Onderzoek: Tablets hebben nauwelijks effect op motivatie

tabletverpakking_450x200_1307761_71831949.jpg

Het Kohnstamm Instituut van de UvA heeft onderzoek gedaan naar het effect van het gebruik van tablets op school op de motivatie van leerlingen. Conclusie: dat effect is uiterst beperkt.

BON zou wel eens onderzocht willen zien wat het effect van een goede hoog opgeleide leraar is op de motivatie van leerlingen. Maar ja, leraren kosten geld en met tablets is geld te verdienen.

11 Reacties

  1. Dit mag natuurlijk niet waar

    Dit mag natuurlijk niet waar zijn. Tijd voor een tegenonderzoek van een wél ict-vriendelijke instelling.

    Maurice?

  2. Dat gebeurt al. De Hond

    Dat gebeurt al. De Hond-iPadmethode zal op verzoek van de heer Dekker worden onderzocht door een wc-eend van de Open Universiteit.

  3. Computers/tablets worden, als

    Computers/tablets worden, als het nieuwtje er af is, ook weer gewone leermiddelen. Wil men zich leerstof eigen maken, blijven zaken als oefenen, oefenen, afzonderen en concentreren, noodzakelijk. Denk ook maar aan het leren beheersen van een muziekinstrument. De middelen mogen dan vernieuwen, de persoonlijke, noodzakelijke attitudes blijven ouderwets bestaan, want de mens zelf is weinig veranderd; is niet plotseling met weinig inspanning een stuk slimmer of vaardiger geworden. 

  4. En hoe zit het in de

    En hoe zit het in de Tsjechische Republiek?

    Vanmiddag sprak ik een lerares uit dat land die op bezoek was met een groep leerlingen. Haar innoverende schooldirecteur was "uitgeleend" aan het ministerie. Er was nu een ontspannen sfeer in de school. Met die directeur heb ik achtereenvolgende jaren besproken hoe het competentiegericht leren hier een fiasco was geworden, want hij was hetzelfde van plan. Dat is daar ook niet doorgegaan. Ik denk niet of Tsjechië dat vooral aan mij te danken heeft, maar ook daar waren experimenten bezig die stuk voor stuk flopten.

    Voor zijn afscheid besloot de directeur zijn leraren een cursus iPad kado te doen. Daar zijn ze mee bezig. De leraren worden er niet optimistischer op. "Misschien kunnen we het als ondersteuning erbij doen, maar de vraag is of dat ook werkelijk gaat gebeuren. Op andere scholen zijn de projecten met voledige vervanging van boeken door de iPads op een grote en dure mislukking uitgelopen." zei ze me. "En" vertelde ze, "we zullen waarschijnlijk die iPads over een jaar weer van de hand doen, want we kunnen de kosten niet opbrengen. Weliswaar is er veel geld voor gekregen, maar de volledige kosten worden niet vergoed". Ze hadden ook geen keuze. Het moesten iPads worden en geen andere tablets, hoewel de school op microsoft draait. Want daarvoor kwam er bij onderwijs veel geld in het laatje. Dat geld kwam van Europa, die met subsidies de scholen laten innoveren tot ze er bij neervallen".

    Waar heb ik dat verhaal eerder gehoord? En hoe lopen die Europese subsidiekranen? Zit daar ook weer de zo gewaardeerde OESO tussen?

  5. Tsjechische Republiek –

    Tsjechische RepubliekLifelong LearningTablets in science education (motivate and attract students to science – MASS)

    Working Group: Science through digital learning

    Country: Czech Republic

    Languages: Czech, English

    Age of students (target group/s): 6-12, 13-14, 15-18

     

    "The use of tablets at schools in the Czech Republic is still more or less at the beginning. Implementation of tablets at schools is currently supported by subsidies from the Ministry of Education. The way, how tablets are used in each school varies greatly. Initiatives focused on implementation of tablets into education arise and more information sources and good practices are available for teachers. None of the initiatives is focused only on science education."

    "Any prerequisites needed:
    Teachers need to know, how to use tablet and be familiar with its technical possibilities and opportunities for its use in lessons."

    ***

     

    "The Creative Classrooms Lab (CCL) project [pan-European policy experimentations with tablets; Brussels] is developing innovative teaching and learning scenarios involving the use of tablets in and out of school. It will validate these in policy experimentations involving nine Ministries of Education in Europe and 45 classes that are already making use of tablets from different suppliers. Ministries of Education will also seek to co-design action research pilots with industry partners that will be project Associate Partners."

     

    "The project is coordinated by European Schoolnet, a unique network of 30 Ministries of Education in Europe and funded by the European Commission’s Lifelong Learning Programme."

     

    "Project facts

    Start: April 2013

    End: March 2015

    Total budget: ca. 1 Million Euro

    Coordinator: European Schoolnet

    Partners: 10 partners from 8 countries

  6. OESO – PISA – Pearson doen

    OESO – PISA – Pearson doen het samen. De 'foundation' is ermee opgehouden. Het gaat nu anders. "We identify the most promising education startup companies that share Pearson’s commitment to improving people’s lives through learning. Through Pearson Catalyst for Education, we match startups with Pearson brands to deliver pilot programs." De toekomst ligt uiteraard in de 21st century skills, en ICT-middelen. Via de tijdlijn kun je de strategie ontdekken. Wie is de grootste?

  7. Het schoolbestuur van Los

    Het schoolbestuur van Los Angeles had een iPad project. LA eist nu zijn geld terug van Apple en Pearson omdat het project is mislukt. Zie de BBC website.

  8. Het is vanuit algemeen belang

    Het is vanuit algemeen belang raadzaam van deze zaak kennis te nemen. De voorgekookte kennisverwerving via modules voor wiskunde en Engels, het hoge ambitieniveau dat vanwege tekortschietende software (ontbrekende modules, nog niet klaar, implementatie) niet behaald is, de afhankelijkheid van leveranciers (uniek leermiddel op exclusief apparaat met vele verboden, verplichting tot verkrijgen cursuscertificaat voor leraren en ‘train the trainer’), de torenhoge kosten gemeenschapsgeld (apparatuur, programmatuur, onderhoud, ‘vendor lock in’ vanwege investering en te volgen cursussen zonder markstandaardisatie), en de lobby achter de schermen om met Pearson – en Apple – in zee te gaan (onderzoek FBI).

     

    Wat is er gebeurd? (interpretatie; onder voorbehoud; rechter stelt feiten vast). LAUSD (= Los Angeles Unified School District) is gestopt met gebruik van iPads met Pearson-cursusprogrammatuur, omdat deze software, ondanks diverse beloften van Pearson over functionaliteit, tekortschiet. Het gaat om 30 miljoen US dollars in driejaarcontract (2013-2015; circa 700 US dollar per plek voor ‘iPad solution’ incl Pearson, p. 47, voor 630.000 scholieren met leraren, p. 88) met Apple, waarbij Pearson subcontractor (p. 27) is. Rechtszaak onder Californisch recht (thuisbasis Apple en LAUSD).

     

    "A unique digital design created expressly to make use of the Apple iPad. This unique design optimizes instructional delivery, encourages student engagement, and furthers the social, collaborative nature of learning. Specifically, the learning environment supports the academic behaviors explicit in both the ELA and Mathematics standards; motivates students who will find the program's tools, animations and simulations engaging and fun; and makes it possible to personalize tasks to meet individual student needs and to motivate students to take more responsibility for their own learning." (p. 84 = p. 2 van exhibit L; via)"

  9. Pearson common core system of

    Pearson common core system of courses (vanaf p. 83-112 van pdf = p. 1-30 van exhibit L = laatste bijlage; Microsoft kan tevens met Pearson een ‘common core curriculum’ aanbieden :-); lijst met modules wiskunde en Engels p. 94-95 van pdf (= p. 12-21 van exhibit L); vooruitgang kan jarenlang individueel worden gevolgd p. 105-106 van pdf (= p. 23-24 van exhibit L onder ‘assessments’); het programma moet nogal veel kunnen, waardoor het overal kan vastlopen? p.106-108 van pdf (= p. 24-26 van exhibit L onder LAUSD implementation functionality matrix, phase one, phases two and three); training van leraren (plus lesdagen en te behalen certificaten; lange lijst; inclusief ‘train the trainer’; overigens ook bij Apple ), kassa, p. 108-112 van pdf (p. 26-30 van exhibit L)

     

    Ik zie hier '$ 1.3 billion iPad program' staan.

     

    "Despite loud protests from the district’s teachers, the school board of Burbank, California, named Matt Hill as the next superintendent of schools.

    Teachers were upset for two reasons: 1) Hill never was a teacher. 2) Hill is a graduate of the unaccredited Broad Superintendents Academy, which is known for promoting school closings and privatization.

    Hill persuaded the board that it should give him a chance. He said it was just as unfair to demonize his business background as it is unfair to demonize teachers.

     

    Hill was responsible for the disastrous iPad program and MISIS program in the Los Angeles public schools. In addition to an ongoing FBI investigation of conflicts of interests in the district’s procurement agreement with Apple and Pearson, the SEC is now probing whether the use of bond funds to buy iPads was appropriate."

  10. Pearson gaat de boer op met

    Pearson gaat de boer op met Microsoft, Digital Journal, February 20, 2014:

    "Today Pearson announced a collaboration with Microsoft Corp. that brings together the world’s leading learning company and the worldwide leader in software, services and solutionsto create new applications and advance a digital education model that prepares students to thrive in an increasingly personalized learning environment. The first collaboration between the two global companies will combine Pearson’s Common Core System of Courses with the groundbreaking capabilities of the Windows 8 touchscreen environment. The Common Core System of Courses is the first curriculum built for a digital personalized learning environment that is 100 percent aligned to the new standards for college and career readiness."

     

    We’re in the middle of an exciting transformation in education, with technology fueling the movement and allowing schools to achieve this goal of personalized learning for each student.

Reacties zijn gesloten.