In de NRC van vrijdag 24 december staat in de wetenschapsbijlage een artikel over blokken en taalontwikkeling. Kinderen die met blokken spelen, leren meer woorden dan kinderen die educatieve dvd’s bekijken. Wat de relatie precies is, is onbekend. Wat waarschijnlijk ook meespeelt, is de interactie met volwassenen. Kleine kinderen leren veel van volwassenen en weinig van de TV.
De onderzoeken die aangehaald worden: Dimitri Christakis in ‘Archives of pediatrics & adolescent medicine’ (2007) en in ‘Journal of pediatrics’ (2007) gaan (vooral) over jonge kinderen. Ik denk dat dit ook geldt voor oudere kinderen, jongeren en mensen in het algemeen. Je leert vooral van iemand met verstand van zaken. Voor kinderen van 16 maanden zijn dit de ouders, voor scholieren en studenten zijn dit docenten.
Helaas heb ik niet de beschikking over de twee publicaties van Christakis, ik kan dus niets zeggen over de resultaten van het onderzoek en of deze resultaten getransponeerd naar andere groepen kunnen worden. Wat geldt voor taalontwikkeling van jonge kinderen thuis, hoeft niet per se te gelden voor iedereen bij alle vakken op school.
Zijn er BON’ers aanwezig die dit uit kunnen zoeken?
publicatie
Dit is volgens mij één van de twee publicaties: extras.mnginteractive.com/live/media/site36/2007/0817/20070817_071817_Zimmermanetal__Associations_JPed07.pdf
Andere publicatie
De andere publicatie die Baz noemt is hier te vinden.