Ik hoorde gisteren dat een basisschool in Almere nu een Poolse juf heeft voor groep 7. De moeder van een kind dat wat leesachterstand heeft vertelde het me. De juf spreekt matig Nederlands. Ze was bang dat dit haar kind geen goed zou doen. Het kind gaat na de vakantie naar groep 7.
Nu zal het bij lezen wellicht niet zo’n probleem zijn en ik ken de juf zelf niet. Maar toch…. Na de aspergesteken is het onderwijs aan de beurt, lijkt het.
Reacties zijn gesloten.
Poolse docent
hadden wij 3 jaar geleden al op school. Zat naast me in de mediatheek, dacht dat het een klusjesman was. Sprak geen woord Nederlands, een paar woorden Engels. Geschiedenis kon hij volgens onze leiders best geven. Zelf kwam de jongeman er al snel achter dat het een hopeloze zaak was. Ik kom hem nog wel eens tegen, zwervend op straat.
Ik begrijp dat best.
Er stond toch iemand voor de klas? (En nu in alle ernst: wat moet de schoolleiding als ze werkelijk niemand kunnen krijgen?)
Een ding vind ik vreemd: volgens mij is er nog nooit een tekort geweest aan geschiedenis docenten. Hoe hebben ze dat dan gehad?
Meer bieden natuurlijk
Als de scholen docenten beter belonen, dan kunnen ze de goede uitkiezen. Dan wordt het voor docenten weer een voordeel om goed te zijn. Nu is het eerder een nadeel. ALs je als goede docent weer ene werkbare plek hebt tegen een fatsoenlijk loon, dan zullen meer potentieel goede docenten leraar willen worden. ALs dat zo is, dan kunnen delerarenopleidingen de zwakke broeders uitfilteren.
Maar het onderwijs is een van de weinige plekken waar dit mechanisme niet werkt. Simpel omdat de kwaliteit niet belangrijk is en omdat scholen zich verschuilen achter de politiek. Jarenlang hebben bonden en werkgevers eerder gezamelijk bij de politiek gezeurd in plaats van onderling te vechten voor beter salaris. En de politiek.. die is niet eens te beinvloeden door de oppoditie, lkaat staat door bonden. Op die manier zijn de onderwijs werkgevers altijd in een zetel naar lage lonen gebracht.
geschiedenisdocenten
hadden het wel gezien in de klas tussen de leerlingen. Zochten hun heil in het menneddzjment en allerlei taakuren die bol staan van innovatief vaag gedoe met veel gedraaf, en gewapper van papieren op de gangen, in de hoop ooit ook van die laatste 3 of 4 lesuren blijvend verlost te zijn.
Een leraar uit Polen staat natuurlijk goed als internationalisering een speerpunt in je beleid is, verder zal hij nog een stuk goedkoper zijn dan de al slecht betaalde Nederlandse docenten.
Maar..
..tellen die Poolse docenten nu naast hun baan in NL ook nog mee in Polen voor het stemrecht binnen de EU? In dat geval zijn we echt zuur…
Zwartboek
Zouden dit soort schandaligheden niet moeten worden verzameld in een Zwartboek Misstanden in het Onderwijs?
Geen gek idee Hinke als er
Geen gek idee Hinke als er genoeg voorbeelden zijn. (Ik noemde er hier ook al eens een, een LIOer tweedegraads geschiedenis, die Aardrijkskunde geeft. Sprak wel Nederlands maar wist niet waar hij het over had.) Dan door de BON, met publiciteit, aan de minister aan bieden. Wel met naming and shaming van scholen.
Volgens mij wil ons bestuur dergelijk ophef
in dit stadium juist vermijden (?) Desondanks lijkt het me wel een goede zaak om te zorgen dat ons geheugen in orde blijft, je weet maar nooit wanneer voorbeelden van pas kunnen komen.
Daar was ik al bang voor
Niet verstandig. Je zult het drie keer zo hard moeten brengen om er een resultaat mee te bereiken dat een beetje in de buurt komt van echte oplossingen. Vroeger wisten mensen in linkse partijen dat nog. Plasterk zegt dat hij de traditie van de SDAP wil hoog houden. Verbetering in de arbeidsomstandigheden is er niet gekomen door achterkamertjespolitiek, maar door stakingen.
Dergelijke kritiek is toch niet terecht.
Als we willen staken, waarom zijn we dan zelf niet mans genoeg om dat te organiseren? Waarom dit op het bordje van BON neerleggen?
Vorig jaar in de nazomer-herfst, hebben we geprobeerd om via BON ludieke acties te organiseren. Het bestuur stond er achter. We hebben toen nauwelijks gehoor gevonden. Drie of vier sportievelingen hebben er aan willen meedoen. Leer mij de leraren kennen. Herinner je ook de mislukking van POE, waarbij Bram Roth van de weeromstuit maar schoolbestuurder is geworden 😉 Herinner je ook Mark P.’s wat verbitterde uitroep, dat leraren niet willen meewerken als er iets gebeuren moet (televisie-uitzending bv.): je kunt brullen tot je een ons weegt, leraren komen niet in actie. Ons bestuur valt op dat gebied helemaal niets te verwijten.
De manier waarop het bestuur nu opereert is verweg het verstandigst. Door schade en schande wijs geworden. -Er zijn veel ongeduldige mensen actief op het forum- liever gisteren de oorlog begonnen dan morgen. Helaas, die kans is verkeken, daarvoor hebben wij leraren een te passieve houding.
Hoe dan ook: als men actie wil, zal men een beroepsvereniging van leraren voortgezet onderwijs moeten oprichten. Zelf de handen uit de mouwen steken. Of, uiteraard, keurig wachten op de bond.
misstanden
En wat te doen met de docenten die hun diploma gehaald hebben, dus bevoegd zijn, maar in werkelijkheid minder van het te doceren vak weten dan een gemiddelde derdeklasser die een jaar lang een goede vakdocent heeft gehad.
Zaak van
de directie.
Die
vindt het een zaak van de sectie. En alleen de docent in de bovenbouw ervaart wat voor puin hij binnenkrijgt. De overige vakcollega’s
snappen niet waarover deze lesboer klaagt. “Dan moet hij maar niet zo moeilijk les willen geven”.