Pabo’s willen zwakke mbo’ers kunnen weren

Beer_eet_zalm_450x200_1430516_13974976.jpg

De Volkskrant meldt dat de Pabo's zwakke mbo'ers willen weren. De uitval op de verplichte reken- en taaltoetsen van de pabo is bij de mbo'ers erg groot en dat past niet bij de aangegane rendementsafspraken. Ook kost het bijspijkeren van de mbo'ers teveel tijd en energie.

De minister erkent dat er veel mbo'ers afhaken, maar meent dat de mbo'ers die het wel redden op termijn ook goede leraren zijn.

Zie ook de website van de Vereniging Hogescholen, de voormalige hbo-raad.

BON vindt het een goede zaak als leerlingen met onvoldoende voorkennis niet zomaar in de Pabo kunnen instromen, maar meent dat het geconstateerde duidelijk maakt dat er in het hele onderwijstraject van basisschool tot aan mbo kennelijk zoveel mis is dat  reken- en taaltoetsen niet gehaald kunnen worden. Het gaat om lesstof die al op de basisschool op orde zou moeten zijn. Daarnaast is het sowieso noodzakelijk dat het niveau van de lerarenopleidingen flink omhoog moet.

6 Reacties

  1. “Daarvoor zijn uitmuntende

    "Daarvoor zijn uitmuntende docenten nodig. De pabo's leiden die zo goed mogelijk op". “zo goed mogelijk” lijkt mij hier gepaste bescheidenheid. Nog iets te verbeteren aan uitmuntende docenten lijkt mij verschrikkelijk moeilijk!

    Ook Jet wil het schier onmogelijke: “Zij, en met haar de samenleving, wil de beste leraren opleiden in het belang van kwalitatief hoogwaardig onderwijs aan leerlingen en studenten"

  2. KROKODILLENTRANEN

    KROKODILLENTRANEN

    Jan van Zijl, stond erbij, keek ernaar, en liet de zaak aan zich voorbij gaan. Hij schaamt zich niet voor onderstaande smoes. 

    Hij zegt dat algemene vakken als taal en rekenen in het hele onderwijs verwaarloosd zijn de afgelopen 10, 15 jaar. "Minister Bussemaker zet hier zwaar op in, maar dit probleem los je niet in een paar jaar op.". "Wij moeten goede mensen afleveren en de hogescholen moeten ervoor zorgen dat we de beste mensen voor de basisschool krijgen", aldus Van Zijl.Er loopt nu een groot project om op een aantal terreinen, zoals aardrijkskunde en geschiedenis, achterstanden weg te werken. Dat moet over twee jaar klaar zijn. "Dat moet ook op het gebied van taal en rekenen gebeuren."

     

  3. Ik heb Jet Bussemaker al twee

    Ik heb Jet Bussemaker al twee keer een brief gestuurd.  
    Een toelatingstoets voor ministers lijkt me en goed idee:

    juffiegelukkigonderweg.wordpress.com/2014/03/10/een-toelatingstoets-is-een-goed-idee/

    schreef ik vandaag over het plan en eerder blogte ik al over de 80 miljoen die zij wil besteden aan een project waarin lerarenopleidingen en scholen samen nieuwe onderwijsconcepten onderzoeken om lessen anders te gaan organiseren. Weggegooid geld volgens mij omdat het ministerie verkeerde analyses maakt. 

    juffiegelukkigonderweg.wordpress.com/2014/02/13/het-onderwijs-en-80-miljoen/

    Jammer, we hebben zo hard goed onderwijs nodig. Vaak snap ik niet waarom het zo gemakkelijk wordt geaccepteerd door docenten die wel hard werken, die wel bevoegd zijn en die wel goed les geven. Lesgeven is een vak. Je laat je toch ook niet opereren door een specialist die nog niet klaar is met zijn opleiding? 

     

     

     

  4. En al die opleidingen die tot

    En al die opleidingen die tot incompetentie opleiden door competentiegericht te werken, moeten drastisch worden hervormd. Ze hebben veelbelovende studenten weggejaagd met al dat onzinnige reflectie- en portefeuillegedoe waar deze laatsten mee opgescheept werden. 
    Er zijn dus deskundige, vakkundige leraren nodig. Maar daarover moeten de leraren die leraren opleiden nog eens flin aan zelfreflectie doen en zichzelf wegsturen als ze de taak niet aan kunnen. 
    Waar toekomstige leraren behoefte aan hebben is erudiete, gebildete inleiders. En die zijn de poorten uitgejaagd.

  5. Over verkeerde analyses

    Over verkeerde analyses gesproken. Ook het op sommige onderdelen terecht geprezen  WRR rapport “Lerende economie”  neemt weer kritiekloos een wel breed uitgedragen maar daarom niet minder onjuiste visie op het onderwijs over. Het gaat hier om de betekenis van het klassikale onderwijs.  Dat zou verouderd zijn omdat het gebaseerd is op het “industriële” model. Dit wordt in allerlei publicaties kritiekloos overgenomen zonder  een spoor van een aannemelijke verklaring of bewijs. Het is dan ook onzin. Het is een feit, dat klassikaal onderwijs van nu  niet meer dat van vijftig jaar geleden is. Als je de klas van toen vergelijkt met die van nu ziet die er heel anders uit. Maar het blijft gewoon klassikaal onderwijs, als zodanig in het geheel niet verouderd.  De pedagogische waarde van het leren in groepen is nog even belangrijk als vijftig jaar geleden. Dat heef helemaal niets met de industriële maatschappij te maken. Die wordt er altijd weer bijgesleept  opdat wij gaan denken: “oh ja, natuurlijk, die verdomde industriële maatschappij”. Maar hier wordt eigenlijk helemaal niets substantieels beweerd. Het wordt  echter wel als argument gebruikt om de beroepsrol van de leraar voor een klas om te buigen naar die van coach en begeleider van individuele leerlingen met een individuele leerroute en een iPad.  Daarmee worden de leraar als bron van  kennisoverdracht en zijn klas als het ware weggeredeneerd. Maar, hoe belangrijk ICT ook is,  een tablet geeft geen les, evenmin als een schoolbord of een boek. Het zijn en blijven leermiddelen, die de leraar niet kunnen vervangen. Dat zal ook in de toekomst blijken, hoe gecharmeerd de WRR ook is van de coachrol.   Men slaat in dit soort redeneringen vaak helemaal door.  

    Ja, er wordt wat afgezwamd over het onderwijs in rapporten en adviezen En in de media niet te vergeten.  Dat heeft ook invloed over onze omgang met de taal. Zo lees ik in het WRR- advies op bladzijde 206, dat het onderwijs “competente rebellen” moet afleveren. “Competente rebellen”? Je zou het een vorm van newspeak kunnen noemen.  

  6. Er zijn in het Nederlandse

    Er zijn in het Nederlandse Onderwijs grosso modo twee stromingen, Tot de ene stroming behoren vooral belanfghebbenden die verder willen gaan op de ingeslagen weg. Er is geen enkele politieke partij die hen vierkant in de weg wil staan. Tot de andere stroming behoren vooral BONleden en sympathisanten. De enige politieke partij waarvan zij enige (maar te weinig) politieke steun ontvangen is een partij van eerlijke enthousiaste nieuwelingen , de SP. Wat doet BON om er op zijn minst voor te zorgen dat de coalitie van de PvdA en de VVD wanneer en nieuwe verkiezingen voor de tweede kamer gehouden op zijn minst niet terugkeert?

Reacties zijn gesloten.