Nu.nl: CPB: ‘docenten meer afrekenen op prestaties’

Gisteren al verschenen, maar zojuist pas gezien op Nu.nl:
CPB: ‘Docenten meer afrekenen op prestaties’

Zie:
www.nu.nl/news/830221/36/%27Docenten_meer_afrekenen_op_prestaties%27.html

Ben benieuwd hoe dat dan objectief gemeten zou moeten gaan worden. Klinkt mij in de oren als het zoveelste bureaucratische controle- en wantrouwensysteem, dat door kwaadwillende schoolleidingen naar believen gemanipuleerd kan worden. Je als overheid richten op goedopgeleide, goedgefaciliteerde en goedbeloonde docenten voor de klas, lijkt me een beter alternatief.

En als er dan tóch zo nodig afgerekend moet worden: reken dan rigoureus af met het gebrek aan diversiteit, aan concurrentie en aan daadwerkelijke keuzemogelijkheden tussen scholen binnen regio’s.

1 Reactie

  1. Cruijff en het spelletje “kleine zelfstandige”
    Ik wil best afgerekend worden, maar dan wil ik ook de lessen geven op de manier die mij goed dunkt en met de middelen die ik denk nodig te hebben.

    Ik herinner me Cruijff eens met een verhaal over clubvoorzitters die de trainer in de wielen rijden.
    Er werd hem gevraagd hoe hij zou reageren als een voorzitter zich met de opstelling of met het spelsysteem zou bemoeien. Hij zei toen dat hij zelfs onder dreiging van ontslag niet zou luisteren. Je bent als coach namelijk aangenomen omdat jij het beter weet dan de voorzitter. Als je zijn bemoeienis accepteert, dan doe je iets dat slechter is dan je eigen plan. Dus zul je vaker verliezen en dus… ga je de laan uit.
    Als je je eigen idee doorzet, dan kan je ook de laan uit gestuurd worden. Maar ik word liever de laan uitgestuurd door mn eigen fouten dan door de foutenvan de voorzitter..

    Wij als leraren zijn aangenomen omdat we het beter weten dan de collegevoorzitters of andere managers. Anders moeten ze zelf maar les gaan geven. Conclusie: de hele afrekencultuur is kleine zelfstandige spelen, zonder dat je als kleine zelfstamdige kunt onderhandelen over de voorwaarden. Niet doen dus. Nep, we worden genaaid.
    Net als die idioterie van projectleidertje spelen op school. Je kunt je eigen medewerkers niet aannemen, je hebt geen zeggenschap over financieën en uiteindelijk blijkt vaak dat de doelen tussendoor veranderen en je altijd mislukt.

Reacties zijn gesloten.