voldoen en ik wil dan de reacties en commentaren daarop daarna graag overzichtelijk ordenen. Er moet dan maar een link komen naar een site waarop de resultaten wel overzichtelijk samengebracht kunnen worden.
Seger Weehuizen
Ik heb geprobeerd het bericht
Ik heb geprobeerd het bericht te kopiëren en in een Worddocument te plakken, zodat ik het zelf prettig leesbaar kon maken. Op een of andere manier 'wil' Word dat niet.
Tip voor goede layout (stand
Tip voor goede layout (stand filtered HTML)
–
aaaaa aaa aaaa
bb bbb bbb
ccccc cccc cccc
A. Druk [Code]
Zet cursor tussen /p> en <p en druk ENTER
Herhaal dit voor elke /p><p
B. Druk [VOORBEELD] resultaat goede layout
Druk niet op [PLAATS REACTIE]! maar herhaal A.
De layout is naar de kl.te omdat iets misgaat met de newline code
(Nood)oplossing: doe A en druk dan [PLAATS BERICHT]
?
Deze instructies begrijp ik niet, Bonnie.
Dat kan kloppen als je bij
Dat kan kloppen als je bij het plaatsen van je reactie op mijn hulppakket boven de box waarin je tekst verschijnt geen balk hebt met allerlei opties waarop je kunt klikken. Bijv. de optie Code.
In dat geval is het einde oefening!
–
De optie HTML is dan op een of andere manier geblokkeerd.
–
Is de balk wel aanwezig:
Tik in de lichtblauwe box je tekst.
Druk [Code] (box wordt wit) en
doe A. en dan onmiddellijk [REACTIE PLAATSEN]
————————————————-
Bij overloop van regels wordt [br /> (newline in XHTML waarbij [ = <) ingevoegd.
Dat is in deze tekst na: Bijv. de optie Code.
De newline wordt echter niet uitgevoerd!
–