===
We hebben eerder bericht dat het AVV wordt geweerd van de CAO-tafels van verschillende onderwijssectoren, onder andere met verwijzing naar zogeheten ‘decentralisatie-convenanten’ in het onderwijs. Die convenanten zijn zo geformuleerd, dat ze het toetreden van AVV als nieuwe partij in de weg staan. Dat was althans de zienswijze van enkele werkgevers in het onderwijs. Het AVV heeft vervolgens in november vorig jaar aan de minister van OCW gevraagd om deze convenanten te ontbinden. Wegens het uitblijven van een antwoord zijn we naar de Ombudsman gestapt. In mei kwam er eindelijk antwoord van de minister: nieuwe partijen mogen weliswaar toetreden, maar niet het AVV. De reden hiervoor is, en we citeren hier uit de brief van de minister, “dat er in uw statuten in redelijkheid geen link te leggen (is) met overheids- en onderwijspersoneel.”
Wij begrijpen dit niet helemaal, aangezien de AVV-statuten onder meer reppen van “werkende mensen (…) werknemers met tijdelijke contracten (…) uitzendkrachten (en) “ambtenaren.” De minister is blijkbaar van mening dat die allemaal niet te vinden zijn onder het overheids- en onderwijspersoneel.
Kortom, één hobbel hebben we genomen en de volgende is weer opgeworpen. Blijmoedig gaan we voort. We hebben de minister inmiddels gewezen op zijn opmerkelijk te noemen standpunt inzake zijn eigen personeel. We verwachten tegen eind 2007 antwoord te hebben ontvangen…
===
Reacties zijn gesloten.
AVV geen specifieke onderwijsbond
In de oprichtingsstatuten lees ik dat de AVV ten doel heeft “het behartigen van de belangen van werkende mensen, in het bijzonder diegenen wier belangen anno 2005 niet worden vertegenwoordigd door andere vakbonden”.
‘Werkende mensen’ is nogal breed. Gezien het feit dat onderwijsgevenden op papier (!) al worden vertegenwoordigd door de Algemene Onderwijs Bond, zegt het AVV hier dat zij docenten *juist niet* tot hun doelgroep rekenen. Alleen wie de mening deelt dat de AOB de belangen van docenten *niet goed* vertegenwoordigt, interpreteert de statuten op dit punt anders.
Verder: “… te weten freelancers, werknemers met tijdelijke contracten, uitzendkrachten, eenmanszaken, ambtenaren, schoolverlaters, voortijdige schoolverlaters en starters op de arbeidsmarkt en werknemers uit de Europese Unie die al dan niet tijdelijk in Nederland werken”.
Onderwijsgevenden horen maar tot weinig van de genoemde groepen, hooguit ‘werknemers met tijdelijke contracten’ (docenten aan het begin van hun carriere, maar samen met veel andere starters in welke beroepssector dan ook) en ‘starters op de arbeidsmarkt’ (een duidelijke overlap).
Ik maak uit je bericht op dat Plasterk alleen andere *onderwijs*vakbonden wil toelaten tot het overleg over de *onderwijs*-CAO. De AVV kan, gelezen haar statuten, toch bezwaarlijk zo worden genoemd. Het grootste deel van de onderwijsgevenden lijkt het AVV, gezien haar statuten, niet te kunnen of willen bedienen. En voor het kleine deel wier belangen zij wel wil behartigen (de starters in het onderwijs en met tijdelijke contracten) is zij geen *specifieke* belangenbehartiger.
Ik zie het AVV heel graag aanschuiven. Maar ik kan me Plasterks reactie ook wel weer voorstellen, gezien de AVV-statuten. Misschien moet het AVV een ‘afdeling’ of ‘AVV-docentenbond’ oprichten?
AVV-docentenbond
Ik deel je analyse, en je suggestie van een AVV-docentenbond is precies waar ik ook aan zat te denken. Heeft ook als voordeel dat het herkenbaarder is voor docenten; het AVV is immers ook een beetje “overvallen” door de toevloed aan docenten, en is daar oorspronkelijk natuurlijk ook niet voor opgericht.
Misschien klinkt het voluit alleen een beetje tegenstrijdig:
“Alternatief voor Vakbond – docentenbond”
Sowieso ben ik blij dat het AVV stug doorzet om de gestelde doelen te bereiken; ze vallen me, voor maar 10 euro per jaar, allerminst tegen.
AVV-Onderwijsbond bekt lekker
Zo verkeerd klinkt het niet: AVV-Onderwijsbond. Mijn oren zijn al zo gewend geraakt aan de “CNV-Onderwijsbond” (Christelijk Nationaal Vakverbond Onderwijsbond) en erger nog aan de ”FNV Onderwijsbond AOB” (Federatie Nederlandse Vakvereniging Onderwijsbond Algemene Onderwijsbond). Het kan dus nog een stuk gekker. En dat is nog niet eens zo contamihaspelend als de KLM maatschappij of de AVRO omroep.
Minstens zo benieuwd als naar de naam van zo’n afdeling binnen de AVV ben ik naar het profiel waarmee de AVV docenten wil trekken. De onbevoegde starters met tijdelijke contracten – of de bevoegde en ervaren docent wiens belang door de AOB-FuWaSys is geschoffeerd? De tweedegrader die uit de onderbouw wordt geweerd – of de eerstegrader die, door tweedegraders verdrongen, geen looneis meer kan stellen? Tussen deze twee bestaan behalve parallelle, ook tegenstrijdige belangen. De AVV-Onderwijsbond zou duidelijke keuzes moeten maken, opdat ze niet binnen de kortste keren tot een tweede AOB vervalt.
Onderwijzers zijn ambtenaren
Ik denk dat de AVV onderwijsgevenden onder ‘ambtenaren’ schaart. De overheid wil dit graag anders zien, maar iemand wiens salaris uit belastinggeld wordt betaald is mijns inziens ‘ambtenaar’.
Ambtenaar
Een ambtenaar [statutair] is een persoon die is aangesteld in een openbare betrekking om een deel van de overheidstaak te verrichten, mits ondergeschikt aan een hoger gezag. Afhankelijk van hun functie, leggen ambtenaren een zuiveringseed of ambtseed af. Lees verder…
Onderwijzers kunnen geen ambtenaar zijn
Onderwijzers kunnen geen ambtenaar zijn:
Bewijsstuk nr. 1
bewijsstuk nr. 2