Heibel om bekering tot St. Jobs in Sneek

iPads_450x200_v2_1415738_96419294.jpg

De Driemaster in Sneek heeft aangegeven volgend jaar verder te gaan als iPadschool. Voor de ouders kwam dit als een volslagen verrassing en een informatie-avond daarover moest wegens hoog oplopende emoties halverwege worden afgebroken.

De informatie hierover is nog wat onduidelijk. Op de radio werd bericht dat ook een deel van de leraren vertrekt.  

Zie bv hier en hier in het Sneekernieuwsblad, dat eerder dit artikel plaatste. In de reacties wordt bevestigd dat een belangrijk deel van de juffen "moet verdwijnen": 

Amanda Berkenpas-van UumIk vind het jammer dat nergens in het artikel wordt benoemd dat alle juffen die jaren met hart en ziel op de driemaster gewerkt hebben weg moeten door dit nieuwe concept. geen één vertrouwd gezicht meer voor de kinderen na de vakantie. vertouwen is de beste basis voor elk kind. en dat is straks weg voor de kinderen die nu op de driemaster zitten. bedankt bestuur.

Ook de Telegraaf bevestigt het verdwijnen van leerkrachten.

Er is sprake van een mooi nieuw gebouw ("Master"), maar tegelijkertijd van een school met 70 leerlingen. Nog niet alles is op moment van schrijven duidelijk.

Een dergelijke manier van invoeren: in het geheim en dan de ouders voor het blok zetten, hebben we vaker meegemaakt.  

De SteveJobs scholen zijn een initiatief van Maurice de Hond: Onderwijs voor een Nieuwe Tijd, erg modern genoteerd als O4NT (wow, wie is er op dat flitsende idee gekomen). Allemaal met steun van bijvoorbeeld Vodafone als ouders geen iPad kunnen betalen. Zomaar belangeloos het onderwijs steunen. Een mooi initiatief van Vodafone. Maatschappelijk verantwoord de juf vervangen door de iPad.

Niet direct gekoppeld aan deze situatie in Sneek, maar tekenend voor de aasgieren die rond het onderwijs cirkelen is dit verhaal op Emerce.nlEen citaat: 
Als je na dertig jaar uit een coma ontwaakt, is de enige plek waar je je helemaal thuis voelt het klaslokaal”, reageert Rutger Peters van leersoftwareleverancier Gynzy. Een grapje met een serieuze ondertoon. Nadat hij in 2006 het succesvolle casual games-platform Zylom verkocht aan RealNetworks, namen hij en compagnons Erik Goossens en Jean-Pierre Deckers ruim de tijd om na te denken over een passend vervolg van hun ondernemerscarrière. “Een nieuw bedrijf opbouwen betekent gewoon tien jaar keihard werken, motiveert hij. “Dan ga je ook nadenken over een stukje maatschappelijke relevantie. De kans op zakelijk succes was daarbij overigens wel de belangrijkste voorwaarde. We zochten daarom naar een omgeving waarop het internet tot op heden nog weinig impact heeft gehad.” Daarbij viel het oog vrij snel op het digitale schoolbord dat sinds 2008 in steeds meer klaslokalen te vinden is. Kwalitatief hoogstaande en eenvoudig toegankelijke content was echter nog schaars, een lacune die Gynzy inmiddels vult voor ruim 35.000 leerkrachten van 2500 basisscholen. Peters: “Iedereen is het er over eens dat het klaslokaal de komende tien jaar volledig op de schop gaat. Vraag is alleen: wie gaat dat faciliteren?”

Je kunt bezwaren hebben tegen vercommercialisering van het onderwijs, maar het niveau van de ondernemers dat hier getoond wordt is dusdanig dat het nog maar de vraag is of ze het in iedere andere sector wel zouden redden. De klant staat bij deze heren van geen kanten centraal.

3 Reacties

  1. Een aantal jaren geleden werd

    Een aantal jaren geleden werd er en groot aantal Islamitische scholen opgericht. De halve onderwijswereld stond op zijn kop. Niet-Islamitische ouders waren er waarschijnlijk ook blij mee. Wat de ouders noch de onderwijzers en leraren zich realiseerden is dat het verzet tegen aparte Islamitische scholen tevens een aanval op de vrijheid van onderwijs was. Het lichtzinnig terzijde schuiven van de vrijheid van onderwijs keert nu als een boemerang bij de niet-Islamitische ouders terug. Vrijheid van onderwijs is niet iets wat je alleen maar kunt aanhangen als het je uitkomt. Als er in Sneek voldoende ouders zijn voor een St. Jobschool moeten ouders of gelovigen zo’n school kunnen oprichten en onderwijzers of leraren zoeken die daar willen werken. Maar ouders van een school dwingen om een nieuw geloof te omarmen is niet het doel van de in de grondwet gegarandeerde vrijheid van onderwijs. De ouders krijgen nu een koekje van eigen deeg. Ook worden ouders nu geconfronteerd met  de in de praktijk verdwenen vrijheid om nieuwe scholen op te richten. Een StJobschool zou nieuw opgericht moeten worden zodat ouders er voor kunnen kiezen maar in plaats daarvan worden ouders die aan de ommezwaai niet willen meedoen daartoe gedwongen of moeten anders hun kind van school halen, ook als de meerderheid van de ouders tegen de verandering is. Het verzet tegen de Jobstijding zou er toe moeten leiden dat vóór en tegenstanders van een bepaalde onderwijsvernieuwing die vóór de invoering ervan altijd tegen het licht van de grondwet houden.

    De discussie over de verhondsing van een bepaalde school moet niet gaan over het wel of of niet juist zijn van de toekomstverwachtingen van Maurice d’Hond maar over waar die staat in het licht van de grondwet. Anders blijft het proces waarbij ouders geconfronteerd worden met hen ongevallige veranderingen die ze moeten slikken doorgaan en komen steeds meer ouders aan de beurt. Principieel zijn is geen scheldwoord.

  2. Waar blijven die

    Waar blijven die onderwijskundigen die gewoon leerrendement kunnen meten en methodes met elkaar kunnen vergelijken. Moet toch niet zó moeilijk zijn………..

Reacties zijn gesloten.