Van harte aanbevolen: Proefjesboek

Proefjesboek_9789057124518_S_450x200.jpg

Proefjesboek, Arno Verweij, 2015

“Er is niets mooiers dan met je eigen ogen zien hoe iets werkt. Dat je zelf dingen kunt uitproberen en over dingen kunt nadenken is de beste uitvinding die de mens ooit heeft gedaan. Zo gauw je daaraan begint, is er geen stoppen aan: je blijft onderzoeken en puzzelen. Dit boek helpt je op avontuur te gaan en de wereld op eigen houtje te verkennen.” Robbert Dijkgraaf slaat met zijn voorwoord in het ‘Proefjesboek’ de spijker op zijn kop.

Kinderen vanaf 8 jaar kunnen met behulp van dit boek zelfstandig 65 proefjes doen. De proefjes zijn uit te voeren met heel gewone huis-tuin-en-keukenspullen. Denk hierbij aan proefjes als ‘het omkeren van een glas water met een kaart erop’ en ‘het maken van een draaikolk’. Bij ieder proefje staan vragen die je eerst laten nadenken. Daarna volgt de uitleg. Eerst eenvoudig en beknopt voor kinderen van 8 tot 12 jaar en dan uitgebreider voor de oudere kinderen. Het boek is overzichtelijk vormgegeven.

Ik vind het erg belangrijk dat jonge kinderen op een leuke manier kennismaken met de natuurwetenschap. In mijn geval bepaalde dat mijn carrière. Het boek doet me denken aan het lijfboek uit mijn jeugd ‘O! Zit dat zo’, met een hoofdrol voor mijn latere held professor Jan van de Craats. Ik hoop dat er een vervolg op ‘Proefjesboek’ komt, met proefjes voor gevorderden.

ISBN 978 90 5712 451 8, hardcover, 144 blz, Uitgeverij Nieuwezijds.

Van harte aanbevolen door het bestuur van BON.

Karin den Heijer (chemisch ingenieur)

3 Reacties

  1. Inderdaad is het ontzettend

    Inderdaad is het ontzettend leuk en leerzaam zulke proefjes met een klas te doen. Kinderen vinden die wondere wereld net zo fascinerend als volwassenen. Het boekje 'O, zit dat zo' is in mijn bezit, maar de leider/schrijver is Leonard de Vries. Mooi, zo'n warm pleidooi als hierboven.

  2. @ Karin : vervolg,

    @ Karin : vervolg,

    alleen antiquarisch nog te vinden  :

     

    [1] Römpp, Scheikundige proeven die slagen, Roskam Amsterdam, 1943, 1944

     

    [2] Minnaert, Natuurkunde van het vrije veld, 3 delen, 1937-1840, Thieme, Zutphen ;

    diverse herdrukken, sommige heel prijzig ;

    laatste herduk Thieme Meulenhof, Amsterdam 2000

     

    [3] IJsseling en Scheygrond, Hoofdzaken der biologie, 4 delen, onovertroffen, laatste drukken 1970 ;

    aardige notitie daarbij :   Voor Gymnasia, Athenea, scholen voor HAVO en MAVO en Pedagogische Akademies

     

    Beter dan al die acuut-postmoderne College boeken met gillende hyper-kleurige alles omvattende illustraties en dito teksten, uitleggen en leer-opgaven, die geen appèl doen aan het voorstellingsvermogen en fantasie van jonge kinderen.

    Om nog maar niets te zeggen over bijeen geveegde google "kennis", instagrammen, ge-appte en andere gegapte informatie.

     

    Case in point : als illustratie  -1-. Biologie, ook de examens, leggen (vaker dan niet) veel (te veel) nadruk op Mendel en zijn F1, F2, etc afstammelingen  –  wat steevast ontaardt in wiskunde-excercitie, en niets meer met biologie te msaken heeft  –   al helemaal niet met fundamenteel inzicht.

    Case in pont  -2-  : de (maatschappelijk) afgeleide interpretaties uit Darwin, hele zo genoemde wetenschappen, die allang niets meer met biologie te maken hebben, maar des te meer met foutief geinterpreteerde visies inzake economie, sociologie, business"kunde", ja met politicologie, de EU, migratie, angst aanjagen (de Russen, de Islam)  –  foute interpretaties die alles beheersend zijn.

    Case in point  -3-  : wat te zeggen van problemen als klimaatsverandering, NOx en Co2, Volkswagen en TTIP. uitbuiting en de derde wereld, zonder fundamenteel inzicht in die basis kennis van biologie, natuurkunde en scheikunde ? Gaan sociologen, politicologen, bestuurs-onkundigen en andere sjoemelaars het redden zonder die fundamentele inzichten ? Wordt het ooit wat in de nationale of de wereld-kakofonie, zonder fundamenteel inzicht ? 

     

  3. Ook héél mooi: zelf een eind

    Ook héél mooi: zelf een eind wegklooien. Raketten bouwen met carbid en luciferkopjes enzo.

Reacties zijn gesloten bij dit onderwerp.