Levensfasebewust personeelsbeleid

Beste BON-ners,

Ik mag binnenkort in een groepje personeelsleden een advies gaan uitbrengen over de invulling  van het levensfasebewust personeelsbeleid zoals dit is opgenomen in de CAO VO.

Het gaat in deze over www.vo-raad.nl/userfiles/bestanden/CAO/tekst-levensfasebewust-personeelsbeleid-29-juni.pdf .

 

Kortgesteld komt het erop neer, dat we moeten gaan bekijken hoe we deze 50 uur per jaar mogen gaan invullen. Volgens de tekst moeten deze uren vallen binnen de levensfase en de persoonlijke situatie. 

Een van de punten waar ik (en collega's van mijn school) angstig voor zijn, is dat deze uren mogen worden opgespaard. Wij zijn van mening dat je, door het tot 4 jaar opsparen, 200 uur vrij kan nemen. Hiermee creer je echter een groot probleem voor je organisatie en het leerproces. Ik heb echter al begrepen dat docenten van een andere school, die onder ons bestuur valt, erg graag willen opsparen en in één keer opnemen.

 

Maar ik vraag me af hoejullie hier over denken? En hoe dit punt binnen jullie school wordt opgevolgd.

 

 

3 Reacties

  1. Zie het zo: op microniveau
    Zie het zo: op microniveau creert dit problemen, op macroniveau lost het problemen op. Het feit dat leerlingen door het lerarentekort op grote schaal jaar in, jaar uit matig les krijgen is een veel groter probleem dan dat een individuele, goed functionerende leraar eenmaal per vijf jaar de hele maand maart vrij neemt.
    Het feit dat het ziekteverzuim nergens zo hoog is als in het onderwijs, leraren regelmatig maanden ziek thuiszitten, is een veel groter probleem dan dat er eens in de paar jaar een leraar een paar weken bijtankt. Sterker nog: door dat bijtanken kan het ziekteverzuim afnemen, en door deze verlofspaarmogelijkheid kan de aantrekkelijkheid van het beroep toenemen.

  2. @wolkje

    @wolkje

    Begint dat gedoe nu weer. Personeelsbeleid? Is daar dan niemand voor ingehuurd binnen jullie school? Waarom moeten personeelsleden adviseren omtrent de invulling van het personeelsbeleid? Niet adviseren, dit is de taak van het bestuur en jullie personeelsafdeling. En natuurlijk moet opsparen kunnen, daar voorziet de CAO ook in. Trouwens elk advies komt later toch als een boemerang in jullie gezicht terug met de gebruikelijke zin 'zo hadden jullie het toch zelf gewild?' Niet aan beginnen. 

  3. @ cumulo-nimbus

    @ cumulo-nimbus

    Het lijkt mij dat er niet heel veel ruimte is voor een eigen invulling vanuit school. Het CAO-artikel is vrij expliciet en duidelijk. Opsparen moet kunnen, opnemen gaat natuurlijk in overleg, maar een onoverkomenlijk probleem is het m.i. niet. Ik zou inderdaad ook uitkijken met deze rol. Een normale gang van zaken zou zijn: de schoolleiding maakt een voorstel, legt dit voor aan de PMR, past het voorstel eventueel aan, PMR stemt in of niet. Ik ken de situatie op jullie school niet, maar ik heb de ervaring dat dit soort adviesgroepjes nog wel eens gebruikt worden om de PMR te passeren. Want stem dan nog maar eens tegen! Terwijl de PMR-leden hiervoor tijd en scholing krijgen (ook al is er in de praktijk van beide te weinig, maar toch). Overigens heb ik dit keuzebudget laten kapitaliseren voor de bekostiging van de kinderopvang. Dat leek mij de beste optie, aangezien mensen die het inzetten als 50 uur vermindering van de lestaken of overige taken, moesten gaan aangeven wat ze dan in die tijd gingen doen (ja echt). 

     

Reacties zijn gesloten.