Het zal niemand ontgaan zijn: het eindexamen, en daarmee het pleidooi om het af te schaffen, is weer aangebroken. Zaterdag in Trouw een pleidooi voor afschaffen van dat eindexamen, vooral vanuit de visie van onderwijsvernieuwers als Rob Martens. Vandaag in de Volkskrant een veel evenwichtiger betoog waar ook Harm Beertema, Jasper van Dijk en Ton van Haperen aan het woord komen.
Laten we de argumenten uit Trouw tegen het eindexamen eens onder de loep nemen:
1. Eindexamens gaan ten koste van leren en onderwijs want het bevordert teaching to the test
Het is duidelijk dat er op scholen tijd wordt besteed aan examentraining en dat dat via trainingsinstituten thuis nog eens dunnetjes wordt overgedaan. We hebben er geen gegevens over, maar vermoeden dat dat in het verleden veel minder het geval was. Voorbereiden op een examen gebeurt niet alleen bij eindexamens op het VO, maar ook bij rij-examens, bij de voorbereiding van een voetbalteam op een belangrijke wedstrijd en bij de voorbereiding van politici voor een debat. De vraag is of dat altijd slecht is overigens.
2. Eindexamens meten hoogstens een klein deel van wat we willen dat ze meten, alleen dat wat gemakkelijk te meten is
Inderdaad: eindexamens toetsen niet wat de persoonskenmerken van iemand zijn, hoe goed ze kunnen samenwerken en hoe gemotiveerd ze zijn. En dat is maar goed ook, omdat het anders nogal subjectief wordt. Het eindexamen pretendeert ook helemaal niet alles te toetsen. "Moderne" toetsmethoden als assessments pretenderen dat wel, maar zijn enorm subjectief en de vraag is of die persoonskenmerken wel leerbaar/trainbaar zijn en of dat een doel van het onderwijs zou moeten zijn.
3. In het onderwijs is steeds meer ruimte voor maatwerk, maar niet bij de eindexamens
Maatwerk is een verdienmodel. Het is zeer de vraag of dat werkelijk zinvol is, en als dat al het geval is, of het realiseerbaar is met zo ongeveer dezelfde middelen. De klassikale school is een bijzonder efficiente manier van hoogwaardig onderwijs. Martens c.s. gebruiken de eindexamendiscussie om hun stokpaardje: onderwijs op maat en zeker via digitale middelen, te promoten.
4. Het diploma verliest sowieso aan betekenis
Het feit dat het hoger onderwijs steeds vaker extra eisen stelt aan aankomende eerstejaars zou eerder een argument moeten zijn om de lat hoger te leggen, dan om het eindexamen af te schaffen.
5. Vlaanderen kan ook zonder
In Vlaanderen zijn de leraren hoog opgeleid en bevoegd. Ook speelt de lumpsum en de grote vrijheid van grote onderwijsbesturen in Nederland een negatieve rol.
6. Eindexamens druisen in tegen de vrijheid van onderwijs
Dit is een gelegenheidsargument van anti-overheidsactivist hoogleraar bestuurskunde Paul Frissen.
Onderwijskundigen willen af
Onderwijskundigen willen af van het eindexamen, want het laat niet de persoonlijke ontwikkeling zien en doet geen geen recht aan alle talenten van een leerling. Zegt men, en daarmee gaat men dat eindexamen meer functies toedichten dan bedoeld was en is. Bij het eindexamen gaat om het toetsen van een standaard waarbij de leerling voor de rest van zijn/haar loopbaan aan derden kan laten zien wat hij/zij ooit wist te presteren. Belangrijk, want leerlingen zwermen uit en moeten een bewijs van prestatie kunnen overhandigen; dat is in hun voordeel. Schaf je zo'n normering af, moet men a.h.w. overal opnieuw weer examen doen om te laten zien wat men waard is.
Maar de grootste onzin vind ik dat onderwijskundigen hier vooral een mening verkondigen. Want er bestaat geen natuurwet die een systeem voorschrijft, het blijft een kwestie van menselijke afspraken.
Hier worden dus meningen gventileerd onder de vlag van wetenschap. Dat is een vorm van bedrog richting burger die denkt dat wetenschap hier iets onweerlegbaar heeft aangetoond. Men kan van alles wensen, maar doe dat niet onder het mom van wetenschap.
Het eindexamen is recent
Het eindexamen is recent gedegradeerd. Vernieuwers moesten zo nodig het examenreglement aanpassen. Toen dreigden er teveel te zakken. Dus moesten de normen voor de losse vakken flink soepeler worden. Nu weet niemand nog wat een examencijfer voor, bijvoorbeeld, wiskunde waard is. De media bazuinden het uit: de cijfers voor de examens waren hoger geworden! Knoeien is de norm inmiddels. De uiterste consequentie daarvan is de afschaffing van de eindexamens.
De oorspronkelijke bedoeling van een examen is de scholen een vast punt te verschaffen voor hun niveau. Een centrale CITO toets dient als anker voor basisscholen. Zij normeren er hun adviezen mee. Een eindexamen behoort een anker te zijn voor middelbare scholen. Idealiter heeft elke docent met een reeks proefwerken een eindcijfer bepaald voor elke leerling. Met een einexamen kun je de docentcijfers hernormeren, zodanig dat het gemiddelde van een grote groep gelijk wordt aan het gemiddelde van een centraal examen. Dan heb je de grote statistiek van twee jaar proefwerken en toch ook een centrale normering. Die degelijke normering is helaas in onbruik geraakt. Ieder doet nog maar wat. Help! Zijn ze niet wijzer? Of willen ze gewoon niet? Het principe is zo simpel!
Rob Martens is ‘hoogleraar
Rob Martens is 'hoogleraar vakgroepvoorzitter doceren en docent professionalisering' aan de Open Universiteit. "Huidige onderzoeksactiviteiten: onderzoek naar multimedia en leren, met veel nadruk op motivationele procesen bij docenten en leerlingen. professionalisering van docenten via werkplekleren."
In die hoedanigheid steunt hij (en Luc Stevens) Steve Jobsschool/ O4NT van o.m. Maurice de Hond (opiniepeiler) en Teun Gautier (journalist). Claire Boonstra (united4education) is van de partij.
Rob Martens: "04nt is een ontdekkingstocht begonnen waarvan niemand precies weet waar deze uitkomt. Onderwijsonderzoek moet meedoen aan die expeditie. Niet door vanuit de ivoren toren te vertellen hoe het allemaal moet, maar door vraaggestuurd, samen en in cocreatie te proberen de vele uitdagingen die er nog zullen komen op te pakken."
'2 Daagse Bootcamp in samenwerking met Apple voor medewerkers van O4NT scholen' "Tijdens deze twee dagen ontdek je hoe je iTunes U kunt gebruiken om les mee te geven op de iPad, welke leermiddelen en zoal beschikbaar zijn, hoe je zelf gemakkelijk interactieve content kunt maken en hoe je er context aan kunt geven."
"Onlangs heeft AltSchool van een groep investeerders uit Silicon Valley een bedrag van 100 miljoen dollar opgehaald om hun systeem te vervolmaken en de uitrol in de VS te laten plaatsvinden."
Als we Microsoft, Apple en Pearson moeten geloven, gaat het gepersonaliseerde leren het helemaal worden. Weg met generale toetsingsmomenten. De leerling doet zijn ding, in zijn tijd, op zijn manier, in zijn tempo, en op zijn niveau. Succes ermee, en kassa voor de licenties (vendor lock-in). De bedrijfslobby intensiveert het contact met Brussel en Den Haag. Het onderwijs is een groeimarkt.
Rob Martens: Schaf Atlassen
Rob Martens: Schaf Atlassen af
Rob Martens: “Mijn nichtje van 12 moest de BOS-atlas kopen terwijl ze Google Maps en al die dingen gebruikt en ze vond dat dus volslagen belachelijk. Bovendien moest ze een druk kopen die niet meer te koop was. ‘Zoek pag. 3 plaatje 12’ en dat klopt dat helemaal niet meer. Kinderen begrijpen het gewoonweg niet meer.”
Bron: van 11h 30m, C:UsersGebruikerDownloadsL1 10-12 uur 9 april 2013 1e uur.wma
Die link gaat niet lukken jl.
Die link gaat niet lukken jl.
Nieuwe link
Nieuwe link
www.ou.nl/documents/1133848/41994aaa-afa3-4cc7-9b9f-74ededd4580e .
Het betreffende fragment begin op 11h30m
# Sympathisant – Het
# Sympathisant – Het onderwijs is een groeimarkt. Er is een menigte die aan de scholen iets wil verdienen. Ze heeft geluk met de huidige bewindslieden aldaar. Allerlei vernieuwing, technologische snufjes en onderwijskundig gezeik moeten een boterham opleveren voor zakenlieden, technologen of sociaal wetenschappers. Ze boffen toch maar mooi met de leiding van het departement. Die zet haar amateurisme immers blijmoedig voort.
Niet door vanuit de ivoren
Niet door vanuit de ivoren toren te vertellen hoe het allemaal moet,…
Aldus de prof: twitter.com/profrobmartens
Een eindexamen staat gelijk
Een eindexamen staat gelijk met een toelatingsexamen van de vervolgschool. Doordat er 4 profielen zijn leveren het VWO en de HAVO dus maatwerk. Verder mag er ook best wat ruimte voor Bildung zijn. Als je vroeger met Gymnasium-beta een exacte studie ging maken was het leren van Latijn en Grieks en het oefenen in het vertalen van beschouwelijke teksten in het Frans, Duits en Engels een stuk Bildung. Als een vervolgschool een eigen toelatingsonderzoek wil uitvoeren heeft het eindexamen als voorselectie gefunctioneerd.
Bildung is verbonden met cognitie, processen die betrokken zijn bij het verwerven en verwerken van informatie, met veel leren en veel begrijpen. Er zijn veel ouders die een veel sterkere cognitiecomponent terug willen brengen in het onderwijs en die ook willen dat de leraar voor de klas daarin een belangrijke rol vervult. de Het getuigt van een zeer ondemokratische denkwijze van de meeste Nederlandse politici dat zij deze ouders hierin niet tegemoet willen komen. Als leerlingen nu nog een ouderwets HBS- of Gymnasium-diploma zouden kunnen halen zouden ze op de universiteiten beslist niet onder doen voor leerlingen met een huidig VWO- of gymnasium-diploma. Maar de overheid zal het niet aandurven om naast de huidige op de universiteit voorbereidende opleidingen oude opleidingen een nieuw leven in te blazen waarbij de leraren in plaats van hun bazen goed betaald worden en zichtbaar wordt dat zij in de nieuwe kleren van de keizer uit het sprookje van Andersen rondloopt. De huidige Eindexamens druisen wel degelijk in tegen de vrijheid van onderwijs