ontwerpadvies Profielcommissies

De Profielcommissies hebben gisteren dit advies gepubliceerd. Men vindt dat de uiteindelijke profielkeuze uitgesteld moet worden en er meer keuzevrijheid moet komen door een andere inrichting van de profielen. Wiskunde wordt ook weer in alle havoprofielen verplicht , tevens wordt voorgesteld om het schoolexamen en schriftelijk examen te ontkoppelen: voor beide moet onafhankelijk een voldoende gehaald worden. Interessante voorstellen.

7 Reacties

  1. Ontwerpadvies
    Waarschijnlijk is deze tekst interessanter

    www.profielcommissies.nl/00003/00001/00001.pdf/

    citaat:

    ‘De Profielcommissies concluderen dat er geen harde aanwijzingen en/of bewijzen zijn dat het niveau van de tweede fase als zodanig is gedaald. Dit komt ook overeen met de uitkomsten van internationale vergelijkingsstudies, zoals Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) en Programme for International Student Assessment (PISA): Nederland boekt, in vergelijking met andere landen, goede resultaten.
    De Profielcommissies constateren dan ook dat de waarde van het havo-diploma en het vwo-diploma op dit moment niet in gevaar is.’

    Interessante conclusie!
    Ga naar www.profielcommissies.nl voor korte beschrijvingen.

    • follow the money
      and roundup the usual suspects.
      Oftewel: wie zal er belang hebben bij deze uitspraak?

    • PISA, TIMSS, PPON
      Over de waarde en de interpretatie van deze rapporten is hier al veel aandacht besteedt.
      Zelfs het Freudenthal Instituut heeft zorgen over het reken- en wiskundeonderwijs, lees ‘Peil Nederlandse reken- en wiskundeonderwijs moet beter’, www.fi.uu.nl/nl/nieuws/peil.pdf :

      Vlaanderen, hier even gezien als land, is de echte gouden medaillewinnaar met een score van 553. Dat scheelt significant met onze 538.

      Als laatste punt waaraan aandacht zou moeten worden besteed, noemen we hier de constatering van zowel TIMSS 2003 als PISA 2003 dat het peil van het wiskundeonderwijs in Nederland dalende is. …En ook PISA duidt een achteruitgang aan voor vijftienjarigen.

      Als we afgaan op de bestaande internationale onderzoeken moet geconcludeerd worden dat – gerelateerd aan de drie doelstellingen – het niveau echter onacceptabel veel te wensen overlaat.

      Alarmerend is dat in vergelijking met andere landen het peil daalt.

      Met de meer procesachtige competenties (formeel, abstract, probleem oplossen) gaat het in Nederland niet goed.

      Ten tweede is het zo dat uit met name het TIMSS-rapport blijkt, dat landen als Singapore, Korea, Japan, maar ook België, aanzienlijk meer uren wiskundeonderwijs krijgen dan onze kinderen en studenten.

      De resultaten van PISA zouden de alarmbellen hier moeten doen rinkelen gezien de grote aantallen leerlingen die wiskundig ongeletterd zijn, maar een laaiende stilte heerst op dit gebied.

      Aan het andere eind van het spectrum vinden we de vwo’ers. Zij worden vanaf de brugklas in hun ontwikkeling tegengehouden in plaats van uitgedaagd en gemotiveerd.

  2. Onderzoeken
    Is het nu zo of lijkt het maar zo dat onderzoeken steeds meer hun objectiviteit beginnen te verliezen. Als dit zo is dan vind ik dat nog veel zorgwekkender dan welke uitkomst dan ook. Zijn we met z’n allen niet veel te veel bezig met uitkomst gestuurde onderzoeken die eigenlijk veel meer meningen( interpretaties) dan onderzoeken zijn.
    Zo is de beurs giganties gestegen volgens de verkopers van aandelen en giganties gezakt volgens andere. Ze vergeten er gewoon even bij te zeggen wat de startwaarde is( kies je die voor of na de beurscrash van 2001) en dus hebben ze beide gelijk.
    In de onderwijsdiscussie worden dan ook nog appels en peren vergeleken, het kunnen rekenen tegen competenties.

    • again.. follow the money
      Ik vertrouw geen enkel onderzoek, anders dan die van de exacte wetenschappen. Zelfs medicijnen is tricky, want bekostigd door de farmaceutische industrie.
      Nog los daarvan daalt de kwaliteit van het universitair onderwijs (en dus onderzoek) ook al een tijdje en zijn vele onderzoekers van bedenkelijk inhoudelijk en intellectueel niveau.
      JaJa.. ik ben paranoide maar dat betekent nog niet dat ik ongelijk heb

Reacties zijn gesloten.