CAO-VO 2007-2009

VO-raad kwam vandaag met hun inzet voor de CAO-VO:
– looptijd juli 2007 tot juni 2009
– 1 januari 2008 > 3,6 % loonsverhoging
– 31 december 2007 > 1,7% stijging eindejaars
– 31 december 2008 > 0,7% stijging eindejaars.

6 Reacties

1. CAO-bod VO-raad: slappe hap
    Dit is geen forum om op details van de CAO-onderhandelingen in te gaan, maar in het algemeen vind ik dat werkgevers snopejes uitdelen om de kinderkens rustig te houden. De ervaring leert dat de kinderkens, nou ja de bonden, de snoepjes in dank blijken te aanvaarden.

Ten eerste hebben werkgevers voordeel bij het traineren van de onderhandelingen. De tweejarige CAO wordt van kracht per 1 juli jongstleden, maar de loonsverhoging gaat, lees ik hierboven, in per 1 januari aanstaande. De eigenlijke loonsverhoging is dus geen 3,6% maar een kwart minder. Een loonsverhoging van 2,7% voor twee jaar is geen loonsverhoging maar prijscompensatie.

Er verandert dus niks aan de loonachterstand van leraren op de markt, die volgens Binnenlandse zaken 8% voor tweedegraders en 23% voor eerstegraders bedraagt.

De stijging van de eindejaars-uitkering is op het totale salaris een schijntje. Ik vrees dat eisen voor salarisverbetering in de onderhandelingen al te snel worden ingeruild voor zo’n snoepje.

En er wordt weer op de automatische piloot onderhandeld, met een ‘algemene salarisverhoging’ als inzet. Wie heeft, zal gegeven worden. De voor-HOSsende eerstegrader krijgt er voor de 22e keer meer bij dan de na-HOSser. Dat is net zo raar als dat leraren die een fiets of PC van de zaak mogen aftrekken, er meer voor betalen naarmate ze slechter verdienen.

Weer wordt het leraarschap niet aantrekkelijker gemaakt voor starters. Laat staan voor getalenteerde, hoogopgeleide starters met veel andere mogelijkheden op de arbeidsmarkt.

• Ik begrijp het niet
      Waarom worden de onderhandelingen niet opgeschort in afwachting van Plasterk’s plannen? -Wat voor zin hebben dergelijke onderhandelingen? Of betekent dit dat ‘men’ nu al weet dat het nieuwe beloningssysteem (vijf schalen) van R-Kan niet eerder zal ingaan dan in 2009?

• Wat een optimisme
        Of betekent dit dat ‘men’ nu al weet dat het nieuwe beloningssysteem (vijf schalen) van R-Kan niet eerder zal ingaan dan in 2009?

Je bent wel een *optimist*, Simon, houden zo.

• Of ik al dan niet een optimist ben
          is niet belangrijk: ik vraag dit omdat Plasterk *nu* geld zegt te willen vrijmaken en ik meen te hebben begrepen dat de bekostiging van de nieuwe schalen buiten de VO-raad om zou gaan. -Alleen bij de uitvoering er van worden de bonden en de raad weer betrokken. Waarom dan nu deze onderhandelingen?

Reacties zijn gesloten.