mijn verkiezingsprogramma

in deze tijd van verkiezingsprogramma’s heb ik de volgende amandementen ingediend op het verkiezingsprogramma
Misschien goed idee om nu eens iets te ondernemen?

Algemeen:

Financiering van onderwijsinstellingen wordt niet langer gegevan op basis van het aantal geslaagde leerlingen omdat di normvervagend werkt

VMBO

Toevoegen:
In plaats van het VMBO theoretische leerweg wordt de MAVO in ere hersteld . .

Oud:
HAVO/VWO: rust aan het front
Na alle stelselwijzigingen van de afgelopen jaren is rust aan het front nodig. Rust om leraren de tijd en ruimte te geven om te werken aan de kwaliteit van het onderwijs. Rust om het bestaande systeem bij te sturen waar nuttig en nodig. Het voortgezet onderwijs moet voor ouders betaalbaar blijven.
• Omdat de kosten van schoolboeken de pan uitrijzen, wil de PvdA dat scholen een boekenfonds instellen waar ouders de schoolboeken voor hun kinderen kunnen huren in plaats van kopen.
• HAVO- en VWO-opleidingen dienen jongeren voor te bereiden op hoger onderwijs. De selectiekwaliteit van het HAVO- en het VWO-examen wordt hersteld.

Nieuw:
HAVO/VWO: kennis centraal aan het front

Na alle stelselwijzigingen van de afgelopen jaren is herbezinning nodig op basisvorming (eerste fase) en studiehuis (tweede fase). We moeten leraren weer de tijd en ruimte geven om te werken aan de kwaliteit van het onderwijs. In plaats van vaardigheden dient kennis weer centraal te komen staan. Het voortgezet onderwijs moet voor ouders betaalbaar blijven. De rol van groepsopdrachten wordt verminderd ten gunste van individueel werk van leerlingen , er worden minder verslagen en werkstukken gemaakt
• Omdat de kosten van schoolboeken de pan uitrijzen, wil de PvdA dat scholen een boekenfonds instellen waar ouders de schoolboeken voor hun kinderen kunnen huren in plaats van kopen.
• HAVO- en VWO-opleidingen dienen jongeren voor te bereiden op hoger onderwijs. De selectiekwaliteit van het HAVO- en het VWO-examen wordt hersteld.
• De rol van het onderwijsmanagement wortd gereduceerd en in plaats van de vele fusies van de afgelopen jaren wordt de schaalgroote van de scholen teruggebracht
• Er wordt minimaal 40 weken per jaar lesgegeven, vergaderingen en scholing van de leraren dienen anders gefaciliteerd te worden
• In plaats van basisvorming wordt een tweestromen differentiatie ingevoerd in de tweede en derde leerjaar van de onderbouw waarin voldoende ruimte is voor doorstroming naar mavo, havo of vwo
• Bij het bepalen van de programma’s voor Mavo, Havo en Vwo wordt rekening gehouden met de mogelijkheid om na behalen van een diploma door te stromen naar een ander type onderwijs
• Er komt een eind aan de tweedeling in de salariering van bovenbouwleraren in voor en na HOS sers. Er komt één gemeenschappelijke CAO voor alle eerste graads leraren . Het onderwijsmanagement valt ook onder deze CAO.
• Nieuwe vakken zoals algemene natuurwetenschap , verzorging, B en O worden niet ingevoerd maar vervangen door traditionele vakken zoals natuurkunde, biologie en ekonomie
• Er wordt drastisch bezuinigd op de vele semioverheidsinstellingen op het gebied van onderwijskundige vernieuwing en leerplanontwikkeling
• Leraren krijgen eigen budget voor aanvullend lesmateriaal en leermiddelen te besteden naar eigen inzicht
• De bepalingen op het gebied van lesbevoegdheid worden sterk vereenvoudigd voor het geval een aspirant leraar aantoonbaar beschikt over ruime kennis en ervaring op zijn vakgebied