Scriptie Joke de Jonge toetsen MBO

PvdA-raadslid Joke de Jonge uit Hoogezand-Sappemeer nam onlangs haar bul onderwijskunde in ontvangst. De stafmedewerker bij het Noorderpoortcollege in Groningen studeerde sinds 2003 aan de Rijksuniversiteit Groningen. Uit haar eindscriptie blijkt dat het weer invoeren van toetsen voor mbo-leerlingen geen overbodige luxe is.

Haar onderzoek is uitgevoerd in schooljaar 2006-2007 onder eerstejaars
verzorgenden/verpleegkundigen aan het Noorderpoortcollege. Zij zelf zegt over haar onderzoek: “Juist onderwijskundigen zouden zich niet moeten laten leiden door hypes en niet-bewezen onderwijsvernieuwingen, maar door ”evidence based” verbeteringen! Mijn afstudeeronderzoek is gedaan vanuit dit principe en sluit aan bij een belangrijk vraagstuk van deze tijd, met name in het mbo: maakt kennis competent?”

De scriptie van Joke de Jonge is eerder op deze site besproken. De scriptie zelf kan nu ook gedeeltelijk via de BON-site met toestemming van (en met dank aan!) de auteur beschikbaar gesteld worden. Zie de bijlage.

2 Reacties

  1. Hoe leert de praktijk van de wetenschap?
    De wetenschap komt vaak met zeer nuttig onderzoek. Toch lijkt het op de een of andere manier de werkvloer niet te bereiken; alsof we in parallelle werelden leven. Wat zou er toch moeten gebeuren om dit onderzoek (en vele andere) in de praktijk van het MBO te gaan toepassen. Moet echt alles komen van een sturende overheid?

    • sturende overheid
      Doet me denken aan het schitterende boek “De Overheid als Bovenmeester”, waarin o.a. professor Imelman zeer kritische noten plaatste bij de invoering van het Studiehuis. Met minachting schoof men de kritiek van de ware deskundige terzijde en gingen de zogenaamde deskundigen onverdroten voort met hun rampzalige hervormingen. Hoe moeten de vernieuwers van destijds zich nu voelen bij de puinhopen die we in het Nederlandse onderwijs aantreffen.

Reacties zijn gesloten.