Verzet tegen Van Bijsterveldt groeiende: al 200 scholen keren zich tegen urennorm

Van de 650 middelbare scholen in Nederland hebben bijna 200 instellingen zich aangesloten bij een initiatief tegen de minimumnorm voor het aantal lesuren. Dat heeft voorzitter Sywert van Lienden van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) woensdag gezegd.

De scholen vinden dat zij te weinig geld van de overheid krijgen om elk jaar 1040 lesuren te kunnen verzorgen. Staatssecretaris Marja van Bijsterveldt stelt dat zij deze norm heeft versoepeld, maar de scholen gaat dat niet ver genoeg.

Van Bijsterveldt wil niet op het initiatief reageren omdat het LAKS de namen van de rebellerende scholen niet bekendmaakt.

(Bron: ANP)

8 Reacties

1. scholieren?
    Ik ben blij dat er nu meer mensen tegen die ophokplicht in actie komen. Ik vroeg me al af waarom alleen de scholieren protesteerden. Waarom stonden er geen 200.000 ouders op het Malieveld en de Dam? Waarom liepen er geen 10.000 onderwijsmanagers in een protestmars, achtervolgd door de politie? Het leek erop dat slechts scholieren een juiste kijk op de zaak hadden.

Ik vraag me sowieso af hoe het komt dat ouders zich zo weinig mengen in de onderwijsdiscussies. Ze schrijven weinig brieven en opiniestukken in de kranten, ze gaan de straat niet op, je leest niets van hen op de BON-site (behalve die ouders die zelf docent zijn). Het zal je kind maar wezen op een school met een onbevoegde docent voor Nederlands en een onderbevoegde docent voor wiskunde.

• Waarom geen ouders?
      Ouders zijn simpelweg onvoldoende op de hoogte. Ouders weten niet welke leraar beovegd welke onbevoegd is.
      BON bestaat nu 2 jaar. Voor ouders is 2 jaar bijna de helft van de schoolperiode. Je komt er pas achter dat er iets mis is als je kind al een tijdje op school zit. Daarbij zal de ene leraar wel erg goed zijn en de andere niet.
      Voor je goed en wel duidelijk gemaakt hebt wat er mis is en wat je anders wilt, ben je al weer een tijd verder.
      Kortom: men weet te weinig en de tijdsspanne waarin veranderingen kunnen worden aangebracht is te groot voor de loopbaan van je kind.

Hopelijk zorgt BON nu ook bij ouders voor een ommekeer.Dat gebrek aan weten zou minder moeten zijn, maar danog: ouders zijn er voor hun kind, Wij BONners zijn er voor het onderwijs, en dat is een langer tijdsframe.

JAmmer wel: we kunnen die ouders erg goed gebruiken.

• bevoegd is niet meer altijd een garantie
      … of een bevoegde maar onvoldoende geschoolde docent.

• Leerplicht
      De leerplicht uitleggen als ophokplicht is crimineel
      Dit soort directies moet zelf het hok in

Reacties zijn gesloten.