Wat heeft het nieuwe leren gebracht?

We kregen van Fenna Swart, als onderzoeker verbonden aan InHolland, een artikel van haar hand waarin ze analyseert wat het nieuwe leren ons heeft gebracht. Het artikel is eerder gepubliceerd in "Onderzoek voor Onderwijs", jaargang 41, december 2012.

Binnen het onderwijs is veel verandering gaande. Nieuwe manieren worden gezocht om onderwijs volgens laatste trends in te richten en meer concurrerend te maken. Er ontstaan veel nieuwe vormen waarmee geëxperimenteerd wordt, zoals onder meer het adaptief, ervaringsgericht en competentiegericht onderwijs. Dit, terwijl er nog weinig bekend is over de betekenis en effectiviteit ervan voor het onderwijs. Volgens Simons (2010), een van de grondleggers van 'het nieuwe leren' in 1998, is er nog te weinig onderzoek gedaan naar welke ondersteuning het beste werkt in het leerproces van leerlingen en hoe dit georganiseerd moet worden. Onderzoek naar onderdelen van 'het nieuwe leren' laat nog weinig effectief bewezen leeropbrengsten zien en beschikbare informatie is nog voor velerlei uitleg vatbaar. In dit artikel wordt de balans opgemaakt. Wat heeft 'het nieuwe leren' gebracht en bestaat er nog een toekomst voor dit Nederlandse onderwijsconcept?

Het complete artikel vindt u in de bijlage.

6 Reacties

  1. Die laatste vraag uit de

    Die laatste vraag uit de introductie wordt niet echt beantwoord in de rest van het stuk van mevrouw Swart. Ik mag het misschien als boekhouder niet zeggen, maar van een onderzoeker verbonden aan het lectoraat Taaldidactiek en Onderwijs en bij een artikel in Onderzoek en Onderwijs zou ik mooier Nederlands en een betere tekstuele verzorging verwachten.

  2. Kanttekeningen bij het lezen:

    Kanttekeningen bij het lezen:

    “Nog te weinig onderzoek naar welke ondersteuning het beste werkt in het leerproces van DE LEERLINGEN". Leerlingen worden hierbij impliciet als één homogene groep gezien. Dit is duidelijk een vooroordeel. Ook daar waar men van “gepast onderwijs” spreekt is dat het geval omdat het uitgaat van het begeleiden i.p. v. lesgeven,  van inhomogene groepen, zelfuitzoekerij , samenwerken in groepjes en een onrustig klasselokaal.

    50% van de mensen moet in de toekomst HOGER OPGELEID zijn. D’as gemakkelijk: stuur maar voldoende mensen naar een instelling voor onderwijs , noem het onderwijs dat zij geven HOGER en klaar is kees. Je zult er in elk geval voor moeten zorgen dat het gemakkelijkste van deze instellingen voor 50% van leerlingen niet te moeilijk is.

    De klasse van onderwijshervormers is niet alleen maar machtiger geworden maar ook intoleranter dan de mensen die het vroeger in het onderwijs voor het zeggen hadden. De vroegere onderwijspraktijk bood plaats aan scholen met reformonderwijs zoals Freinet-scholen, Daltonscholen, Montessori-scholen, Jenaplan scholen en Vrijse scholen. Nu de onderwijsvisie achter deze schooltypes geïntegreerd wordt in het nieuwe leren wordt er geen plaats meer gegund aan de traditionele klassieke onderwijsvorm die gericht is op overdracht via de directe rede.

  3. Godzijdank zijn er geen

    Godzijdank zijn er geen exportmogelijkheden voor het wangedrocht wat het 'Nieuwe Leren' heet. Je moet er toch niet aan denken dat men in het buitenland dezelfde teloorgang zou inzetten. Ik ben in ieder geval blij dat mevr. Swart tot deze conclusie komt.

    Het lezen van dit stuk bevestigt voor mij andermaal dat het 'Nieuwe Leren' vooral wijn is in nieuwe zakken, meer een marketing idee dan daadwerkelijke onderwijsvernieuwing laat staan onderwijsverbetering. Er zijn een hele hoop  goed verdienende adviseurs, consultants etc die binnen dit marketingidee hun zgn. emplooi vinden. Veel geld verdienen met gebakken lucht. Het wrange is natuurlijk dat het over de ruggen gaat van kinderen, ouders en leraren. Als ouder(ook een mens) wordt je hier erg cynisch en wantrouwend van. Kwaliteit van het onderwijs is NIET waarom het gaat binnen het 'Nieuwe Leren'. Er wordt alleen gezegd dat het wel zo is.  Positieve resultaten zijn er niet.

     

    Geef mij maar 'Oud Leren':

    www.zigsite.com/video/zig_math_video.html

Reacties zijn gesloten.