Gisteravond heb ik de uitzending van Rondom Tien gezien. Daarin vertelde een decaan dat zij leerlingen adviseerde NIET voor het Friesland College te kiezen bij een vervolgstudie. Kortgeleden stond er ook al in de Leeuwarder Courant een artikel waarin decanen vertelden dat er al jaren crisis is bij het Friesland College. Bij dit ROC zijn de problemen bekend, maar er wordt niets met deze kennis gedaan.
De heer Koops, voorzitter van het College van Bestuur van het Friesland College, was aanwezig bij de uitzending en reageerde eigenlijk niet op het verhaal van deze decaan.
Kortgeleden kreeg ik een boekje in handen met de titel De Versnelling. Dit is het koersplan van het Friesland College voor de jaren 2005 – 2006. Het is een uitgave van deze school.
Op pagina 47 begint het hoofdstuk Risico’s en daarin staat de volgende alinea die ik letterlijk citeer:
Een vierde risico zit hem in het duidelijke profiel zelf. Het is namelijk niet uit te sluiten dat bepaalde cursisten, bedrijven, instellingen en overheden niet meer met het ROC (=het Friesland College) in zee willen, en dat een (tijdelijke) terugloop van cursisten het gevolg is.
Als “Gideonsbende” moet men echter ook durven verliezen. De keuze voor een merk houdt dat nu eenmaal in. Tot nu toe is dit verschijnsel evenwel niet bewaarheid. (einde citaat)
Dus docenten van het Friesland College let op. Als er straks minder aanmeldingen zijn en er ontslagen vallen dan weet u dat u speelbal was van een ambitieuze directie en u hebt gewoon pech.
De leerling heeft gelijk.
We konden het allemaal zien afgelopen zaterdagavond bij RONDOM TIEN.
De gesloten (‘ik ben binnen’), arrogante (‘klets maar, ik ben toch de baas’) manager van het Friesland-college
uit Heereveen met zijn dure bril en pak (pluche) tegenover de grauw en somber geklede leraar (contract-koelie)
en daartussen de mondige leerling (slachtoffer), die gewoon les wilde hebben.
(Vraag van de interviewer:”Hoeveel uur heeft U de afgelopen weken les gehad?” Antwoord van de leerling:”0 uur”.)
Tussen hen een gapende afgrond van macht en onbegrip.
En natuurlijk had de leerling gelijk:”Wij willen geen proefkonijn zijn van onderwijsmanagers,
die het NIEUWE LEREN op ons uitproberen en ons kostbare leven maken tot een verloren generatie.”
Maar waar blijven nu die inspecteurs, die ons afrekenen op en chanteren met die eisen,
waaraan wij niet willen voldoen, omdat wij wel beter weten.
Of staan zij niet aan onze kant?
bekijk Rondom Tien
U kunt hier de uitzending van Rondom Tien nog eens bekijken. Ook te vinden via In de pers, in het menu documentatie, links in beeld.
De inspectie staat niet aan onze kant
De inspectie staat niet aan onze kant, maar aan de kant van de managers.
Op deze plaats op het forum kun je een stukje lezen van een leraar die solliciteerde bij de inspectie en te horen kreeg dat “men op zoek was naar kandidaten met een managementachtige achtergrond, niet specifiek met een ervaring in het onderwijs”.
gewoon les
Ook leerlingen van een middelbare school willen weer terug naar gewoon les.
Het is de uitkomst van een schoolonderzoek onder leerlingen vastgelegd in profielwerkstuk:
www.stichtinglvo.nl/nieuws_detail.aspx?Nid=129
Opzig een leuk idee het systeem van binnenuit aan te pakken.
Het werkstuk haalde de pers, maar leidde niet tot protestmanifestaties.
ROC-studenten schrijven klachtenbrief aan de minister
Nu problemen bij het ICT Lyceum van ROC Midden Nederland, lees
www.ad.nl/utrecht/article797495.ece?pageNumber=2#reactie .
De studenten klagen over extreem veel lesuitval, ongeschikte docenten, chaos in de administratie en gebrekkige onderwijsfacaliteiten.
Het ICT Lyceum heeft anderhalve maand geleden ouders en studenten een brief gestuurd met de belofte van verbetering en een spijtbetuiging over de chaos op de opleiding. Het ICT Lyceum erkent in die brief dat veel technische apparatuur niet werkte, lesmateriaal ontbrak en het internet haperde. Volgens ROC- afdelingsmanager Meijneke van het ICT Lyceum zijn die problemen inmiddels verholpen, maar volgens student Remko Franke, die de handtekeningenactie startte, gaat op school nog veel mis. Komende week volgt een gesprek over de problemen tussen hem en Meijneke.
Hierna volgen 16 reacties van leerlingen die er niet om liegen:
… vooral het ontbreken van daadwerkelijke lessen zijn zeer zorgwekkend voor mij.
Leraren zijn toen van de straat geplukt zonder ervaring en de leerweg klop al helemaal niet.
Ik heb 2 vakken die ik moet afronden maar niemand weet hoe ik dat moet doen laat staan dat er een format is.
Naar de rechter!
Naar de rechter met zo’n slecht ‘product’! Deze leerlingen worden opgelicht door een handige verkoper. (Aan)klagen!
column in Leeuwarder Courant over Friesland College
In de Leeuwarder Courant was gisteren deze column te lezen.
Raden van toezicht
Naar aanleiding van het artikel in de Leeuwarder Courant.
Corrigeer mij maar als ik het verkeerd zie:
Vroeger hadden scholen besturen (stichtingsbesturen?) die, als het er werkelijk op aan kwam, de eindverantwoordelijkheid hadden.
Op een gegeven moment zijn die besturen verdwenen (hoe is dat gegaan?) en vervangen door die zogenaamde “raden van toezicht”, die niets te zeggen hebben en hooguit klankborden voor hun directies mogen zijn.
Het dagelijks bestuur is tegenwoordig hetzelfde als het “bestuur”.
Planeten Paultje
Scholieren eisen lesgeld terug
Vandaag in NRC, www.nrc.nl/binnenland/article547492.ece/ROC-scholier_klaagt_over_onderwijs :
Scholieren van Regionale Opleidingen Centra (ROC) overal in het land, komen in opstand tegen lesuitval en de kwaliteit van de opleiding. Zij keren zich tegen het zogeheten competentiegerichte leren.
Twee scholieren op het ROC Flevoland in Almere eisten van de Informatie Beheer Groep (IBG) hun lesgeld terug, en op ROC A12 (Ede) klaagt een moeder over gebrek aan begeleiding van leerlingen.
De Jongerenorganisatie Beroepsonderwijs zegt dat het aantal klachten over mbo-opleidingen „flink” toeneemt. „Er is te weinig begeleiding en les. De studenten moeten het maar zelf uitzoeken”, zegt een woordvoerder.
“Het competentiegericht onderwijs is de dood in de pot voor tienduizenden jongeren”, zegt Hans de Boer, de voorzitter van de Taskforce Jeugdwerkloosheid. Jaarlijks verlaten duizenden jongeren het beroepsonderwijs zonder diploma. De Boer ziet een link met de invoering van het competentiegerichte leren.
Uitzoekertjes
> De mbo-raad zegt dat het „niet de bedoeling is van competentiegericht leren dat studenten het maar zelf moeten uitzoeken”
Laat ik nu net de indruk gekregen hebben dat het nu juist de bedoeling was dat ze veel zelf moesten gaan uitzoeken.
> „Aan de andere kant werkt de docent die met een krijtje voor het bord vertelt hoe de wereld in elkaar zit, ook niet meer voor deze jongeren.”
En dat was onderzocht en gerapporteerd waar en wanneer?
Ik heb woensdag j.l. een lezing van Vincent Icke bijgewoond, en het was opvallend dat hij ter ondersteuning van zijn verhaal weinig nodig had. Er waren wat geprojecteerde beelden, waarvan de meeste zonder probleem met het krijtje (of whiteboardstift) getekend hadden kunnen worden. Het was exact, helder en goed gedoseerd. Je zag de onbetwiste meester in zijn vak. Dat was voor een zaal volwassenen.
Ik heb Huib Henrichs hetzelfde zien doen voor een grote groep (40+) kinderen van diverse leeftijden; ruim twee uur doodse stilte tijdens een frontaal verhaal over Mars. Met plaatjes natuurlijk, maar alleen dat wat nodig was voor zijn verhaal en dat maakte alles. Niks pauze.
De enige reden dat je leerlingen veel zelf wilt laten uitzoeken is omdat je het zelf niet weet. Dat er nu nog docenten rondlopen die niet aan dat “profiel” voldoen is slechts een overgangsfase; over de komende paar jaren lost dat probleem zichzelf wel op en zijn de bezuinigingen op de personeelskosten geconsolideerd. Wel vervelend dat de leerlingen opeens gaan mekkeren…
> De raad bekijkt hoe het onderwijs te verbeteren.
Het is verkiezingstijddooddoenerstijd……..
Planeten Paultje
mondig
Onze leerlingen moesten toch mondig zijn, en voor zichzelf op kunnen komen. Me dunkt dat de conservatieve “garde” binnen het docentenkorps dat goed voor elkaar gekregen heeft.
Trouwens waar blijft het LAKS. Nog iets van gehoord?
Laks LSVb
Het actiecomité LAKS komt volgens mij pas in de lente uit de winterslaap om in de media een paar weken te jammeren over de ‘veel te moeilijke examens’. Direct daarna verdwijnt de hele club naar Ibiza.
De LSVb lijkt nog nooit gehoord te hebben van BON. Ik zie in elk geval niets op hun site.
Waar blijft de leerlingenvakbond?
Wat een goed bericht dat leerlingen van ROC’s hun lesgeld terug gaan eisen. Jammer dat dit niet veel meer in de publiciteit komt. Doen de landelijke studentenvakbonden/leerlingenorganisaties niet iets om dit te coördineren en publicitair in klinkende munt te vertalen. Wat is sowieso de rol van de belangenbehartiging van leerlingen/studenten. Of houden zij zich alleen maar bezig met klachten bij eindexamens?
Poll
Beste docenten en studenten van HFC,
Zou het denkbaar en wenselijk zijn om, hier op BON, een Poll te organiseren. Wat mij namelijk opviel is dat dhr. Koops stelde dat alle docenten achter het beleid stonden. Ze hadden een kleine organisatorische fout gemaakt met deze groep jankers maar verder was alles hosanna. Zou toch wat zijn als blijkt dat een groot deel van deelnemers aan HFC daar anders over denkt.
Twee zaken zijn nodig voor de Poll.
1 Een aantal vragen, zeg 3 die alleen eenduidige conclusies mogelijk maken.
2 Dat deze Poll bekend is bij iedereen op HFC.
Suggesties a.u.b. beste Bonners.
Corgi
Geweldig idee!!!!!!!
Ik doe een voorzet:
1 In de opleiding waar ik nu werk is het onderwijs op dit moment ingericht volgens het concept van HNL/Competentiegericht onderwijs ……………………….Meer vakgericht klassiek onderwijs
(schaal van 1 tot 5)
2 Volgens de huidige plannen zal het onderwijs op de opleiding waar ik nu werk in de komende jaren gekenmerkt worden als
HNL……………………Klassiek (weer de schaal van 1 tot 5)
3 Ik geef zelf voor mijn opleiding de voorkeur aan onderwijs dat gebaseerd is op
HNL……………………Klassiek (schaal 1-5)
4 De keuze die gemaakt is/wordt voor de onderwijsfilosofie is gemaakt na en in goed overleg met de docenten (Mee eens…. mee oneens, schaal 1-5)
5 Ik ervaar intimidatie vanuit het management die er op gericht is dat ik me loyaal opstel tov de (nieuwe) onderwijsfilosofie
Geen intimidatie — zware intimidatie (schaal 1-5)
Anonimiteit gegarandeerd
Natuurlijk moeten alle docenten van het Friesland Collega van deze poll op de hoogte gesteld worden. Anonimiteit moet gegarandeerd. Om te voorkomen dat ‘men’ de poll ‘wegwuift’ , moet gegarandeerd kunnen worden dat de poll echt alleen door docenten van het Friesland college ingevuld worden. De BON moet dus wél de namen en de functies ter beschikking krijgen, de frieslandbazen niet.
Poll en anonimiteit
Heel juist Hinke,
Het grote probleem is deze waarborg aan de ene kant en aan de andere kant dat er geen mensen van buiten tussen sluipen en tevens dat sommige deze poll geen 10 keer gaan invullen. Feitelijk zou hij moeten lopen via het intranet van HFC maar ja dan zou het bestuur het zelf moeten toelaten. Ik vind overigens dat ook de leerlingen gehoord dienen te worden. Vooral deze groep maakt de Poll moeilijk.
Corgi
Sjeekspier haalt De Heerenveense Courant met Jeanne D’Arc
Lees hier het artikel.
Koops
Geachte heer Koops,
Waar blijft de poll? U heeft gelijk met uw beleid en dit beleid wordt gedragen door studenten en docenten, is uw stellige overtuiging. Laat de leerlingen een poll houden op intranet en U bent overal van af. Presenteer de resultaten in de pers en dan zijn al die `partijdige`journalisten ook gelijk ingepakt. Waar wacht U op?
en hier de column van sjeekspier
De column van sjeekspier staat in de blog van jeronimoon