Vandaag kregen mijn collega’s en ik het onderstaande mailtje van de rector toegestuurd:
===
PARLEMENTAIR ONDERZOEK ONDERWIJSVERNIEUWINGEN
Geachte [naam rector],
Inmiddels bent u op twee manieren geattendeerd op het Parlementair Onderzoek Onderwijsvernieuwingen en in het bijzonder op de webenquête, die onderdeel uitmaakt van dit onderzoek. Eerst heeft u een brief ontvangen van Jeroen Dijsselbloem, voorzitter van de Parlementaire Onderzoekscommissie. Daarna van Paul Kirschner namens de Universiteit Utrecht. In beide brieven is een beroep op u gedaan het invullen van de webenquête te bevorderen.
Om in de rapportage aan de Tweede Kamer met recht te kunnen spreken over de opvattingen van `het onderwijsveld´, is een zo hoog mogelijke respons op de webenquête noodzakelijk. Daarom doe ook ik in dit emailbericht een dringend beroep op u om uw collega´s van het management, de leerlingen, ouders en leerkrachten van uw school ´uit te nodigen´ de webenquête in te vullen.
Om dat te vergemakkelijken krijgt u bij dit bericht de URL nummers waarop door de verschillende respondenten kan worden doorgeklikt:
research.fss.uu.nl/parlementair_onderzoek_onderwijsvernieuwingen/schoolleiders/
research.fss.uu.nl/parlementair_onderzoek_onderwijsvernieuwingen/docenten/
research.fss.uu.nl/mening_van_ouders_over_de_onderwijsvernieuwingen/
research.fss.uu.nl/wat_leerlingen_vinden-van_de_onderwijsvernieuwingen/
De webenquête kan nog worden ingevuld tot en met 28 september a.s.
Ik dank u bij voorbaat hartelijk voor uw moeite en bijdrage aan een succesvolle webenquête!
Dr Jos van der Waals
Onderzoekscoördinator
===
28 september, dat is wel kort dag zeg. Je zou ook eens ergens normaal de tijd voor krijgen in het onderwijs. Hadden jullie al bericht gehad?
Vanavond meteen die enquête ingevuld. Zoals verwacht: veel vragen over de uitvoering van de Basisvorming (of Tweede Fase; hangt er vanaf wat je kiest; beide kan ook), alsof het dáár allemaal aan gelegen heeft, terwijl het idee zelf juist zo hopeloos was. Maar er is genoeg ruimte voor vrije tekst om dát aan te geven.
Invullen die handel!
Als HBO docent kan ik m niet invullen
Terwijl ook daar (mn ook in de lerarenopleidingen PO en VO) de idioterie verregaand is doorgevoerd.
Heb jij evt meer info Em70?
Anders ga ik er morgen (s%*t vandaag) zelf achterheen.
Moeizame vragenlijst
Wat een irritante enquete. Ik kreeg het idee dat ik drie keer min of meer dezelfde vragen kreeg voorgeschoteld. Ook staan er onduidelijke vragen bij. Neem nou “Wat vond u van de invoering van de tweede fase op uw school ten aanzien van de richting over waar het heen moest vanuit de overheid: voldoende of te weinig?”
Het lijkt me dat deze vragenlijst niet is ge-pretest met docenten.
enquete
ik mag hem niet eens invullen via de link door mijn directeur doorgestuurd… dikke foutmelding .. teken aan de wand? 😉
Ik heb m ingevuld
en dat was nog een heel karwei. Ik geloof dat ik er een uur en een kwartier mee bezig geweest ben. Dat gedoe met die schuifjes vond ik wel aardig…
Pas op
Ik heb hem ingevuld in ruim een uur tijd.
Het linke aan dit soort onderzoek vind ik dat ik toch altijd een beetje geneigd ben tot vriendelijkheid. -10 op het schuifje, terwijl je het eigenlijk helemaal niets vindt en dus -50 moest kiezen. Toch met moeite maar 3 kleine voordelen van de tweede fase bedenken, terwijl ik moeiteloos 5 grote nadelen kon vinden. Ik weet niet wat er straks met die enquête gebeurd, maar er is een kans dat geconcludeerd wordt op grond van dit soort antwoorden dat het toch wel meegevallen is met de tweede fase. Ik kon de opwelling van vriendelijkheid (heet ook wel genuanceerd) onderdrukken en heb hem naar (mijn) waarheid ingevuld.
Toeval?
Die score had ik ook; 3 magere voordelen uit vriendelijkheid; 5 dikke nadelen op eerlijkheid.
Ik ben benieuwd wat hiervan overkomt bij Dysselbloem et.al.
Voordelen van de tweede fase?
Daar ben ik wel nieuwsgierig naar. Ik had er 1 gevonden:
[heeft ons arsenaal wel verrijkt met een aantal nieuwe werkvormen (je weet wel, het soort opdrachten waarbij ze zelfs gegevens moeten zoeken)]
Meer voordelen? Ik heb er toch serieus over nagedacht, maar kon er geen vinden. Noem er dan eens een paar, als je in de gelegenheid bent svp.?
voordeel
Het enige eerlijke voordeel dat ik kon vinden was dat het voor een enkele leerling handig is om zelfstandiger zijn weg te zoeken. Een voordeel dat overigens helemaal verloren gaat in de chaos om deze leerling heen.
Ik heb 1 voordeel ontdekt en
Ik heb 1 voordeel ontdekt en dat is de gigantische bereidheid onder leerlingen om deel te nemen aan debatwedstrijden, olympiades, toneelproducties, kortom alle activiteiten waarbij zij, in tegenstelling tot in het gewone onderwijsprogramma, WEL worden uitgedaagd het beste van zichzelf te geven en hun talenten te ontwikkelen.
Murw geslagen door die talloze oppervlakkige werkstukjes, waaraan nauwelijks eisen worden gesteld afgezien van “een leuk verzonnen logboek” en “naast wikipedia nog tenminste 1 andere bron”, die werkstukjes die niet eens worden beoordeeld, slechts ‘afgetekend’…die zinloze opdrachten….totaal gedemotiveerd door dat alles leven zij helemaal op als hen een mogelijkheid om wel wat van zichzelf te laten zien wordt geboden en dat levert zo nu en dan regelrechte hoogstandjes op.
Nog eentje
De profielwerkstukken en de aandacht van de universiteiten hiervoor. Hier één *voorbeeld*, maar er zijn er veel meer. Wat een rijkdom voor de geïnteresseerde leerling.
Voordelen Basisvorming?
Ik heb zelf alleen de Basisvorming ingevuld (en was vergeten hier te melden dat de enquête ook nog over het VMBO ging), en daarbij moest je ook voordelen invullen, maar ik kon er geen één bedenken. Maar dát mag dus niet: als je het leeg laat, móet je toch wat invullen.
Dat voordeel werd dus:
“Ik kon geen voordeel ontdekken”
Maar iets anders: hebben jullie deze enquête nou ontdekt via dit forum, of van een andere buitenschoolse bron, of hebben jullie een mailtje gehad van de schoolleiding? Ik vertrouw het namelijk voor geen cent; het zou me niets verbazen als heel veel schoolleidingen dit gewoon niet of expres heel laat doormailen (nog even op vrijdagmiddag – iedereen doodmoe).
Voordeel van een op te richten docentenregister (Rinnooy Kan) zou zijn dat ook voor dít soort zaken schoolbesturen/-leidingen gemakkelijk omzeild kunnen worden.
Dankzij EM70
heb ik de gelegenheid gehad om even flink te k*&^%! op de tweede fase!
Via school heb ik niets vernomen. (Inderdaad, vreemd: was het dan de bedoeling dat alle docenten de enkwette zouden invullen? Weet je zeker dat ze geen selectie hebben gemaakt? )
Indien niet, dan mag de commissie er wel even op gewezen worden dat hun enkwette het bedoelde publiek niet heeft bereikt.
(Fluistertoon: we zullen maar niet denken dat schoolleidingen express vergeten dit onder de aandacht van hun personeel te brengen?)
Em70,
Je bent erg beleefd.
Em70,
Je bent erg beleefd. Bij mij : niks (op de voordeel vraag).
De schuifjes over het VMBO benaderden voortdurend noordpoolwaarden, bij mij. Ben ik nu een onderwijsextremist?
Ik ben wel benieuwd hoe vaak de verschillende vraaglijsten worden ingevuld. Het is wel een corvee, hoor.