Aantekeningen maken op laptop werkt niet

handschrift_450x200_1094969_76349391.jpg

Ellen de Bruin, redacteur wetenschap van NRC, schrijft in NRC-Next van vandaag dat uit een onderzoek dat binnenkort in Psychological Science verschijnt blijkt dat (college)aantekeningen maken op een laptop veel slechter werkt dan aantekeningen maken met pen en papier. Bij het maken van aantekeningen met pen en papier konden structuur en pijlen worden toegevoegd en vond verwerking van de behandelde stof plaats tijdens het maken van aantekeningen. Bij gebruik van een laptop werd weliswaar sneller en meer geschreven,  maar was het vaak de letterlijke tekst van het college die werd genoteerd. Ook als de studenten een week na het college de aantekeningen eerst mochten bestuderen scoorden de studenten die aantekeningen met de hand hadden gemaakt beter.

Voor BON is dit weinig verrassend. Velen herkennen dat het schrijven op de een of andere manier het leren versterkt en dat dat bij intikken op een laptop niet zo is. Wat ook de achterliggende oorzaken mogen zijn, het is onbegrijpelijk dat er vaak zo lichtzinnig met het schrijven op basisscholen wordt omgegaan. Een goed handschrift is voor iedereen belangrijk, ook al leven we in een wereld van iPads, laptop en stemherkenning: 21st century skills? Leren schrijven!

8 Reacties

  1. Maar aantekeningen maken op

    Maar aantekeningen maken op papier is zoooooooooooo 2012…..

    www.youtube.com/watch?v=h_m2_6W_5JA

    Nog even en onderwijs is helemaal overbodig; immers alle kennis staat online! Schrijven is ook niet meer nodig en leren lezen ook niet, de computer neemt dit allemaal wel over. Rekenen hoeft ook niet, want de slimme rekenmachine op de computer doet het voor je!

     

  2. Vandaag, 15-16 februari in de

    Vandaag, 15-16 februari in de NRC een hoogleraar datajournalistiek die schrijft waarom ze geen digitale boeken, laptops of tablets in de collegezaal wil. Veel studenten kunnen het niet bedienen, aantekeningen is ingewikkeld, passages zijn niet gezamenlijk door te nemen, enzovoorts. Dan hebben we het nog niet gehad over vermoeienissen, en erger nog: het ditigale middel in plaats van de docent.

  3. In het verlengde hiervan:

    In het verlengde hiervan: "disconnect to reflect"
    "Waar zijn wij mensen écht goed in? Dat moeten we volgens Google-topman Eric Schmidt dringend uitvissen, om de race tegen almaar slimmere computers te winnen. Het goede nieuws is: wij kunnen iets wat zij niet kunnen – creatief zijn. Het slechte nieuws is: zij laten ons daar nauwelijks de kans nog toe. Alleen al uw smartphone houdt om de haverklap uw brein bezet."
    www.tijd.be/service/modernminds_1

  4. PO-Raad: Boeken eruit, de

    PO-Raad: Boeken eruit, de iPad erin; de leraar wordt kootsj.

    Simone Walvisch (Bestuurslid PO-Raad):

    • De kleuter van nu, zo werd me vervolgens verteld, heeft geen uitleg [over de iPad] nodig. Die heeft in een mum van tijd door wat er van haar wordt verwacht. Kinderen van nu leren anders, blijkt maar weer eens. Digitale apparatuur verleidt kinderen tot onderzoekend leren.
    • Het afgelopen jaar heeft ons netwerk ICT en Innovatie verschillende keren gesproken over de noodzaak om in gezamenlijkheid te werken aan een brede invoering van digitale leermiddelen in de scholen. Er zijn al verschillende scholen die werken met digitaal materiaal dat schoolboeken vervangt.
    • Natuurlijk is het uiteindelijk aan de schoolbesturen en hun scholen zelf, maar zou het mogelijk zijn om er samen voor te zorgen dat op 1 januari 2015 alle kleuters op alle scholen gebruik kunnen maken van een tablet? Zo sluiten we aan bij de natuurlijke nieuwsgierigheid en verwondering van kinderen. Ook zijn de kleuters de nieuwe generatie die als eerste vertrouwd is met technologisch laagdrempelige ICT.
    • Onderzoek wijst uit dat de kwaliteit van interactie met een kind van grote invloed is op de ontwikkelkansen van breincapaciteit en talent. Goede apps en games kunnen daaraan bijdragen. Waar een leraar zijn aandacht moet verdelen over leerlingen, heeft een tablet immers altijd onverdeelde aandacht voor het kind.
    • Een leerling kan veel ‘iLeren’, maar de leraar blijft hard nodig, voor instructie, voor hulp, om de leerling te sturen. Het beroep leraar wordt er anders door, dat wel. En uiteindelijk wordt het kind er beter van.

    Bron: www.poraad.nl/content/simone-walvisch-ileren .

     

  5. Leraren….. van kapitaal

    Leraren….. van kapitaal naar kostenpost! Het liefst reduceren tot het absolute minimum waarbij de computer alles overneemt. Dit heeft als gunstige bijwerking dat er voor de multinationals een nieuwe afzetmarkt voor hun producten wordt gecreeerd, dus ik vermoed zo maar dat ze graag investeren in iedereen die zich in deze boodschap kan vinden. 

Reacties zijn gesloten.