Wie kan er aan een digitale versie komen van het OESO-rapport Education At A Glance 2005? Graag sturen naar m.a.peletier@tue.nl!
Reacties zijn gesloten.
Wie kan er aan een digitale versie komen van het OESO-rapport Education At A Glance 2005? Graag sturen naar m.a.peletier@tue.nl!
Reacties zijn gesloten.
Copyright & kopiëren; 2025|WordPress thema door MH Themes
education at a glance
beste Mark,
ziezo, het klootjesvolk kan weer gaan slapen. Het gaat goed met ons onderwijs. Je hoort de laatste tijd veel gerommel maar dat kan dus niet veel betekenen.
Ik heb twee eerdere rapporten gelezen en heb er in column 13 (mijn blog; columns; attachment) m’n gal over gespuwd [link toegevoegd: columns Willem Smit :: Ralph].
Het zijn eenvoudige tellingen, niet meer en niet minder, je hebt er helemaal niets aan want de onderwijsstelsels die worden vergeleken zijn niet te vergelijken. Je hoeft alleen al de tabel op pagina 3 van de NRC te bekijken -onder de informatieve kop: zittenblijvers blijven achter- en het is duidelijk wat ik bedoel: we zien daar het ‘redelijke’ salaris van 45.000 dollar. Dat zal dan bruto moeten zijn, al lijkt me ook dat dat erg veel voor een gemiddeld aanvangssalaris. Maar van bruto naar netto valt er vanwege de grote verschillen tussen landen in dit opzicht niets meer te vergelijken. Waarmee de vergelijking tussen de bruto sommen meteen elke betekenis verliest.
De kranten maken het zo mogelijk nog erger. ‘Derde van patienten in zorg is ondervoed’ meldt Maastrichts onderzoek. En dan volgt er een zo vreemde definitie van ondervoeding dat hij in ziekenhuizen zeker niet bruikbaar is, want wie ligr er nou nog 6 maanden in het ziekenhuis?
Ik zoek voor je naar At a glance, maar meen me te herinneren dat het niet gratis gedownload kan worden zoals al die andere OESO-rapporten.
willem smit
het rapport
Hier is het rapport.
Ik krijg niet helder hoe ze de vergelijkingen maken. Heeft iedere geobserveerde leerling een en dezelfde toets gemaakt of is men aan het interpreteren gegaan met nationale gegevens van bijvoorbeeld het CEVO?
reactie op OESO-rapport: education at a glance
Gisteren plaatste NRC Handelsblad een reactie van twee BON-leden op het rapport Education at a glance. Het artikel plaatst de uitkomsten in een nuchtere context. Lees het artikel.
NRC besteedde afgelopen weekend het hoofdredactioneel commentaar ook aan dit onderwerp.