Rosenmöller: snelle modernisering onderwijs nodig

1096866_28842227_450x200_.jpg

In een toespraak voor het zevende VO-congres zegt VO-voorzitter Rosenmöller onder meer: Snelle modernisering van het onderwijs is volgens de sector hard nodig om aan te sluiten bij ontwikkelingen in de maatschappij en de individuele behoeften van leerlingen. “Het onderwijs moet zich veel meer dan tot nu toe richten op wat maatschappelijk nodig en wenselijk is”, aldus Rosenmöller. “Onze taak is leerlingen optimaal voor te bereiden op de toekomst en die toekomst kennen we maar ten dele. Daarom is ons pleidooi: houd het onderwijs breed, kennis en vaardigheden, dus.”

 

VAARDIGHEIDSDIPLOMA

De focus ligt volgens de sector nu te eenzijdig op de cognitieve kant. Paul Rosenmöller: “Goed onderwijs is niet het hoogste diploma. Het is veel meer dan die acht of negen cijfers waarmee je de school verlaat. Het gaat ook om het ontwikkelen van vaardigheden als creativiteit, ondernemerschap en sociale vaardigheden. En dat moet nadrukkelijker tot zijn recht komen. Wat ons betreft, verlaat daarom elke leerling het VO binnenkort met een diploma voor de cognitieve vakken én een document waarin inzicht wordt gegeven in de opgedane vaardigheden en de verrichte activiteiten, binnen en buiten de school. Een soort vaardigheidsdiploma dus.”

Ook dienen die moderniseringen in rap tempo gerealiseerd te worden, dus top down vanuit de VO-raad:

MODERNISEREN IN EEN SNEL TEMPO

De sector wil zelf de regie nemen over de moderniseringen in het onderwijs. En als het aan diezelfde sector ligt, worden die moderniseringen nog liever vandaag dan morgen doorgevoerd. Paul Rosenmöller: “De ervaring leert dat veranderingen in het onderwijs heel langzaam gaan. Dat moet absoluut anders. De afsluiting van de tour is een mooi moment om keuzes te maken en knopen door te hakken. Zeker nu we aan de vooravond staan van het sluiten van een sectorakkoord."

 

Nog los van de inhoudelijke bezwaren die je tegen een dergelijk plan kunt hebben: is een sociale vaardighedenaantekening in een diploma wel mogelijk zonder sociale vaardighedentoetsing, wie bepaalt de norm, etc, is het werkelijk een gotspe dat ondanks de vaak beleden mening dat de docent grote professionele ruimte dient te krijgen, de werkgeversvereniging opnieuw volledig voorbijgaat aan de docent. Het is op zijn minst merkwaardig te noemen dat een clubje van bestuurders voor de zoveelste keer wil bepalen hoe docenten hun werk moeten doen.

BON is zeer bezorgd over de inzet van deze nieuwe VO-raadvoorzitter.

23 Reacties

  1. “De ervaring leert dat

    “De ervaring leert dat veranderingen in het onderwijs heel langzaam gaan". Ik zou het liever zo typeren: De veranderingen in het onderwijs gaan met veel vallen en weinig opstaan. En opstaan wordt steeds moeilijker".

  2. Het volgen van onderwijs is

    Het volgen van onderwijs is enerzijds een plicht t.o.v. de maatschappij om haar leefbaar en welvarend te houden. Soms zal daarover besloten moeten worden met meerderheid van stemmen.

    Het volgen van onderwijs is anderzijds een recht dat ingevoerd is om wat meer kansengelijkheid aan de jeugd te geven. Niet alleen omdat iemand die als dubbeltje geboren word maar intelligent genoeg is om een kwartje te worden daarvoor een kans moet krijgen maar  ook omdat passend onderwijs in de oorspronkelijke betekenis bijdraagt aan iemands persoonlijk geluk. En daarin moet de leerling veel te vertellen hebben en in het verlengde daarvan zijn ouders als vertegenwoordigers van zijn belangen. En het is niet aan meneer Rösenmüller om in de belangen van de leerlingen te treden.

    Ik geloof niet dat elke Nederlandse jongere graag ondernemer wil worden. Ik denk ook niet dat Nederland floreert als haar bevolking alleen maar uit ondernemers bestaat. Ik denk ook dat er best veel jongeren zijn die graag veel willen weten en begrijpen en hun tijd liever besteden aan “leren” dan aan het ontwikkelen van sociale en andere vaardigheden en ondernemerschap. Dat creativiteit tot de vaardigheden gerekend wordt heb ik nooit eerder gezien. Maar bij het vertalen en het oplossen van wiskundeopgaven in het kader van een cognitief onderwijsprogramma heb ik mij best creatief gevoeld. Ik denk in elk geval niet dat ik daardoor een achterstand in creatieve ontwikkeling (creatieve vaardigheden) heb opgelopen. Mijnheer Rösenmüller, laat u alstublieft echte studiehoofden hun gang gaan! En neem afstand van de stelling van veel onderwijsvernieuwers dat je niet veel hoeft te weten on creatief te zijn. Creativiteit houdt het ontdekken van nieuwe verbanden in en er moeten dus dingen bekend zijn die je eventueel met elkaar verbinden kunt.

    Top down veranderingen opleggen zorgt voor nieuwe lucratieve banen, ergernis en moedeloosheid bij de betroffen deskundigen die onderin de organisatie zitten en nieuwe problemen die erger kunnen zijn dan de kwaal. Maar die lucratieve banen…….

    Rösenmüller vindt, dat Den Haag liever niet lastig moet zijn en dat dan hij en zijn oligarchen dan vrij moeten zijn om hun ideeën aan iedereen op te leggen. En de statuur van de huidige parlementariërs is er naar dat hij wel zijn zin zal krijgen. BON, leg dat imago van nette en redelijke gesprekspartner toch af, wordt activistisch en roep op tot buitenparlementaire oppositie en staking van ouders, leerlingen en leraren!.

  3. Ben benieuwd naar de reacties

    Ben benieuwd naar de reacties van de universiteiten en werkgevers. "Ha, eindelijk krijgen scholieren een diploma waar ook vaardigheden opstaan! Daar zaten we nou echt op te wachten!"

     

    Rond welk jaar ongeveerd kunnen we hierover de parlementaire enquête verwachten, denken jullie? De implementatie gaat sneller, dus het mislukken ervan komt ook sneller; iets om rekening mee te houden. Dijsselbloem heeft in de vorm van het vorige onderzoek alvast een template klaarliggen, dus ook dát kan allemaal een stuk sneller.

     

     

  4. Het is gewoon het heilige

    Het is gewoon het heilige gelijk van de Rosenmollers van deze wereld. Rosenmoller vindt vooral dat hij het zelf voor het zeggen moet hebben. Als Vakbondsman streed hij, voorman van de havenarbeiders voor meer 'zelf'bestuur. In de Tweede Kamer was hij feitelijk in het centrum van de macht en bepaalde hij ook de koers va zijn partij. Nu in de VO-raad vindt hij dat de politiek zijn kop moet houwen en hem zijn gang moet laten gaan.

    Als hij zo graag volledig zelf de macht wil hebben, laat hem dan ondernemer worden, dan kan hij een brdrijf oprichten en baas zijn en iedereen ontslaan die het niet met hem eens is. Maar alhoewel uit een rijke ondernemersfamilie is hem dat nooit gelukt. Zou dat de werkelijke reden zijn dat de man vindt dat iedereen ondernemer zou moeten worden, een beetje zoals de vader die nooit verder is gekomen dan de derde klasse amateurs wil dat zijn kind bij Ajax gaat voetballen?

    Ik realiseer me de wellicht wat op de persoon spelens retoriek, maar ik vind de opmerkingen van Rosenmoller werkelijk abject en ben deze kleilaagwentelaar meer dan zat.

  5. Geld verdienen als ondernemer

    Geld verdienen als ondernemer is veel te vies voor Rosenmöller. Rosenmöller wil niet alleen de macht; hij wil vooral ook een heilige zijn. Eerst via het tv-scherm goed gezien kunnen worden als luisterend oor voor de allerarmsten, nu andere goede werken verrichten: de wegwijzer naar de toekomst worden via vernieuwd onderwijs. Vanaf een zo hoog mogelijk troon onderwijzen wat de onderwijzers moeten doen, dat is zuiver. En omdat onderwijs zo belangrijk is, is het leiding geven aan het bekeren van de onderwijzers ook meteen het belangrijkste werk op aarde, dus dat mag natuurlijk goed betaald worden.

  6. Uit de oude doos: Op mijn

    Uit de oude doos: Op mijn rapporten prijken cijfers voor vlijt, gedrag, schoolbezoek en kerkbezoek. Met die sociale vaardigheden kom je een heel eind.

  7. hendrikush, hierboven

    hendrikush, hierboven

     

    Ik kan een beetje ironie niet onderdrukken. Rosenmuller, het type van overmatige vlijt (nog steeds last van). Schoolbezoek, welke vlijtige (leergierige) gymnasiast streeft niet naar een hoge score ? Kerkbezoek  –  met welke tijdstrend zijn de Jesuiten mee gegaan, of die vlijtige bible belt dominees ?

     

    Ja, ja  (geciteerd)  :

     

    Als kind heb je geen idee hoe snel het leven gaat,
    je brengt de dag door zonder problemen denkt alleen maar
    aan vriendjes en spelen,
    totdat je door krijgt dat je verandert.
    Je lichaam je leven wordt in een keer anders.
    Mensen waarvan je houdt verdwijnen uit je leven,
    je krijgt het er moeilijk mee.
    Je snapt niet waarom, je denkt ben ik de enige.
    Maar later begrijp je 'zo is het leven'

     

    de rest staat hier  :  www.dichtr.nl/gedichten/tijd/tijden-veranderen.html

     

    en daaronder deze advertentie/tekst, voor  : Cheap Unlocked Phones,  50 $, Latest GSM Android Phones Factory Wholesale + Free Shipping  ;  In HoOfDlEtTeRzz

     

  8. Paul Rosenmöller

    Paul Rosenmöller @prosenmoller 18 uur

    Mijn eerste @VO_raad congres inspireerde.Veel mensen gesproken, mooi programma en goed georganiseerd.Nu ambities waarmaken voor leerlingen!

     

    Unisono voor vernieuwing op Twitter van VO-Raad, tot aan Alexander Klöpping aan toe. 'Keynote speech' door Geert ten Dam. De VO2020-tour. Wat raar. De *EU* wil dat ook. En als één van de bedenkers en lobby-organisaties 'The European Round Table of Industrialists' (ERT). 'Alle Menschen werden Brüder'. In de gemeenteraden zal D66 een gewilde gesprekspartner zijn.

     

    Zonder 'umlaut' is het een rozenmoller.

  9. Na zes maanden inwerktijd, en

    Na zes maanden inwerktijd, en zonder noemenswaardige onderwijservaring, gaat Rosenmöller als grote roerganger aan de slag. Het Nederlands onderwijs kan zoveel beter (en eerlijker? ;). Terwijl bij de laatste verkiezingen de volbloedregenten met veel overtuiging een toontje lager zijn gestemd, herpakt Rosenmöller de jaren negentig van de vorige eeuw, zijn bloeitijd als schreeuwende fractievoorzitter van GroenLinks. Waar heeft ‘de VO-sector’ deze sektarist aan te danken? Zo jammer.

     

    De daadkrachtige blik op de foto van zijn Twitteraccount voorspelt niet veel goeds. Meneer houdt van uitroeptekens. Het jasje-dasje zal de nieuwe zakelijkheid van deze oud (salon)maoïst weerspiegelen.

     

    Die hele onderwijsradenstructuur, met als onderdeel ‘de VO-sector’ doet mij aan het fascisme denken. Voor Rosenmöller hoop ik op (wederom) meer dan de Balkenendenorm, en een nullijn voor de docenten. Welke narren adviseren deze koning?

  10. Een beroepspraatjesmaker.

    Een beroepspraatjesmaker. Daarop moet hij te bestrijden zijn.

     

    "Dynamische, goedgebekte politiek leider van GroenLinks. Afkomstig uit een welgesteld ondernemersgezin. Werd na een niet-voltooide studie sociologie vakbondsleider in de Rotterdamse haven en kreeg landelijke bekendheid. Kwam in 1989 als 'rechtstreeks' Groenlinks-lid in de Tweede Kamer. Al snel een gewaardeerd debater. Dong in 1993 tevergeefs met Leoni Sipkes naar het lijsttrekkerschap, maar werd na de verkiezingen van 1994 alsnog politiek leider. Voerde krachtig oppositie tegen 'paars', maar was er tegelijkertijd op uit zijn partij programmatisch geschikt te maken als mogelijk regeringspartner."

     

  11. zoals ik al op LIA schreef:

    zoals ik al op LIA schreef:

    als "de sector"dat net zo uitvoert als dat ze hun Code Goed bestuur in de praktijk brengt,
    ben ik benieuwd.

    Ik denk eerlijk gezegd, dat de diverse geluiden erop neer komen dat de werkgevers redenen aan het verzamelen zijn om de overheid zo lang mogelijk zover mogelijk buiten de instellingen te houden.
    Vergeet niet dat op dit moment de scholen die bezig zijn met innovatie, automatisch door inspectie met rust gelaten worden.

    Als dat zo mooi werkt, is een ronde versnelde invoering van allerlei "noodzakelijke " moderniseringen etc, een minstens net zo mooie reden om zonder pottekijkers je zin door te drijven.
    En natuurlijk een argument dat gebruikt kan worden om CAO overleg te beinvloeden:
    het moderniseren van de CAO is immers een hartewens van de wergevers onderwijs.

    Zodra ze de minister wijs maken dat het van wezenlijk belang is dat deze operatie voorrang krijgt, wordt er door haar gesuggereerd, door degene die volgens eigen zeggen geen partij in de cao onderhandelingen is, dat er medewerking in het algemeen belang wordt verwacht. Dat er vooral geen ""onrealistische "" eisen op tafel mogen komen.
    Wat een kliek.

    Denise | 20-03-2014 20:16:04

     

     

  12. I-pad bediener,

    I-pad bediener, aardappelschiller, voorleesmoeder, schoenveterstrikker, grappenmaker, wat een vaardigheden vallen er wel niet te leren. En de coach maar afvinken. Geef mij zo'n vaardighedendiploma ! Liefst ondertekend door PR, niet te verwarrren met public relations. Dom hè, dat die leraren daar niet zelf mee gekomen zijn. En vaardigheden, wat is daar nou de halfwaardetijd van ? Als vaardigheden langer meegan dan kennis, dan kan die kennis best een beetje minder. Kijk nou naar PR zelf, als je maar kennissen hebt en vaardigheden. Ach en als het niet werkt, dan geven we zoals gewoonlijk de docent maar weer de schuld. Ja, moet ik het potverdriedubbeltjes nou helemaal zelf gaan uitleggen ?  In de tussentijd komt de halve wereld naar Nederland om hier het werk te doen, waarvoor onze landgenoten niet meer zijn opgeleid. Verkeerd profiel, niet me ding, leraar kan het niet uitleggen, hoeffe we niet te weette, ik ga allen nog foor de faardigheede. Geweldig idee, dat ik daar niet zelf op gekomen ben; je ziet het te weinig vaardigheden in me pakket gehad.

  13. De benoeming van deze

    De benoeming van deze Reuzemoller beschouw ik als het totale dieptepunt van alle vernieuwingen. Deze man die heel het VO zou vertegenwoordigen!  De bende van vier, noemde de waarde heer Smalhout ooit deze "vertegenwoordigers" van de 4 hoofdsectoren van het onderwijs. Ik geef hem nog steeds gelijk daarin.

    ONDERWIJS!  Wat is dat eigenlijk? Dat is de liefde voor een gedeelde kennis. De liefde om jongeren deelgenoot te maken van eigen verworven  kennis. Niet om te pronken. Maar vanwege een besef dat jongeren gebaat zij met de door u verworven kennis. Er is sprake van een wederzijds respect als de onderwijzende zijn kennis wil doorgeven aan de nieuwe generatie.

    Het hele vernieuwende denken heeft deze notie helemaal afgeschaft. Ten eerste heeft het de kennis van de onderwijsgevende afgeschaft. Daarna bleef er niets meer over dan de zoekende leerling die zelf maar gaat tasten in de vele duisternissen. En figuren als deze reuze-moller vinden dat allemaal een goede ontwikkeling. Wat zijn we toch in een ongelooflijk waardeloze onderwijssituatie terecht gekomen. Voor mijn  geweten kan ik daar zelfs niet meer aan meewerken.

     

  14. Hebben Dekker, Bussemaker,

    Hebben Dekker, Bussemaker, Rosenmuller en anderen allemaal van die slechte docenten gehad dat ze nu zo volkomen gefrustreerd allerlei waanzin over het onderwijs uitstorten?

    Als iedereen die niet minstens 15 uur lesgeeft nou eens stopt met het verzinnen van onderwijsvernielingen, kunnen wij gewoon ons werk doen, zonder hinder.

  15. De Reuzemoller, dát is het

    De Reuzemoller, dát is het woord waar ik naar zocht: bedankt moby!

  16. De heer Rosenmuller maakt

    De heer Rosenmuller maakt niet bepaald een intelligente en doordachte indruk als het om onderwijs gaat. Op grond van welke kwalificaties is hij eigenlijk in deze positie terecht gekomen?

     

  17. Omdat hij een goed debater is

    Omdat hij een goed debater is en dus kan recht praten wat krom is (is hij op deze positie terecht gekomen)

  18. “Duurzaamheid, leefbaarheid,

    "Duurzaamheid, leefbaarheid, doorcommuniceren en proactief. Met dit soort taal houdt zelfs een nietszeggende spreker een indrukwekkend betoog. Maar wat betekenen deze woorden eigenlijk? Alles en niets, want het is vaagtaal: woorden en uitdrukkingen die onduidelijk, dubbelzinnig, misleidend, overbodig of storend zijn. Vaagtaal is een LOA, een door Lezen en luisteren Overdraagbare Aandoening. Een akelige aandoening met nare gevolgen, bijvoorbeeld als een oorlog wordt omgetoverd in vredelievende opbouwwerkzaamheden."

     

    Jaren is in beperkte EU- en OESO-kring en met advies van expertgroepen bemand door medewerkers van internationale ondernemingen (denk aan ERT-lobbyisten; vertegenwoordigers van IT-, gaming-, en internetbedrijven), elite-ambtenaren, adviseurs uit de VS, en onderwijsgoudhaantjes (nationale hoogleraren, de juiste visie aanhangende nationale 'experts', zoals in het verleden in de EU Robert-Jan Simons met zijn Nieuwe Leren, daarna werd hij hoogleraar 'didactiek in digitale context' op payroll van overheid) gewerkt aan de blauwdruk voor de modernisering van het onderwijs wereldwijd (denk aan IT-technologie, zelfwerkzaamheid, vaardigheden voor dienstwillige wegwerpwerknemers, en innovatieve op eigen risico levende ondernemers die als er een aantrekkelijk product of dienst ontstaat worden gekocht of weg geconcurreerd door de internationale ondernemingen; de kenniseconomie met de nadruk op economie, terwijl fluctuerende informatie verpakt in dure IT- en uitgeeflicenties verkocht wordt als kennis, die immers per definitie niet meer duurzaam kan zijn in het goed betaalde IT-informatietijdperk, 'content' en 'big data are emperor'), en op een gegeven moment wordt men ongeduldig. Nu moet dat domme ouderwetse onderwijspersoneel maar eens mee gaan doen. Dat niet verheven personeel heeft echter te maken met zeer hoge werkdruk, mindere baanzekerheid, en dient, naast de reguliere onderwijstaak, de problemen van de samenleving op te lossen. Aan de docenten wordt echter nooit iets gevraagd.

     

    Het verbaast mij zeer dat de idealistische (i.e. totalitaire) systeemdenker Rozenmoller zich voor dit karretje laat spannen. De met groot schuldgevoel behepte rijkeluiszoon die zijn hele leven tegen het grootkapitaal – waar hij zelf uit voortkomt – heeft geschreeuwd. Wat is er gebeurd met zijn emotionele betrokkenheid met de verworpenen der aarde? Vallen docenten niet onder zijn slachtofferdenken? Voor wie doet hij het? 'What makes him tick' in deze rol van VO-Raad voorzitter (incl. eigen lump sum in buurt van Balkenendenorm)? Stuur hem de conclusie van het rapport van de commissie Dijsselbloem op. Misschien begrijpt hij het dan. Wat wil dit dwaallicht?

     

  19. Of ik het nu op de radio heb

    Of ik het nu op de radio heb gehoord of gelezen: een persoon ('change manager' o.i.d.) vertelde dat er onder begeleiding van duur betaalde consultants hei-sessies worden ontwikkeld, en dat men in beperkte kring maanden vergadert in allerlei luxe oorden – vele euro's verder – om tot een nieuwe visie te komen. Uiteindelijk wordt deze nieuwe visie via één presentatie bij het argeloze personeel doorgedrukt. Het zwaartepunt ligt verkeerd. De euro's worden aan de 'fat cats' uitgegeven. Er vindt geen wisselwerking met de beleidsuitvoerders plaats. De implementatie bij het personeel van de in de abstracte broedkamer gefabriceerde plannen wordt veronachtzaamd.

     

    Zo losgezongen gaat het ook in het onderwijs. Rozenmoller beweert: "De ervaring leert dat veranderingen in het onderwijs heel langzaam gaan. Dat moet absoluut anders. De afsluiting van de tour is een mooi moment om keuzes te maken en knopen door te hakken. Zeker nu we aan de vooravond staan van het sluiten van een sectorakkoord." Ik hoor hier Wallage praten, Netelenbos, Van Kemenade, of een andere griezel. Het onderwijspersoneel is de onwillige massa die hervormd moet worden. Rozenmoller is toch niet zo ver verwijderd van een eigen Culturele Revolutie. De appel valt na al de jaren niet zo ver van de boom. Hij kent de doctrine.

  20. Rosenmöller toen

    Rosenmöller toen

     

    Rosenmöller was lid van GML (Groep Marxisten-Lennisten). GML gaf o.a. steun aan Cambodja en Pol Pot, ondanks dat toen de misdaden daar al wereldwijd bekend waren.

     

    In 1976 reisde Rosemöller naar Albanië en bezocht daar fabrieken, coöperaties en modelboerderijen. Het Albanese regime van Hoxha was ook toen al berucht.

     

    Paul Rosenmöller:

    • Van Mao kan je gewoon ontzettend veel leren. Van wat-ie geschreven heeft ook. Wat hij in de praktijk heeft gebracht in China – dat is gewoon een voorbeeld, en nog steeds, vind ik. Er zijn bij ons ook contacten met China en Chinezen, en wat je van die mensen hoort, dat is toch geweldig? (1979)
    • Ik zag me voor een nagenoeg onmogelijke taak gesteld om dit wereldbeeld [Albanië onder Hoxha] ook in ons land te realiseren. (1976)
  21. Van de media heeft BON niet

    Van de media heeft BON niet veel te verwachten.

     

    IT- en aanverwante bedrijven zijn belangrijke adverteerders tijdens deze economische recessie, en moeten binnen worden gehouden (zo vrij is de pers niet). Eén van de groeisectoren. Het BON-standpunt klinkt contrair aan de IT-hype. De discussie wordt in Nederland nogal eenzijdig gevoerd, mede dankzij lobbyisten (inclusief eurocommissaris).

     

    De argumenten onderbouwen met de vrijheid van onderwijs? De spraakmakende gemeente zal hiervan weerzin krijgen. De vrijheid van onderwijs wordt één op één met het verafschuwde bijzondere onderwijs vereenzelvigd (zo onafhankelijk zijn de eigenaren en HBO-journalisten – school voor journalistiek – van de **persbedrijven** niet). Het algemeen bijzonder onderwijs en het confessionele onderwijs dansen niet zo snel naar de pijpen van idealistische systeemdenkers. Net als in de USSR moet iedere vorm van geloof als 'opium van het volk' anders dan het communisme worden afgezworen. Nederland heeft de grootte van één grote managementtuin, en dan moet iedereen meedoen. Ouders moeten hun mond houden bij de opvoeding van hun kroost. Docenten hebben zich vanwege 'conservatisme' gediskwalificeerd volgens voornoemde elite. De Godwin houd ik voor me. 😉

     

    Hoe maakt BON het standpunt ten aanzien van het optreden van (de 'progressieve' voorzitter van) de VO-Raad duidelijk? BON heeft geen batterij fulltime PR- en communicatiemedewerkers voor een agressieve lobby (denk aan VO-Raad, en andere gesubsidieerde onderwijsinstanties) in dienst.

  22. Het rijkeluiszoontje dat niet

    Het rijkeluiszoontje dat niet wilde slagen als salonsocialist probeerde het als journalist, dat wilde ook niet erg lukken. Dus dan kun je altijd nog 'iets' gaan doen met onderwijs. Als je niets kunt, kun je altijd nog docent worden, als je mislukt bent, kun je altijd nog voorzitter van een één of andere roeptoeterclub worden en een nieuwe onderwijsvernieling verzinnen. Daar valt het niet op dat je niks kunt, temidden van al die andere leken die nog nooit één les gegeven hebben. 

    Als je wikipedia er op naslaat:

    In juni 2003 werd hij voorzitter van Commissie participatie van vrouwen uit etnische minderheidsgroepen (PAVEM), een adviesorgaan van de overheid, waarvan ook Prinses Máxima deel uitmaakt. In mei 2005 lekte via de krant De Telegraaf uit dat Rosenmöller voor zijn werkzaamheden (1 dag per week) voor deze Commissie PAVEM, 70.000 euro per jaar ontving. Naar aanleiding van vragen in de Tweede Kamer maakte Rosenmöller bekend dat hij van de door hem ontvangen 140.000 euro 25.000 euro zou terugbetalen.

    In 2007 leidde Rosenmöller een commissie die de overheid adviseerde over obesitas. Per 1 juni 2007 is Rosenmöller op voordracht van de Ondernemingsraad benoemd tot Commissaris bij de Nederlandse Spoorwegen. Medio juni 2007 raakt hij in opspraak omdat hij, als voorstander van de bestrijding van de "graaicultuur" en de regel dat niemand meer geld dient te verdienen dan de premier, zelf aanzienlijk meer geld en vergoedingen ontvangt uit de openbare middelen dan het loon van de minister-president, de zogehetenBalkenendenorm.[6] Het bleek dat Rosenmöller in 2004 ongeveer 200.000 euro uit publieke middelen ontving van de IKON, het UWV en twee ministeries. Dat had hij moeten melden. Volgens Binnenlandse Zaken heeft Rosenmöller het Vergoedingenbesluit adviescolleges overtreden, omdat hij meer verdiende dan het limietbedrag 123.113 euro. Naar aanleiding van de kritiek stortte Rosenmöller in 2007 23.144 euro terug, dit bedrag kreeg Rosenmöller in 2004 voor zijn deelname aan een werkgroep die advies uitbracht aan het kabinet over de toekomst van de Nederlandse Antillen.

    Overige functies, die kennelijk niet bevielen:

Reacties zijn gesloten.