Slijmprop studiehuis

In het NRC van afgelopen zaterdag staat een geweldige column van microbiologe Rosanne Hertzberger. Ze beschrijft hoe ze is opgegroeid in de “vaardighedenwereld” waarin soft skills belangrijker waren dan inhoud. Ze heeft als leerling de invoering van het studiehuis meegemaakt en als student een hopeloze vaardighedentraining aan de TU Delft: “drie weken bomvol jubelindividualisme”. Inmiddels ziet ze het talentendogma terug bij loopbaancoaches op carrière-evenementen.
 
Haar conclusie: het is allemaal een dwaalweg. Het gaat niet om je vaardigheden, maar om je interesses.
“Een beetje hart voor de zaak, in plaats van voor jezelf.”
 
Hier spreekt dus een jong, hoogopgeleid en ambitieus iemand die in de frontlinie opereert van wat zogenaamd allemaal zou draaien om “21st century skills”.
 
Over het studiehuis dat weer afgeschaft werd: “het bleek toch zinniger om de leerlingen gewoon iets concreets te leren”.
 
Zelden heb ik het iemand vanuit de onderwijsontvangende kant zo goed horen formuleren. Zodra er vanuit de politiek of de bestuurderswereld weer een oprisping komt over 21stCS: meteen deze column te voorschijn trekken.
 
 

2 Reacties

  1. In de moderne biologie gaat

    In de moderne biologie gaat het om hard skills. 

    Ik heb dat uitgelegd bij de NVvW: 

    www.beteronderwijsnederland.nl/content/joost-hulshof-plenaire-voordracht-op-de-jaarlijkse-studiedag-ned-vereniging-v

    Drie jaar later:

    www.sciencemag.org/content/early/2014/01/15/science.1245114?explicitversion=true

    Hard skills kunnen beginnen op schoolniveau.

    Helaas wordt op school de tijd nog steeds verspild met Wiskunde A, bedacht door de welbekende vakdidactici:

    www.few.vu.nl/~jhulshof/17.pdf

     

     

     

     

Reacties zijn gesloten.