
Gisteren, 12 september, publiceerde het OECD het rapport “Education at a Glance” waarin de belangrijkste indicatoren van het onderwijs in verschillende landen met elkaar worden vergeleken. Onze eerste indruk: Nederlandse leraren maken nog steeds de meeste uren in de grootste klassen tegen een beperkte betaling.
Ondertussen zijn leraren schaars, loopt de onbevoegdheid op en heeft de overheid geen enkel serieus plan om hier iets aan te doen. In plaats daarvan heeft men gekozen voor zaken als Onderwijs2032, het lerarenregister van voor en door Onderwijscoöperatie en sectorraden en de inmiddels deels weer afgeschafte krakkemikkige begrijpend lezen toets die bedoeld is om het rekenen te testen. Vier jaar PvdA/VVD onderwijsbeleid is bepaald geen succes gebleken, behalve als het adagium was dat je iets eerst moet afbreken voor je met onderwijs van voor en door de toekomst goede sier kunt maken,
Wij hopen dat het nieuwe kabinet een nieuwe kans biedt voor beter onderwijs en een goede samenwerking met onze vereniging.
Nederland heeft in de OESO het laagste aantal studenten in de technische en exacte vakken. Is dat goed of slecht?