BON gematigd positief over regeerakkoord onderwijs

 

BON gematigd positief over regeerakkoord

 

Kool en geit gespaard in Regeerakkoord onderwijs

 

De vereniging Beter Onderwijs Nederland (BON) is gematigd positief over het Regeerakkoord onderwijs 2012. In dit akkoord worden allerlei maatregelen gepresenteerd die, mits goed uitgevoerd, een bijdrage kunnen leveren aan het verhogen van de onderwijskwaliteit. Dat is ontegenzeggelijk een stap in de goede richting. Er ontbreekt echter een aantal belangrijke concreet geformuleerde majeure maatregelen die meteen een eind hadden kunnen maken aan de neerwaartse spiraal waarin het onderwijs zich momenteel bevindt. Daarmee zegt het toekomstige Kabinet dat het niet de maatregelen durft te nemen die nodig zijn om het onderwijs werkelijk goed op de rails te zetten. Daarnaast zijn de meeste gepresenteerde op zich goed bedoelde maatregelen te weinig concreet geformuleerd om betekenisvol te zijn. BON vindt dit een gemiste kans.

 

De huidige wijze van bekostiging, de lumpsumfinanciering, heeft er mede voor gezorgd dat de onderwijskwaliteit drastisch is gedaald. Scholen krijgen een zak met geld dat vrijelijk besteed mag worden met als resultaat dat heel veel onderwijsgeld naar andere zaken dan naar het onderwijs gaat. De problemen van ROC Zadkine en scholengroep Amarantis zijn daar voorbeelden van.

Er is verder geen gehoor gegeven aan de roep uit het werkveld om inhoudelijke opwaardering van vooral beroepsopleidingen door eindniveaus en controles daarop vast te leggen. De alom geaccepteerde en voor de hand liggende voorstellen van BON om een scheiding aan te brengen tussen de financiering van het primaire proces en de overhead en om eindexamens voor kernvakken in het beroepsonderwijs in te voeren, vonden bij de informateurs geen vruchtbare bodem.

 

In het Regeerakkoord staat ook een aantal maatregelen dat de suggestie wekt kwaliteitsverbeteringen te genereren. Zo staat er dat “hetbeleid gericht op bekostiging op basis van kwaliteit wordt voortgezet”terwijl elke ingewijde weet dat er nauwelijks beleid op basis van kwaliteit is geformuleerd laat staan is geïnitieerd.

 

Ook de volgende frase getuigt van een zekere informatieachterstand: “De eisen rond lerarenopleidingen worden aangescherpt en een groter deel van dit onderwijs moet in de praktijk plaatsvinden”. Er moet juist in de opleidingen meer aan inhoud gedaan worden; de leraren in opleiding nog meer tijd op scholen laten doorbrengen, heeft weinig zin als zij over onvoldoende vakinhoud beschikken. De heren zouden er beter aan gedaan hebben een visie op onderwijs te formuleren om vervolgens harde inhoudseisen en een eindniveau te formuleren voor leraren- en andere hbo-opleidingen.

 

Het toekomstig Kabinet wil “met het onderwijsveld tot afspraken komen over verbetering van de kwaliteit van leraren en schoolleiders”. Maar als met “het onderwijsveld” de bestuursraden bedoeld wordt en niet de vertegenwoordigende organen van leraren en studenten, zal het met de afspraken tot verbetering wel niet zo’n vaart lopen. En dit geldt voor de meeste uitspraken in dit Regeerakkoord.

 

Bijlagen: De 7 punten van BON en het Deltaplan Onderwijs

7 Reacties

  1. Het ontgaat mij….

    Het ontgaat mij waarom BON (het bestuur dus, niet de vereniging) gematigd POSITIEF is over de onderwijsparagraaf uit het regeerakkoord. Bovenstaande toelichting somt slechts gebreken op, waaronder de meest cruciale. De reden waarom het BON-bestuur per saldo POSITIEF is, wordt afgedaan met een verwijzing naar 'allerlei maatregelen', de vaagheid ten top. Zo gemakkelijk is het bestuur toch niet te lijmen?

     

    Bovendien is volstrekt ongewis of, en in hoeverre die 'allerlei maatregelen' zullen uitpakken op de onderwijskwaliteit. Ja, voorwaarde is dat ze 'goed worden uitgevoerd', maar dat zegt elke politicus van elk beleidsvoorstel – ook het meest desastreuze. En als het misgaat – zoals zo vaak in de onderwijshistorie – lag het nooit aan het Mooie Idee maar altijd aan de beroerde uitvoering er van.

     

    Ik vermoed dat er ook met dit regeerakkoord voor BON nog voor vele, vele jaren werk aan de winkel is. Zelfs met een Ton Elias weggepromoveerd naar Verkeer & Vervoer.

     

     

    • Dat `gematigd positief’ zal

      Dat `gematigd positief' zal vast tactisch bedoeld zijn Couzijn. Ik kan me niet voorstellen dat het BON bestuur daadwerkelijk `gematigd positief' is over dit regeerakkoord. Zeker met de voorgestelde minister van onderwijs (Jet Bussemaker) verwacht ik helemaal niks positiefs de komende kabinetsperiode. Misschien dat die VVD wethouder uit Den Haag die staatssecretaris lijkt te worden voor wat positieve puntjes kan gaan zorgen (ik geef de moed nog maar niet helemaal op).

      •  

         

        Hopelijk krijgen we duidelijkheid waarom deze titel is gekozen.

        Als de titel uit oogpunt van tactiek is gekozen, is hij wel erg ondoorzichtig blijkens de inhoud van het stuk eronder.  

  2. Toch nog een positief punt.

    Toch nog een positief punt. Het CKV-onderwijs op de middelbare scholen wordt niet afgeschaft. 

    Maarten Doorman in de Volkskrant van vandaag: "In de huidige cultuurpolitiek is iets niet slopen nu een verdienste".

Reacties zijn gesloten.