Uitspraken van educraten (5)

Overige pagina's:  Uitspraken van educraten "(1)*, "(2)""(3)"en "(4)" 

Zie ook: "Kritische uitspraken"

———————

LERAAR24.NL

Leraar24.nl is opgericht door Kennisnet, het Ruud de Moor Centrum van de Open Universiteit, SBL en Teleac/ NOT en heeft als doel bij te dragen aan de professionalisering van leraren.

Het gebruik van Leraar24 uur zal aanzetten tot professionaliseringsgedrag.” Prof. Rob Martens

Wanneer we door de oogwimpers naar de effecten van leraar24 op professionalisering van leraren kijken dan kunnen de uitkomsten niet anders dan als zeer positief worden gezien. Veel verwachtingen zijn zelfs overtroffen. De conclusie moet dan ook zijn dat we vanuit het onderzoek rond Leraar24 sterk aanbevelen het initiatief voort te zetten. Het Nederlandse onderwijs is er klaar voor!”   ‘Leraar 24. De balans na 3 jaar’ (rapport n.a.v. onderzoek o.l.v. Prof. Rob Martens van het Ruud de Moor centrum)

“Deze internetsite wordt door Leraar24 met de grootst mogelijke zorgvuldigheid samengesteld.” 

“Elk thema is uitgewerkt in informatieve video's die samen met verdiepende informatie een rijk dossier vormen. De organisaties achter Leraar24 zorgen voor kwalitatieve en betrouwbare informatie.”

“Leraar24 is er vóór en door leraren”.

Dat ‘dóór leraren’ is nog te bescheiden uitgedrukt. Ook onderwijsadviesbureau’s hebben materiaal aangedragen, inclusief links naar hun websites.

 

Op de website staan honderden video’s.

Een aantal titels van de video’s: breinbewust onderwijs, 21th century skills, creatief denken, het leren van de toekomst, de 6 denkhoeden van Edward de Bono (inmiddels verwijderd),  denkvaardigheid m.b.v. de CoRT methode van de Bono, activerende leerstrategieën in het PO, activerende didactiek, stimuleren van cognitieve vaardigheden, naturalistische intelligentie, visueel ruimtelijke intelligentie, duurzaam talent, duurzaam leren, meedoen aan klimaatonderzoek, lichaamstaal, gelukslessen, games in het onderwijs, structuur aanbrengen met getalkaartjes (inmiddels verwijderd),  teamonderwijs op maat (TOM), wereldburgerschap, hersenvriendelijk leren, breinbewust leren, natuurlijk leren, hart-brein-leren (inmiddels verwijderd), mindmappen, conceptmappen, systeemdenken, maakbaarheid van het brein, kernreflectie, braingym, duurzame ontwikkeling in het onderwijs, competenties in beeld, flipping the classroom, tablets en ipads in de klas, ROTOR-model: onderwijs in ontwikkeling, onderzoekende leraar, excellente leraar, leren & innoveren, onderzoek in de klas, persoonlijk ontwikkelingsplan in teamverband.

Naast video's bevat de site ook veel texten. Deze behandelen ook wetenschappelijke onderwerpen zoals de theorie van de meervoudige intelligenties, systeemdenken, dit alles inclusief onderzoeksresultaten en toepassingen voor het onderwijs.

Voorbeeld: *Braingym in het onderwijs* :

"Door gebrek aan beweging wordt het ‘complete leren’ (leren met alle hersendelen) te weinig geactiveerd. Dat kan blokkades veroorzaken en daardoor het leerproces verstoren. Fysieke oefeningen waarbij de eigen middenlijn overgestoken wordt en eenvoudige (zelf)massages en stretchoefeningen helpen om blokkades op te heffen. Door deze bewegingen wordt de samenwerking tussen beide hersenhelften en van en naar de zintuigen weer hersteld. Deze inzichten hielpen Dr. Paul Dennison om later met behulp van kinesiologie een educatief programma te ontwikkelen, educatieve kinese. Sindsdien zijn er verschillende benamingen en methoden ontstaan voor het werken met braingym-oefeningen, waaronder Touch for Health, Woordblind, Stress-release en BrainGym.

Onderzoeksresulaten:

  • leestempo verbetert met gemiddeld 8 woorden per minuut 
  • leesvordering is toegenomen met  gemiddeld 5 maanden
  • Onder elkaar optellen is gemiddeld met 3.6 maanden vooruit gegaan     
  • Onder elkaar aftrekken is gemiddeld met 6 maanden vooruitgegaan.
  • Verbeteringen bij concentratie, ruimtelijke oriëntatie, oog-handcoördinatie, lange- en korte termijngeheugen, inzicht, het handschrift
  • Verminderding van agressie.

 

Op enkele scholen in Nederland wordt ‘braingym’ inmiddels toegepast in de klas. Zo zijn er per vakgebied specifieke oefeningen te doen.  Aan het begin van de ochtend beginnen vier oefeningen PACE genoemd: Positive, Active, Clear en Energy. Oftewel vice versa: water drinken, hersenknoppen masseren, de kruisloop en in de knoop/uit de knoop.” 

 

Video: [Kernvisie methode]

Quote's:

  • De kernvisiemethode laat kinderen informatie rechtstreeks in het langetermijngeheugen zetten.
  • Deze methode is vooral geschikt voor 'rechtsgeorienteerde kinderen'.

 

We zien een reactie met een link van Wim Bouman. 

Wim Bouman  was accountmanager bij Stegeman. Hij is nu eigenaar van BouwmanCoaching. Wim Bouman is dé ontwikkelaar van de Kernvisie methode.

Hij is schrijver van het boek: ‘Krachtig Anders Leren’, waarin blijvende oplossingen beschreven staan voor problemen als dyslexie, add, adhd, hoogbegaafdheid en hoogsensitiviteit (€ 24,95 bij bol.com; voor 9 uur besteld morgen in huis).

"Een groot aantal zorgverzekeraars vergoeden (gedeeltelijk) de consulten met de Kernvisie methode." Website 'BoumanCoaching'

Bouman bezit (minstens) 4 websites: [BoumanCoaching] [Kernvisiemethode] [KrachtigAndersLeren][LeerTalent]

De reactie van Wim Bouman bij deze video:

  • De Kernvisie methode is door mij ontwikkeld: door de leerling de informatie rechtreeks in het lange termijngeheugen te laten zetten hoeft het niet meer te herhalen. Dit in het hoofd zetten doet de leerling door de informatie in het hoofd te projecteren, waardoor de hersenen, bijvoorbeeld het woordbeeld hebben geregistreerd. Voor rechtsgeoriënteerde leerlingen een eenvoudige actie, welke direct tot resultaat leidt.

 

Wim Bouman::

  • Tijdens presentaties wordt me vaak gevraagd: ‘Is de Kernvisie methode wetenschappelijk bewezen?’ Mijn tegenvraag is ‘Wat is wetenschappelijk?’ En is dat de waarheid? Wetenschappelijkheden, die 10 jaar geleden doorgingen voor waarheid, zijn in veel gevallen ingehaald. Hoe wetenschappelijk bewezen is de dyslexie aanpak door ‘erkende instituten’ nou eigenlijk? Ik durf te beweren dat kinderen, die in een dyslexie-instituut behandeling hebben gehad, niet beter uit de bus komen, dan wanneer zij zich de Kernvisie methode eigen hebben gemaakt. Ik durf de uitdaging wel aan. De wetenschap ook?
  • Het overgrote deel van de dyslectische  kinderen heeft de voorkeur om visueel te denken. De wetenschap rondom dyslexie negeert het fenomeen beelddenken volledig.
  • Zet kinderen met een rechtsgeoriënteerde leerstijl aan de zijkant of achterin de klas.
  • Wist u dat wij mensen worden geboren met uitsluitend een activiteit in onze rechterhersenhelft? Hierin zitten alle zaken, die wij nodig hebben om te kunnen overleven. In een proces tot ons tiende jaar wordt de linkerhersenhelft erbij betrokken.
  • Onze samenleving wordt steeds meer visueel. Het onderwijs houdt geen gelijke tred met deze ontwikkeling.
  • Ieder mens denkt op 4 verschillende manieren; visueel , auditief, kinesthetisch en digitaal (met het verstand).
  • Door de oogbewegingen van kinderen te observeren kan je zien van welk denksysteem zij op dat moment gebruikmaken.

     

Op 'Leraar24' vindt men vele voorbeelden en nuttige tips over toepassingen van de theorie van de meervoudige intelligenties. Hoogtepunten:

 

Video [Logisch mathematische intelligentie]

Quote's:

  • Sommige leerlingen hebben moeite met het logisch-mathematische. Daarom gaan we in de breukenles ook uit van andere intelligenties.
  • Leerlingen mogen met zijn tweetjes rekensommen oplossen. Leerlingen mogen daarbij rondlopen, dat is een motorische intelligentie, en ze mogen samenwerken, dat is een interpersoonlijke intelligentie.
  • Zodra ze aan een ander de som kunnen uitleggen, hebben ze het te pakken.
  • Het fijne is het hoge rendement dat dit oplevert.  

 

 

Video [Visueel ruimtelijke intelligentie]

Quote’s:

  • We werken in het onderwijs alleen maar met taal. Als je andere gedeelten van de hersenen gaat gebruiken, dat visueel ruimtelijke gedeelte, dan zie je dat kinderen veel actiever worden.
  • De linker en de rechterhelft worden met elkaar gecombineerd zodat de leerlingen de begrippen beter kunnen onthouden.

 

Video [Durven Delen Doen: vwo-Xtra]

"In Expeditie Durven, Delen, Doen krijgen scholen gedurende twee jaar de kans om met een financiële impuls en ondersteuning van experts te laten zien of hun innovatie tot de beoogde resultaten leidt. Vwo-Xtra is speciaal bedoeld voor leerlingen die aan meer uitdaging behoefte hebben."

Quote’s:

  • De leerlingen krijgen allemaal een intelligentierapport, een geschreven rapport waarbij bij alle 8 intelligenties commentaar staat en of ze daar ontwikkelpunten hebben.
  • In de aardrijkskundeles staat vandaag de intrapersoonlijke en muzikaal-ritmische intelligentie centraal. Leerlingen gaan op zoek naar liedjes die met aardrijkskunde te maken hebben.

 

Video [MI: Naturalistische intelligentie]  

“Naturalistische intelligentie is het vermogen om onderscheid te maken tussen verschillende verschijnselen en deze tot op detail kunnen classificeren. Een kind dat sterk naturalistisch is, voelt zich sterk aangetrokken tot planten, dieren, landschappen en natuurlijke fenomenen zoals weer, klimaat, stenen e.d.”

 

Quote:

  • Verkleinwoorden kunnen geleerd worden door in de natuur op zoek te gaan naar dingen die verkleind kunnen worden.

 

Video [Maakbaarheid van  het brein]

Deze video bevat een les van Gerjanne Dirksen.

Gerjanne Dirksen is *elders in dit blog* besproken. Ze studeerde bedrijfskunde en werkte als management-consultant. Hierna werd ze oprichter en directeur van het BreinCentraalLeren Instituut en van Platform Breinlink, naar eigen zeggen ondersteund door het Nederlands Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek.

Op twitter stelde ze onlangs de vraag of er al scholen zijn die experimenteren met de trilplaat.  Dirksen: “Twee minuten op een trilplaat met 30 Hz gedurende 5 dagen per week verbetert de aandacht en het geheugen; de cognitieve performance stijgt met 15%. Voor mensen met ADHD is de trilplaat net zo effectief als ritalin. “

 

Video [Breinbewust onderwijs: leren

“Brein expert Kees Vreugdenhil legt uit hoe het kinderbrein zich ontwikkelt en hoe je als leraar hier rekening mee kunt houden in het leerproces.”

Brein expert Kees Vreugdenhil (*elders in dit blog besproken*)  studeerde  sociale pedagogiek en heeft een eigen adviesbureau: ‘Vreugdenhil Onderwijsontwikkeling’. 

Quote:

  • Uit neurowetenschappelijk onderzoek weten we nu dat we bij  het leerproces de context iedere keer moeten veranderen, net ietsje anders, want anders slijt het niet in. 

 

Video [Mindmappen]

“Mindmappen is een techniek om je hersens beter te gebruiken waardoor leren leuker en makkelijker wordt. Volgens deskundigen kun je met mindmappen meer informatie verwerken, complexe informatie structureren, een beter overzicht houden en sneller leren.” 

 

Video [Studiogesprek Duurzaam Onderwijs]

“Duurzame ontwikkeling staat politiek en maatschappelijk hoog op de agenda. Tekorten aan voedsel, een opwarmend klimaat, tekorten aan grondstoffen en een financiële crisis treffen elke wereldburger direct of indirect. De problemen van nu vragen om structurele oplossingen die ook op lange termijn houdbaar zijn. Duurzaam onderwijs, hoe deze dan ook wordt vormgegeven, is daarmee een noodzaak geworden.” 

Guus Geisen (*elders in dit blog besproken*) is werkzaam bij onderwijsadviesbureau IRISZ.

Quote's van Guus Geisen in deze video:

  • Duuzaam onderwijs is heel belangrijk. Dit volgt uit nieuwe ontwikkelingen vanuit hersenonderzoek: het brein ontwikkelt zich heel erg in de jongste fase. Wil je muzikaliteit ontwikkelen dan moet je er van jongs af aan mee beginnen, om de mogelijkheden van het brein zo optimaal mogelijk te benutten. Als wij kinderen betrekken bij duurzame vraagstukken pas nadat ze van school zijn gegaan dan is het brein naar zijn duurzaamheid niet ontwikkelt. In het brein zijn daarvoor nog niet voldoende verbindingen gecreëerd. Je moet het brein voorbereiden op zaken die in de toekomst belangrijk zijn.
  • Een van de belangrijkste essenties van het geheugen van kinderen is dat iets betekenisvol is. Als je begint met de leerstof, dan zie je dat dat voor kinderen niet betekenisvol is en dan zie je dat het brein zegt: ‘meteen deleten’.
  • Alle vakken zoals die nu gegeven worden zijn niet betekenisvol. Het onderwijs moet dan ook wezenlijk kantelen.
  • Kinderen zijn vanaf de geboorte systeemdenkers. Dan komen ze naar school en maken we van hun lineaire denkers. Dan komen ze van school af en vertellen ze: ‘Ik heb geen idee wat ik kan doen met datgene wat ik op school geleerd heb’. Het is dus zonde van de investering.

—————————————————————————————————————————-

LOOK VAN DE OPEN UNIVERSITEIT 

(voorheen RUUD DE MOOR CENTRUM VAN DE OPEN UNIVERSITEIT

LOOK is een expertisecentrum voor de professionalisering van leraren.

Rob Martens (*elders in dit blog besproken*) is hoogleraar en plaatsvervangend directeur bij LOOK.

Luc Stevens (*elders in dit blog besproken*) was hoogleraar bij het Ruud de Moor Centrum

"Dr. Maarten de Laat is door het College van bestuur benoemd tot hoogleraar bij het Ruud de Moor Centrum van de Open Universiteit op de leerstoel 'De leraar als lerende netwerker in de sociale ruimte'. Met deze leerstoel wil het RdMC via onderzoek een bijdrage leveren aan de kennisopbouw over een leven lang leren van leraren op de werkplek en meer specifiek de rol die sociale netwerken hierin spelen. Maarten de Laat zal zijn onderzoek richten op de sociale aspecten van professionele ontwikkeling van leraren, de rol die ict hierbij kan spelen en de impact ervan op het organiseren van leren en werken in lerende organisaties. Hoe breidt men zijn netwerk uit en hoe kunnen vormen van waardecreatie die ontstaan in deze netwerken een plaats krijgen in het formele personeelsbeleid van de scholen? Er is een stijgende interesse voor de sociale aspecten die leren en professionele ontwikkeling beïnvloeden. Bij de ontwikkeling van sociaal kapitaal in organisaties ligt de nadruk steeds meer op het belang van spontane en informele leerprocessen. Onderzoek en theorievorming rondom netwerkleren en de relatie met professionalisering van leraren staat echter nog in de kinderschoenen. In het RdMC-onderzoeksprogramma sociaal leren en in de leeropdracht van De Laat staat de manier waarop leraren de sociale ruimte in trekken ten gunste van hun professionele ontwikkeling centraal. Hoe beïnvloeden sociale contacten het leren in de dagelijkse praktijk? Hoe en waar leert men? Welke sociale aspecten spelen hierbij een rol? Hoe breidt men zijn netwerk uit en hoe kunnen vormen van waardecreatie die ontstaan in deze netwerken een plaats krijgen in het formele personeelsbeleid van de scholen? Het is de ambitie om vanuit de leeropdracht een bijdrage te leveren aan de (inter)nationale onderzoeksagenda rondom professionaliseringsvraagstukken en daarbij ook een hoge relevantie voor de onderwijspraktijk te hebben.”  Open Universiteit

Prof. Joseph Kessels (Hoogleraar 'Opleidkundig Leiderschap' bij LOOK aan de Open Universiteit. Hij was hoogleraar 'Human Resource Development' aan de Universiteit Twente. Medestichter van Kessels & Smit)

[Ondernemend leren in een netwerk] [Het onderwijs van morgen volgens Joseph Kessels]

  • Kennis is geen objectieve grootheid die kan bestaan buiten de hoofden van individuen. Het is niet mogelijk om kennis vanuit het geheugen van de ene persoon zonder meer over te dragen aan het geheugen van een ander.
  • Als kennis een persoonlijke bekwaamheid is die ieder opnieuw moet verwerven, dan heeft overdracht van kennis geen zin.
  • De opvatting dat kennis een subjectieve bekwaamheid is die je niet kunt overdragen, maar die elk individu zelf opnieuw dient te verwerven, vraagt om een competentiegericht curriculum.
  • Elk individu zal opnieuw zijn eigen kennis moeten construeren. De curriculumvernieuwing die nauw aansluit bij deze wijze van kennisconstructie bevordert een vorm van actief, onderzoekend leren.
  • Het is niet effectief en efficiënt wanneer de leerstof uniform is en de school de resultaten op gestandaardiseerde wijze toetst.
  • Het is de kern van leren en kennisontwikkeling: leren gaat niet over het belasten van het geheugen. Het gaat over het maken van verbindingen. Het verbinden is de essentie van het leren in netwerken.
  • Het is evident dat er een radicale verschuiving nodig is van het overdragen van de inhoud van schoolvakken naar het verwerven van relevante en duurzame bekwaamheden.
  • De kenniseconomie vraagt meer naar kennis die de vorm aanneemt van een persoonlijke bekwaamheid.
  • Waarom die aandacht voor rekenen?  Als je een langere tijd je rekenvaardigheden niet hebt geoefend raak je die kwijt. Mensen zijn soms niet meer in staat om een simpele staartdeling te maken. Dat is helemaal niet vreemd; je gebruikt het gewoon niet in je dagelijks leven. 
  • Waarom die aandacht voor taal? Taal is een voertuig voor communicatie: een voertuig voor denken, voor redeneren en voor het ontwikkelen van nieuwe ideeën, en dat alles bij voorkeur in verbinding met anderen. Maar toch is taal eerder een bijproduct van iets anders, en daar zou je je meer op kunnen richten. Als leerlingen niet genoeg samen doen, of geen interesse hebben in specifieke onderwerpen of thema’s, dan is er ook geen behoefte aan taalkennis. 
  • Toen ik mijn neefje laatst vroeg hoe het op school ging, gaf hij als antwoord: ‘School? Dat is de tijd dat ik offline ben’. Hij voelt zich daar afgesloten van de wereld waar hij bij wil horen. Dat is zo’n betekenisvolle uitspraak. Internet is zijn zuurstof.
  • Het boek EduShock is een boost van pittige tweets voor megacoole onderwijzigers die op eigen kracht shockbestendige lichthuizen bouwen in een toekomst van talent.

 

 

Dr. Hartger Wassink (Onderzoeker bij het Ruud de Moorcentrum van de Open Universiteit. Post-doc medewerker bij het Lectoraat 'Normatieve Professionalisering' aan de Hogeschool Utrecht. Redactielid en columnist bij Meso Magazine. Hij was Consultant voor CPS Onderwijsontwikkeling en advies)

Het lectoraat ‘Normatieve Professionalisering’ richt zich op de levensbeschouwelijke en normatieve dimensie van het functioneren van de onderwijsprofessional. Het ontwikkelen van deze professionaliteit heeft te maken met het vergroten van vaardigheden en kennis van leraren over de eigen professionele en persoonlijke identiteit; hun dieper gelegen opvattingen over burgerschap en de rol van onderwijs in de samenleving. Het lectoraat sluit aan bij een groeiende, brede aandacht voor de betekenis van zingeving, bezieling en/of spiritualiteit voor de kwaliteit van het werken en handelen van professionals in hun omgeving.

[De Professionele Dialoog] [Leraren hebben leiding nodig (NRC 29-3-2008)]

  • Leraren hebben leiding nodig. Ontevreden leraren willen ten diepste geen geld, maar erkenning van de leiding. Investeer daarom in meer managers die prestaties van leraren in de gaten houden.
  • Om op de langere termijn daadwerkelijk betere leraren en beter onderwijs te realiseren, lijkt het uittrekken van geld voor meer managers een betere optie dan een arbitraire salarisverhoging naar opleidingsniveau
  • Te veel nadruk op smalle kwaliteit van onderwijs leidt tot uitholling van de professionaliteit van leraren.
  • Finse leraren stellen er een eer in om iedere leerling het onderwijs te geven dat hij of zij verdient. Finland kent inspectie, noch Cito.
  • Je kunt de wiskundelessen niet los zien van techniek, Engels niet van Frans en Nederlands niet van aardrijkskunde. En die accenten liggen voor Nick ook nog eens anders dan voor Nilgün. Het is een illusie dat vanuit Den Haag te willen sturen.
  • In het boek ‘Natuurlijk leren: Systeemdenken in een lerende school’ van Jan Jutten, wordt het begrip systeemdenken op een heel praktisch bruikbare manier uitgewerkt voor het onderwijs. Stap voor stap legt hij uit hoe het opstellen en het gebruik van zogenaamde ‘causale lussen’ kan bijdragen aan het voeren van de dialoog in de klas en de lerarenkamer, maar ook daarbuiten.
  • Jos Elbers is geen schurk. Geert Dales is geen opportunist. Ze zijn beiden energieke bestuurders, die gewend zijn volle kracht vooruit te gaan. Juist daarom is er een stevig toezicht nodig, dat een tegenwicht kan bieden tegen al te veel dadendrang, om te voorkomen dat er brokken worden gemaakt in de organisatie.
  • Echte kernreflectie, die raakt aan je persoonlijke en professionele identiteit, op datgene waar je ten diepste voor staat, is een wederkerig proces. Dat vraagt moed, en voor de hand liggende, maar heel lastig in de praktijk te brengen vaardigheden als luisteren, erkennen, benoemen en verzoenen. Die wederkerigheid missen studenten in hun opleiding. Zij schrijven wel reflectieverslagen, maar krijgen daar nauwelijks feedback op.
  • Als je niet weet wie je bent, kun je ook niet lesgeven. Als je bang bent te onderzoeken wie je bent, kun je je identiteit niet ontwikkelen, en kun je je ook niet als docent ontwikkelen.
  • Tourwinnaar Greg Lemond omschreef Armstrong als ‘the biggest fraud in sports history’. Laat ik eens een boude uitspraak doen. Ik denk wel eens dat opbrengstgericht werken over een tijdje ‘the biggest fraud in educational history’ zou kunnen zijn. Onder ‘opbrengstgericht werken’ versta ik een manier van werken in de school die de nadruk legt op het behalen van cognitieve prestaties, vooral op taal en rekenen. Dat uit zich in het PO in een toetscircus dat in de wereld z’n weerga niet kent. In het MBO en HBO door het schrappen van vakgericht onderwijs om leerlingen te trainen voor de verplichte taal- en rekentoetsen.
  •  Wij vormen nu een generatie leerlingen, en dat begint al voor de basisschool, in het idee dat niet het spelenderwijs ontdekken, niet de authentieke relatie, niet de persoonlijke creativiteit, noch de brede ontwikkeling als mens, centraal staan, maar de kale cijfers. Die kinderen komen straks in de maatschappij. En dan verwachten we van ze, dat ze integere burgers geworden zijn. Die aan mantelzorg doen, hun eigen rotzooi opruimen, belasting betalen, vrijwilligerswerk doen. Op grond waarvan vragen we dat dan plotseling? Waarom zouden ze? Daar ging het toch niet om, maatschappij? Het ging toch om de kale cijfers? Mijn zorg is dat we met ‘opbrengstgericht werken’ vergeten dat het om meer draait, dan taal en rekenen alleen.