De leerrechten, die twee jaar geleden door staatssecretaris Rutte voor universiteiten en Hogescholen zijn ingevoerd, gaan weer op de helling.
Studenten zouden voortaan onderwijs kunnen inkopen met een ‘tegoedbon’.
De gemiddelde universitaire student zou vier jaar over zijn ‘bachelor’ en twee jaar over zijn ‘master’ mogen doen.
Langer studeren betekende betalen.
De leerrechten kwamen in juni vorig jaar met een ruime meerderheid door de Kamer en zouden in 2007 ingaan.
Bruins, de opvolger van Rutte, constateerde invoeringsproblemen en besloot tot uitstel tot 2008.
In december bestempelde de Eerste kamer de leerrechten als controversieel.
Het nieuwe kabinet zal het nieuwe wetsvoorstel niet opnieuw indienen bij de Eerste Kamer.
NRC/Handelsblad,10 februari.

re leerrechten van
Kijk, zulke berichten zijn informatief. Als kranten zich daartoe voor 80% zouden beperken en er alleen voor de resterende 20% omheen zouden interpreteren en opinieren, om over lullen niet te reppen, dan zou ik niet elk jaar in dubio verkeren: zeg ik m’n krant op, of ga ik nog een jaartje door (NRC,in mijn geval)
Willem Smit