Een simpel plan voor Plasterk

Geachte heer Plasterk,

Als er extra geld is voor het onderwijs, heeft het weinig zin om die zak met geld op tafel te zetten bij de instellingen. De enige garantie die u dan heeft is, dat het geld verdwijnt in de zakken van de onderwijsmaffia. Het idee van prestatiebeloning valt ook in de categorie “laat de maffia het maar regelen” en is dus op zijn zachtst gezegd niet zo slim.

Het kan veel simpeler. Vanwege de ruimte op dit forum leg ik het even kort-door-de-bocht voor.
Geef die zak met geld (of althans het grootste deel daarvan) terug aan uw collega Bos en koop daarmee een belastingmaatregel voor onderwijzend personeel. Een fikse arbeidskorting in procenten van het (schaal-)salaris voor bevoegde docenten naar rato van het aantal uren dat hij/zij lesgeeft.
Dit heeft een aantal voordelen.
1. Er wordt direct ingegrepen in de docentensalarissen en de maffia blijft buitenspel.
2. Het is de snelste, goedkoopste en minst geldverspillende manier om te zorgen, dat de bevoegde docent (en niemand anders) er netto flink op vooruitgaat. Dat kan een paar honderd euro per maand zijn.
3. Een betere financiële positie van docenten leidt ook tot meer maatschappelijk aanzien. Een belang dat niet moet worden onderschat.
4. Het prikkelt potentiële leerkrachten om de voor hen hoogst haalbare bevoegdheid te halen, hetgeen de kwaliteit van het onderwijs op den duur zeker ten goede komt.
5. Het prikkelt bevoegde part-timers om er een paar uurtjes ‘bij te nemen’.
6. Het stimuleert mensen om te (blijven) kiezen voor het onderwijs in plaats van het bedrijfsleven.

Deze eenvoudige maatregel lost de problemen in het onderwijs, zoals het weggeven van diploma’s, niet op, maar verbetert in elk geval wel de positie van de spil in ons onderwijs, het docentencorps. Een bijdrage om het tekort aan docenten tegen te gaan.

Vriendelijke groet en veel plasterkte gewenst.

4 Reacties

  1. Dat is nu een probleem in Nederland
    Aan de belastingdienst vragen om iets te regelen.
    Lijkt me op dit moment even buiten de orde. Verder zijn er reële praktische bezwaren:
    de belastingdienst moet bevoegdheden gaan controleren, en om dat werkelijk te doen moet men ook weten of ik met mijn wiskunde bevoegdheid wel wiskunde geef en niet gymnastiek of punniken. Ook moet ik lesgeven en geen coördinator of manager zijn.

    Ooit was er een goed werkend systeem zonder al te veel overhead: scholen declareren lesuren voor bevoegde docenten (waar de inspectie op toeziet).

    • Ooit, lijkt wel een beetje op: “Er was eens………………”
      Er was eens een land niet zo heel ver weg waar kinderen en hun meesters met plezier naar school gingen, de kinderen vonden het leuk om van hun meesters wat te leren en de meesters vonden het leuk om de kinderen wat te leren.

      Toen op een slechte dag kwamen er allemaal mensen die dachten het beter te weten dan de meesters en zij gingen experimenteren met de kinderen en hun meesters, de meesters snapten er niets van en de kinderen daardoor later ook niet meer.

      Er kwamen ook allemaal moeilijke woorden plotseling bij, het 2e fase onderwijs, adaptief onderwijs, het studie huis, competentie gericht onderwijs, fasenonderwijs en op het laatst snapten ook de ouders het niet meer………………….

      Misschien kunt u het sprookje zelf afmaken of zou het een nachtmerrie zijn ?

  2. Die arme belastingdienst…
    Uw plan is sympathiek, maar het idee om de maatschappij te verbeteren door middel van de belastingheffing vind ik principieel verkeerd; net zo verkeerd als het idee om de maatschappij te verbeteren door allerlei taken (maaltijden verstrekken e.d.) naar het onderwijs te verschuiven. Die arme belastingdienst heeft echt al genoeg problemen van zichzelf en zit niet te wachten op nog een gecompliceerde controletaak erbij.
    Ik denk dat dit plan in de uitvoering minder eenvoudig is dan het klinkt en fraudegevoelig is.
    Bovendien vind ik dat de goed opgeleide en hardwerkende docent zijn beloning en waardering via de voordeur dient te krijgen en niet via de achterdeur van de belastingheffing. Ook dat heeft te maken met status.

Reacties zijn gesloten.