Nota Werken in het Onderwijs 2007

De zojuist uitgekomen OCW-nota Werken in het Onderwijs 2007 staat hier.

Er zouden hier een aantal interessante dingen in staan – bijvoorbeeld zou het ministerie voor het eerst getallen publiceren over hoeveel academisch geschoolde leraren er eigenlijk zijn, hoeveel mensen er met of zonder instemming van de inspectie voor de klas staan, en hoeveel mensen een ander vak geven dan waar ze bevoegd voor zijn. Ik heb nog geen tijd gehad om te lezen, als iemand anders dit wil uitpluizen, dan is die welkom …

2 Reacties

1. Ik heb heb uiteraard niet
    Ik heb heb uiteraard niet heel gedetailleerd gekeken maar er viel mij direct iets vreemds op.
    De werkloosheid stijgt onder docenten. Het aantal vacatures daalt (helaas niet uitgesplitst naar vak).
    Maar tegelijkertijd stijgt ook het aantal onbevoegden voor de klas.
    Volgend de AOB klopt dit niet, onbevoegd lesgeven is een teken van spanningen op de arbeidsmarkt.
    Zou ik dan toch gelijk krijgen dat toen rond 2002 de fricties op de arbeidsmarkt op traden, de managers steeds meer het kwaliteitsaspect over boord hebben gezet en daar nog geen probleem in zien?
    Ontbreekt het de managers aan inzicht in de arbeidsmarkt en het vermogen dergelijke nota’s kritisch te lezen?
    Kan er een (arbeidsmarkt)econoom reageren? Ietts voor Heertje om Maarssen v/d Brink of Hartog toe op te porren?

• Onbevoegd lesgeven
      Het onderwijs zoekt blijkbaar niet naar bevoegden, kennis is niet meer belangrijk.
      Ik beperk me nu tot Limburg. De afgelopen 15 jaar stond in de Limburgse kranten volop te lezen dat er geen docenten te krijgen zijn in de exacte vakken en dat er daarom onbevoegd les gegeven werd.
      15 jaar geleden werd ik werkloos en zocht een baan o.a. in het onderwijs (ik heb een eerste-graads bevoegdheid voor natuurkunde).
      Op het arbeidsbureau vertelde men me dat ik zonder ervaring geen kans maakte, hun kaartenbakken zaten vol met werkloze natuurkunde-docenten. Kort daarna een bericht in de krant dat een SG in Heerlen een 69-jarige natuurkunde-docent aanstelde, er waren ja geen docenten te krijgen. Mijn sollicitaties toen waren vruchteloos.
      Toen ik 3 jaar geleden weer werkloos werd, dacht ik dat de situatie door de vergrijzing verbeterd was.
      Uitzendbureau Onderwijs Start vertelde me echter dat het met ervaring al moeilijk was om werk te krijgen.
      Ik heb huiswerkbegeleiding gegeven op een SG, en daar gevraagd of ik mee kon lopen met natuurkundelessen om me zo bij te scholen. De betreffende docent vond het zinloos, er is helemaal geen tekort aan docenten in exacte vakken vertelde hij.
      Recentelijk heb ik tot 2 keer toe als antwoord op een sollicitatiebrief te lezen gekregen: tientallen reacties op deze vacature.
      Vorig jaar heeft Fontys Sittard me telefonisch verteld dat het voor afgestudeerde wiskunde-docenten moeilijk was om een baan te krijgen in het onderwijs, ik had daardoor geen interesse meer om ook een bevoegdheid voor wiskunde te halen.

Conclusie: als het waar is dat er in Limburg onbevoegd les gegeven wordt in de exacte vakken, dan heeft dat niets met een tekort aan bevoegden te maken.

Reacties zijn gesloten.