
Folia, het weekblad van UvA en HvA bericht: Studenten die de minor Management van creativiteit & innovatie volgen, moeten hun eigen stoel meebrengen. En daar blijft het niet bij: de stoel moest ook nog versierd worden. Een boze moeder op Twitter noemt het ‘krankzinnig’. Docent van de minor Juriaan Gorter noemt het daarentegen ‘volledig hbo-waardig’.
Volgens Gorter is het versieren van stoelen een ‘wetenschappelijk bewezen methode’, die het outside of the box-denken bevordert. ‘Als we niet meer dit soort innovatieve dingen ondernemen, dan zijn we net als alle andere opleidingen. Dit pas juist heel goed bij het hbo.’
BON begrijpt dat er bij sommige lessen, ook op het hbo, aandacht wordt besteed aan het bevorderen van creatief denken, maar meent dat creativiteit niet alleen op kleuterschoolniveau bestaat danwel moet worden bevorderd. BON is ook benieuwd naar en geïnteresseerd in het genoemde wetenschappelijk onderzoek over het versieren van stoelen. Als hbo-docent is Gorter ongetwijfeld in staat de bron te noemen waar dat onderzoek gevonden kan worden.
Update (15/9): zie ook de reactie van de docent in de discussie hieronder
Is het zeker **geen** bericht
Is het zeker **geen** bericht uit **De Speld**?
Gut, in 2004 was exact
Gut, in 2004 was exact hetzelfde, 'de versierde stoel', onderdeel van het programma 'Style en design'. Een opleiding op niveau 4 MBO. Over diplomainflatie gesproken. LOL
Hierbij de gevraagde reactie.
Hierbij de gevraagde reactie. Als eerste wil ik aangeven dat de studenten die deze minor volgen geen studiepunt krijgen voor het versieren van de stoel. De titel van dit artikel is dus niet correct. Het staat ook verder niet in het Folia Artikel genoemd, dat studenten een studiepunt krijgen voor deze opdracht. Het hele programma van de minor (wat een half jaar duurt) en alle opdrachten en projecten die ze moeten uitvoeren worden niet in het artikel vermeld. Ik nodig daarom graag BON en de moeder van onze studente die nu de minor volgt van harte uit om een totaal en goed beeld te krijgen van de minor. Na dit bezoek kunt u beter een mening geven over de kwaliteit van de opdrachten en de borging van het HBO niveau tijdens deze minor. Alleen een oordeel op basis van de eerste twee weken en deze specifieke opdracht doet geen recht aan de minor. Daarnaast is mijn mening dat een conclusie over de kwaliteit van een HBO minor pas gegeven mag worden na goed onderzoek en niet op grond van 1 artikel. Ik hoop daarom dat u de titel van het artikel aanpast omdat het niet juist is, en dat u een keer langs komt op de minor.
In de documentaire van de BBC uit 2013 "the creativity brain, how insight works" wordt veel verteld over de werking van creativiteit en de diverse wetenschappelijke onderzoeken die zijn gedaan naar creativiteit. Onder andere door professor Charles Limb. U kunt de documentaire bekijken via www.youtube.com/watch?v=C2L0t-EN2Yo
Het onderzoek van Professor Limb "je brein op improvisatie" licht hij toe in een TED presentatie. Deze is te zien op www.ted.com/talks/charles_limb_your_brain_on_improv.html
Ik heb in het interview met Folia niet gezegd dat het versieren van de stoel en relatie tot creativiteit wetenschappelijk is onderzocht. Ik heb wel gezegd dat creativiteit (en vooral de werking van creativiteit) steeds meer een onderwerp is van wetenschappelijk onderzoek (zoals ook vermeld in de documentaire). Maar dit is niet juist overgenomen in het artikel
Dank voor de reactie. We
Dank voor de reactie. We hebben de titel aangepast, die was inderdaad onzorgvuldig.
De TED-talk van Professor Limb is interessant en past in een reeks van ideeën / onderzoeken naar muziek en denken en breder wellicht, naar creativiteit en denken. Belangwekkende ideeën waar we ook in het onderwijs ons voordeel mee kunnen doen. Vanzelfsprekend gaat dat dan in een vorm van onderwijs die afwijkt van wat gebruikelijk is. Toch zien we de versieractiviteit niet direct in lijn met het genoemde onderzoek. Bij zowel de jazzmusicus als de rapper was de creativiteit gecreëerd op basis van door kennis en veelvuldig oefenen verworven vakmanschap en kon het resultaat van de creative uiting zich meten, in welke zin dan ook, met de kwaliteit die in het betreffende vakgebied gebruikelijk is. In de in Folia beschreven werkwijze was die relatie ver te zoeken. Meubels ontwerpen is niet het vakgebied van de opleiding en de studenten zijn op dat gebied inderdaad geen vakmensen. De kritiek van de moeder van de studente vinden we dan ook begrijpelijk.
Nu gaat het ons natuurlijk niet om een individuele module van een individuele hogeschool. We hebben het bericht geplaatst omdat we veel vaker horen van out-of-the-box onderwijs waar de box zelf voor de student of leerling nog onontgonnen terrein is. Dat resulteert in creativiteit die niet is gebaseerd op kennis en vaardigheden, maar eerder weinig meer is dan wat gekke ideeën. In de uitdrukking één gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen antwoorden, pleiten wij er voor om de leerling/student niet op te leiden tot die gek, maar tot één van de tien wijzen. Wijzen die, eigenlijk zonder uitzonderng, zelf uiterst creatief zijn.
Nogmaals dank voor de reactie, wellicht ontstaat er in deze draad hierdoor een discussie die iedereen wijzer maakt.
Out-of-the-box is eigenlijk
Out-of-the-box is eigenlijk niet veel meer dan gepunnikg, gefrunnik, of stoeltjes versieren overgoten met een zweefteverig onwetenschappelijk sausje waar vooral het woordje 'brein' in thuis hoort. Anders gezegd, luchtfietserij van het hoogste soort. Maar ja, dwaallichten zijn ook lichten, maar dan hele kleintjes.